ostenxx Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Hei. I dag fikk jeg uventet en feilmelding på vaskemaskinen min. Nærmere bestemt på en Siemens iq700 vaskemaskin kjøpt i desember 2012. Med andre ord en relativt fersk hvitevare. Koden i displayet var "E:80" med tilhørende blinking samt piping. Feilmeldingen dukket opp like før fullført vaskeprogram under siste utpumping av vann. Maskinens pumpe gikk ganske lenge før den skrudde seg av. Feilmeldingen fortsatte og nødutløseren måtte brukes for å få ut tøyet. Det ble forsøkt å trekke ut støpselet en del ganger, uten effekt. Jeg kjørte så sletteprosedyre på feilmeldingen (googlet oppskriften på nettet) og fikk på denne måten satt i gang et nytt vaskeprogram igjen. Dessverre fikk jeg samme feilmelding igjen mot slutten av vaskeprogrammet. Jeg ringte deretter Siemens kundeservice og fikk beskjed om at dette var en "overbelastning på ledningen" og at løsningen var å trekke ut støpselet, vende den 180 grader og sette den inn i stikkontakten igjen. Dette ser ut til å ha løst problemet, og jeg lurer derfor på om noen elektrokyndige her inne på forumet vet hvorfor dette løste problemet? Til opplysning har vaskemaskinen egen jordet 16 amperes kurs, men med skrusikringer. Det har ikke vært problemer med maskinen før i dag. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Roteringen har INGENTING med løsningen å gjøre, den "roterer" 50 ganger i sekundet av seg selv. Det ble nok løst idet du trakk ut støpselet. Simens ville bare tulle med deg. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Hørt flere nevne det samme i 'snedige ting du lurer på', at rotering av støpselet faktisk har noe å si. Ikke at jeg helt har forstått forklaringene da... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) En mulig forklaring kan ha noe å gjøre med dette: Har du bolig med TN-nett og 400V inntak? Da har du stikk der den ene tilkoblingen har svingende +-230V, men den andre tilkoblingen er neutral og har spenning så og si lik jordingsklemmene. Se figur nedenfor. En 230V last er på et 400V TN nett koblet mellom en leder (L3) og neutral (N). Neutral og jord (PE) er koblet sammen i tilførselspunkt/trafo. Når du snur støpselet snur du hvilken av tilkoblingene inn til maskinen som blir spenningssatt. Akkurat hvorfor dette har noe å si for vaskemaskinen sånn på slutten av programmet kan jeg ikke svare på. Edit: IT-nett er vanligst i Norge. TN nett finnes hovedsakelig på sørvestlandet (Rogaland) og i nyere utbygningsområder. Endret 17. juli 2013 av Thorsen 1 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) En mulig forklaring kan ha noe å gjøre med dette: Har du bolig med TN-nett og 400V inntak? Da har du stikk der den ene tilkoblingen har svingende +-230V, men den andre tilkoblingen er neutral og har spenning så og si lik jordingsklemmene. Se figur nedenfor. En 230V last er på et 400V TN nett koblet mellom en leder (L3) og neutral (N). Neutral og jord (PE) er koblet sammen i tilførselspunkt/trafo. Når du snur støpselet snur du hvilken av tilkoblingene inn til maskinen som blir spenningssatt. Akkurat hvorfor dette har noe å si for vaskemaskinen sånn på slutten av programmet kan jeg ikke svare på. Edit: IT-nett er vanligst i Norge. TN nett finnes hovedsakelig på sørvestlandet (Rogaland) og i nyere utbygningsområder. Det der ble litt i overkant avansert elektrolære for meg som egentlig ikke har peiling. Men svaret på om jeg har TN - nett er nok sannsynligvis nei da jeg bor i Møre og Romsdal. Det må ha hatt en effekt da jeg i forkant prøve flere inn - uttak av støpselet fra stikkontakten uten effekt. Kundeveilederen hos Siemens visste ikke selv forklaringen på hvorfor rotasjon hadde effekt, men understreket flere ganger at det ville løse problemet og at ingenting er galt med vaskemaskinen. Endret 17. juli 2013 av ostenxx Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Spørsmålet mitt er hva betyr den feilkoden ifølge manualen til maskinen? Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 18. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2013 Spørsmålet mitt er hva betyr den feilkoden ifølge manualen til maskinen? I følge manualen er alle errorkoder over ca. 30 feil som kan rette seg ved inn - uttak av støpselet fra stikkontakten. Om ikke effekt må man kontakte Siemens kundeservice. Med andre ord står det ikke hva akkurat denne koden betyr. Som nevnt sa Siemens kundeservice at det var en "overbelastning i ledningen" og hun visste ikke annet enn at rotasjon av støpselet i stikkontaken ville løse problemet. Og det gjorde det. Jeg kan fortsatt ikke fatte hvordan dette skal ha effekt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 "Overbelastning i ledningen" og "Snu støpselet 180 grader" høyrest ut som noko ein person utan peiling kan finne på å seie. Det er mange apparat som får feil ein kan fikse ved å dra ut og putte inn igjen støpselet, men at det har noko effekt å snu støpselet trur eg ikkje på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 "Overbelastning i ledningen" og "Snu støpselet 180 grader" høyrest ut som noko ein person utan peiling kan finne på å seie. Det er mange apparat som får feil ein kan fikse ved å dra ut og putte inn igjen støpselet, men at det har noko effekt å snu støpselet trur eg ikkje på. Hva du tror og ikke tror er irrelevant for denne tråden. TS fikk presentert en løsning av produsenten, og den fungerte. Thorsen i innlegg nr 4, beskriver dette nærmere hvorfor det kan ha noe og si. Så egentlig er denne tråden løst. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Hva du tror og ikke tror er irrelevant for denne tråden. TS fikk presentert en løsning av produsenten, og den fungerte. Thorsen i innlegg nr 4, beskriver dette nærmere hvorfor det kan ha noe og si. Så egentlig er denne tråden løst. Det er lov å diskutere emnet sjølv om det er kome ein teori, så nei, det er ikkje irrelevant. Eg har lese innlegget til Thorsen, men ser framleis ikkje korleis dette kan fungere på anna måte enn om du ikkje snur støpselet. Einaste me veit er at problemet vart løyst. Me veit ingenting om det hadde fungert utan å snu støpselet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Jo vi vet at det ikke hadde fungert å trekke ut støpselet og så sette det inn igjen, for det hadde TS prøvd flere ganger, men når han først hadde SNUDD støpselet da fikk det et annet utfall. Dermed må vi trekke en konklusjon at det spilte en rolle å snu støpselet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Aha. Då er spørsmålet kva forskjellen er. Når du snur støpselet snur du hvilken av tilkoblingene inn til maskinen som blir spenningssatt. Akkurat hvorfor dette har noe å si for vaskemaskinen sånn på slutten av programmet kan jeg ikke svare på. Kva meiner du med det som er utheva? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) Kva meiner du med det som er utheva? For å forstå det bør du først lese om forskjellen på et IT-nett, og et TN-nett. På TN føres det frem en faseleder (L1/L2/L3) og en nøytralleder (N) til hvert stikk (i motsetning til IT-nett, som går på to faseledere) -spenningen mellom fase og N (eller fase og fase på IT) er på 230V, men i TN-nettet har N-lederen samme potensiale som jord (PE), så det ikke er noen målbar spenningsforskjell der. I et IT-nett vil det vanligvis være ca. 120-130V mellom hver faseleder mot jord; med mindre det er jordfeil et sted. (dette er mer eller mindre samme forklaring som i innlegg #4) Begge tilkoblingene inn til maskinen er, også på TN-nett, i prinsippet "spenningssatt" (så lenge man med det mener spenning mellom de to tilkoblingene, og ikke mellom tilkobling A/B mot jord). I utgangspunktet skulle det absolutt ikke kunne spille noen forskjell hvilken pol som er fase og hvilken som er nøytralleder, så lenge spenningen mellom dem er 230V vekselspenning (hadde strømnettet vært likespenning kunne det vært en forståelig grunn...). Eneste måte jeg kan tenke meg det skulle kunne spille inn er om noe i kretsen baserer seg på spenningsforskjell mot jord (PE), hvor det ikke blir noen spenning om du skulle treffe på N-lederen (når du snur støpslet får du da i stedet faseleder på den tilkoblingen i maskinen). At noe i maskinen skulle være konstruert slik er imidlertid høyst utenkelig; det ville i tilfelle være snakk om en innebygd medfølgende jordfeil... Endret 18. juli 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Eg er elektrikar, så eg hadde håpt å forstå korleis det kan fungere. For at ein elektrisk komponent skal fungere må den ha to fasar (evt. L# + N). No har eg ikkje studert spenning på eit nivå der ein ser på sinuskurver og den slags, men det er sjølvsagt forskjell på sinusbølgene i dei forskjellige fasane. Det eg ikkje veit er korleis elektronikk evt. kan reagere på å bytte om fasane. Den vil uansett ikkje fungere før den har fått begge to. Eg går ut frå at det er trafo og kanskje likerettar i maskina som fører spenning til elektronikken. Den kan kanskje få seg eit hikk av å snu det rundt. 1 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Det med nett-typer var bare noe jeg kom med for å gi en plausibel teoretisk mulighet. Men nå ser det jo ut til at trådstarter mest sannsynlig har IT-nett. Som Inge påpeker kan jeg ikke tenke meg at en skikkelig designet enhet som skal ha problemer med det, da det i så fall også kan lede til jordingsfeil og berøringsspenninger. Men her har vi jo enda et poeng, siden dette har utviklet seg over tid, kan det muligens være en intern jordfeil i maskinen. Har du jordfeilbryter på anlegget, og hvor gammel er den? Det er ikke alle jordfeilsbrytere som klarer å slå ut på transiente jordfeil, f.eks fra en pga en svitsjet regulator (inverteren) som styrer motoren. Jeg tviler ikke på trådstarter som sier at det virket, så et kunne vært kjekt om noen kunne finne kretsskjema for denne maskinen, kanskje det finnes en forklaring? Kva meiner du med det som er utheva? På et TN nett kan du spille russisk rullett ved å holde i jordingsklemma og stappe en strikkepinne i et av hullene i kontakten, bare et av hullene vil gi deg en karamell, enten treffer du N (ingen karamell), eller L (karamell). I et IT nett vil begge hullene gi en karamell, men en mindre karamell enn i et TN nett. 1 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Det med nett-typer var bare noe jeg kom med for å gi en plausibel teoretisk mulighet. Men nå ser det jo ut til at trådstarter mest sannsynlig har IT-nett. Som Inge påpeker kan jeg ikke tenke meg at en skikkelig designet enhet som skal ha problemer med det, da det i så fall også kan lede til jordingsfeil og berøringsspenninger. Men her har vi jo enda et poeng, siden dette har utviklet seg over tid, kan det muligens være en intern jordfeil i maskinen. Har du jordfeilbryter på anlegget, og hvor gammel er den? Det er ikke alle jordfeilsbrytere som klarer å slå ut på transiente jordfeil, f.eks fra en pga en svitsjet regulator (inverteren) som styrer motoren. Jeg tviler ikke på trådstarter som sier at det virket, så et kunne vært kjekt om noen kunne finne kretsskjema for denne maskinen, kanskje det finnes en forklaring? Som nevnt har leiligheten min skrusikringer. Ingen automatsikringer og tvilsomt noen jordfeilbryter. Kursen til vaskemaskinen er på 16A og den er jordet. Dette kan vel kanskje være en forklaring på problemet? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Trodde man uansett hadde 50Hz i kontakten, elutstyr designes jo for den frekvensen. Da bytter jo polene polaritet 50 ganger i sekundet uansett, og da burde det ikke ha noe å si hvilken vei man setter i støpslet. Elektronikken vil vel uansett ha likerettere, og resten har sine AC motorer. Om det HADDE hatt så stor betyding, burde det vært en krets som "likerettet" polene slik at uansett hvilken vei man satte inn støpselet ble det riktig. I ytterste konsekvens, blir det brann kan forsikringsselskapet påstå at vaskemaskinens støpsel var satt inn feil vei, og bryter vaskemaskinen sammen kan siemens nekte å utbedre feilen gratis på grunn av feil bruk siden støpselet var satt i feil vei. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Som nevnt har leiligheten min skrusikringer. Ingen automatsikringer og tvilsomt noen jordfeilbryter. Kursen til vaskemaskinen er på 16A og den er jordet. Dette kan vel kanskje være en forklaring på problemet? Det forklarer i grunn ikke hvorfor det funket om du byttet fasene... O,o Men at det først blir feilmld. Helt på slutten kan jo tyde på at det er noe problem med pumpa som skal pumpe ut det skjitne vannet. Usikker på hva slags motor det er i den. Endret 19. juli 2013 av Andrull Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Det forklarer i grunn ikke hvorfor det funket om du byttet fasene... O,o Men at det først blir feilmld. Helt på slutten kan jo tyde på at det er noe problem med pumpa som skal pumpe ut det skjitne vannet. Usikker på hva slags motor det er i den. Jepp, sant nok. Jeg er utdannet innen helsevesenet og er på ingen måte noen elektrokyndig. Men det er merkelig at ingen av mine nærmeste med elektroutdannelse vet hvorfor dette hadde effekt. Til og med Siemens visste ikke dette, annet enn at det ville gjøre bukt med problemet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Neste gang kan du forsøke å ofre en geit... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå