Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Feilmelding på vaskemaskin - fikk beskjed om å vende støpselet 180 grader

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, sant nok. Jeg er utdannet innen helsevesenet og er på ingen måte noen elektrokyndig. Men det er merkelig at ingen av mine nærmeste med elektroutdannelse vet hvorfor dette hadde effekt. Til og med Siemens visste ikke dette, annet enn at det ville gjøre bukt med problemet.

Er utdannet elektroingeniør og skjønner heller ikke hvorfor dette liksom skulle funket, så det er nok ikke så rart. :p

Nei, jeg tipper det må være en veldig sær og rar kobling som Siemens har brukt i sådann. Eller bare bullshit.

Lenke til kommentar

Er utdannet elektroingeniør og skjønner heller ikke hvorfor dette liksom skulle funket, så det er nok ikke så rart. :p

Nei, jeg tipper det må være en veldig sær og rar kobling som Siemens har brukt i sådann. Eller bare bullshit.

Er vel på tide å hyve ut maskinen til fordel for noe annet. Miele kanskje.

EDIT: Legger ved svar fra det lokale firmaet som driver garantireperasjon av hvitevarer:

Som nevnt er dette ikke feil på maskinen.

Det som skjer der det er kapasitiv last i produktet, for eks.likeretter til en ladekondensator. I dette tilfellet ligger det en slik løsning i frekvensomformerkortet i bunnen. Dette kan også legge ut jordfeilbryter i hus der feilen IKKE er, men kursen er tilkoblet slik last.

I dette tilfellet, om en snur støpslet blir ikke forholdet jord-fase forandret, men flyttet til andre fase, hvilket elektronikken ikke oppfatter som feil.

(E:80 feilmelding indikerer i utgangspunktet feil i motorstyringselektronikken)

Klarer du/dere å tolke dette? :confused:

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Kan ikke tolke det men i et TN nett så vil man få endring i forholdet L-N og jord ved å snu støpselet.

I et IT nett med stående jordfeil kan jeg se for meg at samme forholdet kan oppstå og derfor snu støpsel løsningen funker.

Har sett samme problemet i gassvarmere der elektronikken nekter å holde varmeren tent om støpselet sitter feil vei, noe med jordfeilovervåking bla bla bla osv i følge leverandør.

Men den eksakte grunne kan heller ikke jeg svare på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I ikke helt lett å skjønne det der nei. Ganske vagt, og særdeles dårlig norsk gjorde det helt utydelig hva den personen mente. Kanskje er det det som er hensikten med meldingen?

Dog er det også noe utenfor min fagfelt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er vel samme bakgrunn som at folk kjøper dyre overspenningsvern (endevern) som de stapper i kontaktene som ikke virker på norske strømnett pga jordingssystemet. Utrolig mange som er svindlet til å kjøpe utstyr som ikke virker.

Lenke til kommentar

Konklusjonen min er at det kun er tilfeldig... hadde TS gjort det samme uten å snu kontakten eller snakket med kundeservice hadde det virket uansett.

Har skjedd med meg også... noen ganger virker det å trekke ut, andre ganger ikke... har vel heller noe med programvaren i maskinen og kanskje hvor lenge man har hatt støpselet ut enn at dette er ren magi.

Lenke til kommentar

Nope, det er nok ikke tilfeldig.

Når trådstarter snur støpselet tilbake vil nok feilen komme igjen, og den vil nok også forsvinne når støpselet snus igjen.

Slike tilfeller er teoretisk og praktisk fult mulig, og en lastkondensator (som muligens lekker mer enn den bør etter en tids bruk) er en plausibel synder. For å forklare det godt nok må vi dessverre ha kretsskjema for vaskemaskinen og overvåkningssystemet.

Maskinen kan være designet for et TN-nett som er vanligst i Europa, og så har en ikke tenkt på at akkurat denne feilen vil detekteres på en annen måte i et IT-nett. Det kan også være en stående jordfeil i IT nettet som lager problemet.

Det at feilen også kan trigge jordfeilbrytere (som service elektriker sier) styrker denne mistanken.

Mens Ankh er inne på overspenningsvern, kan vi jo også nevne at elektriske filtre. Filter som fjerner høyfrekvent støy fra en frekvensomformer (som styrer hastigheten på en elektrisk motor) ofte har så stor lekasjestrøm i kondensatorer at de kan trigge jordfeilbrytere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

det er ikke tilfeldig at rotasjon av støpselet hadde effekt. jeg tok den som nevnt ut en rekke ganger før rotasjonen uten at dette hjalp. databrikken ble flere ganger slettet for feilmeldinger uten at maskinen klarte å gjennomføre en hel vaskesyklus.

siemens selv sa at rotasjon ville fikse feilen og poengterte ettertrykkelig at det ikke var feil på maskinen. dog visste ikke kundeveilederen spesifikt hva som løser en slik feil ved denne støpselrotasjonen. men det fungerte - enkelt og greit!

alt i alt synes jeg det er svært underlig at elektronikken skal være så sensitiv tross at det elektriske anlegget er fra 70 - tallet i leiligheten min. min elektrikeronkel mener jeg bør klage og få skiftet ut programkortet i maskinen til et nytt, men jeg vet ikke om jeg gidder denne prosessen nå. maskinen ser ut til å fungere ypperlig.

blir det en hyppig forekomst av feilmeldinger fremover klager jeg via lefdal der jeg kjøpte maskinen i desember i fjor.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Om det fungerer fremover er det jo ingen hensikt å bytte noe som helst.

Dog ville jeg vel tro det ville vært mulig for simens å lagt inn en funksjon som "snur" støpselet automatisk internet dersom det skulle bli problemer.

Dog var kanskje ikke problemet påtengt ved produksjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Dette handler jo om designen på utstyret kombinert med strømnettet det brukes på. Her har siemens valgt en løsning hvor den ene av polene på støpselet må ha spenning. Maskinen kobles til et nett hvor kun en kurs har spenning. Da er det to måter å plugge til støpselet, en riktig og en gal.

Dette kan sammenlignes med endel bilradioer som har en egen kabel til å holde på lagrede radiostasjoner, klokke osv om strømmen kuttes med tenningen. Brukes ikke den kabelen, slettes innstillingene når tenningen slås av. Noe av det samme med maskinen. Når kun en leder har spenning, og den ene lederen i maskinens tilførselskabel må ha spenning så kan man sette støpselet inn feil vei.

TN nett vs IP nett.

Lenke til kommentar

Nå var det jo slik at trådstarter hintet til at han trodde han ikke hadde TN-nett, så det hadde jo vært interessant om han kunne sjekket dette. Nå vet jeg ikke om det står noe sted på sikringsboksen, men det kan jo enkelt sjekkes med et multimeter.

Mål spenningen fra en leder til jord, og så fra den andre lederen til jord.

Med TN så blir det 0V og 230V, mens med IT så blir det vel noe ala 115V og 115V.

Lenke til kommentar

Dette handler jo om designen på utstyret kombinert med strømnettet det brukes på. Her har siemens valgt en løsning hvor den ene av polene på støpselet må ha spenning. Maskinen kobles til et nett hvor kun en kurs har spenning. Da er det to måter å plugge til støpselet, en riktig og en gal.

Dette kan sammenlignes med endel bilradioer som har en egen kabel til å holde på lagrede radiostasjoner, klokke osv om strømmen kuttes med tenningen. Brukes ikke den kabelen, slettes innstillingene når tenningen slås av. Noe av det samme med maskinen. Når kun en leder har spenning, og den ene lederen i maskinens tilførselskabel må ha spenning så kan man sette støpselet inn feil vei.

TN nett vs IP nett.

Maskina fungerte jo med støpselet andre veien og. At Siemens lagar ei vaskemaskin som kun fungerer på TN-nett (som er det mest brukte i Europa) når støpselet er snudd riktig vei høyrest veldig snodig ut. Det er godt mogleg at noko elektronikk blir resett eller får seg eit hikk av å snu støpselet, men den vil sikkert fungere igjen om han snur den tilbake etter at feilen er resett.

Eit anna spørsmål er om det er rekkefølgja som betyr noko, eller berre det faktum at du snur det rundt.

IT-nett forresten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Antar at man glemmer forskjellen på strømnettene når man produserer produktene, eller at forhandleren har tatt inn produkter som aldri skulle vært brukt i norge.

Om produktet er designet slik at den ene tilførselslederen må ha spenning og den brukes på ett nett hvor den kan tilkobles slik at den ikke får det så vil slike ting skje.

Man burde hatt en merking av hvilken leder som var spenningssatt og hvilken leder på støpselet som trengte spenning. En indikator, f.eks et lys som tennes om støpselet sto i feil vei.

Jeg vil også anta at man kunne hatt et varsel i displayet om støpselet måtte snus. Om spenningskrevende leder er spenningsløs når den andre lederen hsr spenning, kunne det stått "Snu støpselet" i displayet.

Lenke til kommentar

Antar at man glemmer forskjellen på strømnettene når man produserer produktene, eller at forhandleren har tatt inn produkter som aldri skulle vært brukt i norge.

Om produktet er designet slik at den ene tilførselslederen må ha spenning og den brukes på ett nett hvor den kan tilkobles slik at den ikke får det så vil slike ting skje.

Man burde hatt en merking av hvilken leder som var spenningssatt og hvilken leder på støpselet som trengte spenning. En indikator, f.eks et lys som tennes om støpselet sto i feil vei.

Jeg vil også anta at man kunne hatt et varsel i displayet om støpselet måtte snus. Om spenningskrevende leder er spenningsløs når den andre lederen hsr spenning, kunne det stått "Snu støpselet" i displayet.

Regner med du ville rette dette innlegget mot alle med TN nett. TS har nemlig IT nett og det er ikke noe N leder i IT nett vet du.

Lenke til kommentar

Neste gang kan du forsøke å ofre en geit...

Startet maskinen i går etter å ha vært på ferie i 1 1/2 uke. Feilmeldingen kommer ved vanlig tilkobling av støpselet, men forsvinner når jeg roterer det.

Denne rotasjonen HAR effekt. Maskinen fungerer helt uten problemer når støpselet roteres. I følge Siemens er det ikke feil på maskinen, men jeg mener dette må gi grunnlag for garantisak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...