xlazyx Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Hei! Har bredbånd fra NextGenTel og ønsker å dele dette med flere personer i huset der jeg bor. Tenkte at trådløs var den beste måten å gjøre dette på. Har lest alle guidene på hardware og her og litt rundt om kring men har fortsatt noen spørsmål: 1. Hvordan kobler jeg ruteren fra NGT (Netopia 3351) til trådløs-ruteren? 2. Finnes det trådløsrutere som ikke er kompatible med Netopia 3351 eller NGT generelt? 3. Av de forskjellige merkene (D-Link, Billion, Correga, SMC, 3Com), er det noen anbefalinger eller advarsler med tanke på stabilitet og signalstyrke? (signalet skal ned en etg. i et trehus). Takk! Tor Arne Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 1. Det gjør du med en vanlig nettverkskabel. Denne settes i modemet og i uplink-porten på trådløs router. 2. Det tror jeg ikke. 3. Jeg har en Linksys WRT54G, kjøpt på mpx.no. Denne fungerer helt utmerket. Vet ikke hvor god signalstyrken er sammenlignet med andre, men den virker i hele huset der jeg bor (router i 2. etg, full dekning i kjeller). Lenke til kommentar
arcade Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Hei! I og med at NGT abonnementet leveres med en ruter trenger du ikke å kjøpe en trådløs ruter, men et Access Point (litt billigere). Jeg har en D-Link WL2000AP og det fungerer kjempefint både med 802.11g (54Mbit/s) og 802.11b (11Mbit/s) hastigheter. Du kobler ruteren fra NGT og den trådløse gatewayen sammen med en krysset nettverkskabel (den gule fra NGT fungerer fint), eller med en vanlig nettverkskabel om du skal koble via en switch/hub (om du har både trådløse og kablete maskiner i nettverket). Arcade Lenke til kommentar
xlazyx Skrevet 26. september 2003 Forfatter Del Skrevet 26. september 2003 Hei! Takk for svar! Vi er to leiligheter som skal dele internett. Ruteren fra NTG står i 2 etg., og der er det også en stasjonær maskin i nærheten med nettverkskort. Tenkte derfor at det var like greit med en ruter istedet for et AP, fordi ruterne har LAN-porter i tillegg, så den stasjonære i 2.etg slipper å ha trådløs-kort. Plus at trådløs-ruterne så ut som de hadde firewall-egenskaper i seg. 4. Har den fra NTG firewall-funksjoner? Og er de like gode som de på en trådløs ruter? 5. Finnes det basice AP som også har LAN-porter? (innebygd switch/hub) Takk! Tor Arne Lenke til kommentar
enden Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Veldig få billige routere som har firewall, men det du tenker på er NAT med filter. Alle Nat-enheter har dette, og de virker helt likt. Tror ikke jeg har sett wlan ap med bare switch, men hvis du kjøper en router med ap, og deaktiverer dhcp på den så blir den i praksis en switch i stedet for en router Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Jeg videresender all data fra NGT router til WLAN router, samt at jeg bruker sistnevnte som DHCP server. Mye enklere å bruke en router med Web-grensesnitt enn Telnet... Har heller ikke hørt om AP med innebygd switch, men det burde være mulig å lage så jeg hadde ikke blitt overrasket om det faktisk eksisterte... Lenke til kommentar
enden Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 andreasn: Hvilken wlan router har du? Jeg bruker smc og den er på langt nær så funksjonell som nettopia'n... Dessuten så har man tilgang til NAT og filter via http://endring.nextgentel.no Men jeg skjønner poenget ditt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå