vidor Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Unge og uerfarne mennesker kan aldri forutsette alle konsekvenser. Det gjelder også når man har sex uten å ta betalt for det, når man kjører bil eller styrer den personlige økonomien sin dårlig, for eksempel. Og det finnes alltid en risiko for å få ubehagelige relasjoner så lenge man har kontakt med andre mennesker, for eksempel på internett eller i en jobb som bilforhandler. Selvrespekt og selvbilde kan bli påvirket av alt du gjør og opplever, både positivt og negativt. Det er ingen grunn til å anta at en prostituert nødvendigvis vil få dårligere selvrespekt eller selvbilde på grunn av jobben sin. Men hvis det var tilfelle, er det likevel statens oppgave å umyndiggjøre dem og beskytte dem mot sin vilje? Hvis prostusjon skal være ulovlig av noen av grunnene du nevner, så må også en hel del andre jobber og aktiviteter kriminaliseres. Muligens vil det bare fungere å sperre alle mennesker inne for å beskytte dem mot seg selv og sine egne valg. Langt på vei enig med deg. Så lenge man står i ulike relasjoner så er det også forbundet med en viss risiko. Vi befinner oss vel bare på litt ulikt sted på Anarkisme->Fascisme spektret. Jeg er relativt liberal men synes det er greit å forsøke og verne folk mot dette med å si fra om mulige konsekvenser som jeg personlig har hørt om. Vedkommende står helt fritt til å oppfordre folk til å bryte loven ved å tilby seksuelle tjenester for andre. Det er ikke noe automatikk i at det vil gå galt, men sannsynligheten er overhengende. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Å si ifra og legge til rette for at folk kan velge andre veier er greit, men ikke å ta valget for dem. Hva legger du i å "gå galt"? Tenker du da på sykdommer eller ubehagelige relasjoner? Er det i så fall noe prostituerte er mer beskyttet mot når sexkjøp er ulovlig, enn det ville vært hvis det var lovlig? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Å si ifra og legge til rette for at folk kan velge andre veier er greit, men ikke å ta valget for dem. Hva legger du i å "gå galt"? Tenker du da på sykdommer eller ubehagelige relasjoner? Er det i så fall noe prostituerte er mer beskyttet mot når sexkjøp er ulovlig, enn det ville vært hvis det var lovlig? Folk må få velge selv. Jeg deler bare min side om saken. Realiteten og konsekvensene vil jo vise seg senere uansett, og da er det vanskelig å gjøre om på det, og man har i realiteten mer å jobbe med. I "gå galt" tenker jeg på alle negative konsekvenser som er et direkte resultat av de beslutningene om å gå inn i dette. Personer som vurderer dette kommer som regel mye bedre ut av det ved å søke kvalifisert hjelp. Man har alltid alternativer. Jeg ønske bare å synliggjøre dem. Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Om jenter ønsker å selge, noe som virker mer og mer sannsynlig enn den offer-og-moralsk forkastelig propagandaen vi alltid får i trynet, så for all del. Deres valg (og hadde det vært lovlig, normalt og åpenhet om det, så hadde jenter også hatt bedre grunnlag for refleksjon før de foretok noe slikt). Samfunnet hadde kanskje vært bedre om prostitusjon hadde vært, ikke bare lovlig, men normalt (og ikke bare naturlig). Tror de fleste er mer avslappet og balansert etter å ha blitt godt pult. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 I "gå galt" tenker jeg på alle negative konsekvenser som er et direkte resultat av de beslutningene om å gå inn i dette. Personer som vurderer dette kommer som regel mye bedre ut av det ved å søke kvalifisert hjelp. Så... Hvis jeg var en ung jente i 20-årene som var glad i sex og ønsket å selge kroppen min fordi jeg gjerne ville spe på studielånet mitt litt - hvilken "kvalifisert hjelp" mener du ville tjent meg bedre? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Så... Hvis jeg var en ung jente i 20-årene som var glad i sex og ønsket å selge kroppen min fordi jeg gjerne ville spe på studielånet mitt litt - hvilken "kvalifisert hjelp" mener du ville tjent meg bedre? Siden du setter deg i noen andres situasjon og låner problemstillingen kan du forsøke å sette deg inn i min rolle og presentere løsningen ? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Siden du setter deg i noen andres situasjon og låner problemstillingen kan du forsøke å sette deg inn i min rolle og presentere løsningen ? Det er det jeg sliter litt med. Hvis en ung jente i 20-årene sier hun er glad i sex og har lyst til å begynne å selge seksuelle tjenester så er den eneste måten jeg kan klare å sette meg i din rolle på å anta at hun har psykiske problemer eller noe slikt. Det har jeg overhodet ikke noe grunnlag for å anta, dermed blir det å skulle foreslå "kvalifisert hjelp" litt god dag mann, økseskaft. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Det er det jeg sliter litt med. Hvis en ung jente i 20-årene sier hun er glad i sex og har lyst til å begynne å selge seksuelle tjenester så er den eneste måten jeg kan klare å sette meg i din rolle på å anta at hun har psykiske problemer eller noe slikt. Det har jeg overhodet ikke noe grunnlag for å anta, dermed blir det å skulle foreslå "kvalifisert hjelp" litt god dag mann, økseskaft. Trenger jo ikke være et psykisk problem, det kan like gjerne være et holdnings-problem. Kvalifisert hjelp er en person/gruppering som har innsikt i problemstillingen og kan gjøre en intervensjon som er til hjelp for vedkommende slik at man ikke havner på skråplanet. Jeg har ingen anelse om hva som er årsaken og kan bare oppfordre til å søke riktig hjelp. Hvis vedkommende selv ikke vet det p.g.a f.eks fortrenging, benektelser, tros-system eller manglende refleksjon så er en psykolog et godt sted å starte for å bli mer bevisst. Folk har en tendens til å tro at alle i psykiatrien eller på psykologkontoret er hakkende gal, men de fleste har bare varierende problemer som alle andre. De fleste søker hjelp og løsninger på problemer, så hvorfor ikke spørre noen som kan hjelpe ? Alle problemer har et sett med ulike løsninger, og det er ikke alltid man klarer å se de beste selv. Som sagt, det står folk helt fritt å gjøre hva dem vil, men de må også påregne konsekvenser av det. Kan jo også være at jeg lever i en naiv-romantisk fantasi og ikke vil forholde meg til realiteten i det at prostitusjon er fantastisk og det beste siden ferdigsoppskjært brød og jeg ikke har skjønt noe alle andre har skjønt. Muligheten er jo tilstede. Når det kommer til stykket burde vi nok legalisere prostitusjon sammen med narkotika, våpenhandel og vinnings-kriminalitet. Folk må jo få lov å gjøre som dem vil uten at samfunnet skal blande seg inn hele tiden. Hva pokker skal vi med fengsler når alle som sitter inne er uskyldige uansett ? Og hvor mye penger kunne vi ikke spart på å legge ned juridiske enheter og politiet ? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Trenger jo ikke være et psykisk problem, det kan like gjerne være et holdnings-problem. Kvalifisert hjelp er en person/gruppering som har innsikt i problemstillingen og kan gjøre en intervensjon som er til hjelp for vedkommende slik at man ikke havner på skråplanet. Jeg har ingen anelse om hva som er årsaken og kan bare oppfordre til å søke riktig hjelp. Hvis vedkommende selv ikke vet det p.g.a f.eks fortrenging, benektelser, tros-system eller manglende refleksjon så er en psykolog et godt sted å starte for å bli mer bevisst. Folk har en tendens til å tro at alle i psykiatrien eller på psykologkontoret er hakkende gal, men de fleste har bare varierende problemer som alle andre. De fleste søker hjelp og løsninger på problemer, så hvorfor ikke spørre noen som kan hjelpe ? Alle problemer har et sett med ulike løsninger, og det er ikke alltid man klarer å se de beste selv. Igjen: du antar at det må være et problem til stede. Kan det ikke bare tenkes at hun liker sex og har lyst til å tjene penger på det? Du trenger ikke overanalysere alt. På samme måte som at ikke alle som prøver hasj ender opp som tunge misbrukere på plata, ender ikke alle univeristetsstudenter som selger sex på si i helgene opp som traffickingofre (hvor skulle de traffickes hen, forresten?). Jeg trodde skråplansargumentasjonen var død og begravet for lengst, men her ser jeg jo den lever i beste velgående som gjenoppstått fra de døde. Som sagt, det står folk helt fritt å gjøre hva dem vil, men de må også påregne konsekvenser av det. Kan jo også være at jeg lever i en naiv-romantisk fantasi og ikke vil forholde meg til realiteten i det at prostitusjon er fantastisk og det beste siden ferdigsoppskjært brød og jeg ikke har skjønt noe alle andre har skjønt. Muligheten er jo tilstede. Når det kommer til stykket burde vi nok legalisere prostitusjon sammen med narkotika, våpenhandel og vinnings-kriminalitet. Folk må jo få lov å gjøre som dem vil uten at samfunnet skal blande seg inn hele tiden. Hva pokker skal vi med fengsler når alle som sitter inne er uskyldige uansett ? Og hvor mye penger kunne vi ikke spart på å legge ned juridiske enheter og politiet ? Her sammenligner du appelsiner og pærer, nemlig offerløs kriminalitet og offerkriminalitet. Narkotika og prostitusjon er offerløs kriminalitet; her er det lovgivningen som i stor grad skaper ofrene (og nei, prostitusjon og trafficking er ikke det samme - trafficking er offerkriminalitet og bør bekjempes). Offerløs kriminalitet burde avskaffes etter min mening. Når det gjelder våpenhandel (jeg regner med du mener ulovlig våpenhandel, da veldig mange typer våpenhandel er fullt lovlig) er juryen ute - selve handelen er i prinsippet offerløs, men situasjonen i USA tilsier jo at fri flyt av våpen nok kan skape en del ofre. Diskusjonen hengsler rundt hvor effektive reguleringene er, og det er langt off topic. Hvorfor du drar inn vinningskriminalitet her sier meg at du enten ikke helt har tenkt igjennom argumentasjonen din, eller så er du en absoluttist som mener at Loven er Loven og at det å snike på trikken er like ille som å drepe noen med fullt overlegg. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Igjen: du antar at det må være et problem til stede. Kan det ikke bare tenkes at hun liker sex og har lyst til å tjene penger på det? Du trenger ikke overanalysere alt. Har dette mer med deg selv å gjøre enn jenta ? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Har dette mer med deg selv å gjøre enn jenta ? Uhm... Nei? Ikke er jeg jente, og ikke har jeg lyst til å tjene penger på å selge sex, uten at jeg ser helt hvordan det er relevant. Hvordan det? For øvrig fiffig at av all argumentasjonen i innlegget mitt var det dette du hadde innspill på. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Uhm... Nei? Ikke er jeg jente, og ikke har jeg lyst til å tjene penger på å selge sex, uten at jeg ser helt hvordan det er relevant. Hvordan det? For øvrig fiffig at av all argumentasjonen i innlegget mitt var det dette du hadde innspill på. Prøver jo bare å la være å overanalysere. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Har dette mer med deg selv å gjøre enn jenta ? Bare ta jenta som har tråd her på forumet. Var på byen, hadde med en fyr hjem, koste seg i senga og fyren la igjen xk til henne, uten at hun solgte. Det var slik hun startet å selge, for hun så hun kunne fortsette å kose seg som før, men samtidig tjene penger på det. Så hun har idag en brukbar fast 'gjeng' hun koser seg med for betaling - noe hun uansett hadde gjort. Så hun får i pose og sekk. Toy-boys (hennes ord) og penger. Trenger psykisk hjelp? Feil med holdninger? - Nehhh, jeg vil si hun er meget økonomisk fornuftig, sammen med at hun nyter livet. Endret 23. juli 2013 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Bare ta jenta som har tråd her på forumet. Var på byen, hadde med en fyr hjem, koste seg i senga og fyren la igjen xk til henne, uten at hun solgte. Det var slik hun startet å selge, for hun så hun kunne fortsette å kose seg som før, men samtidig tjene penger på det. Så hun har idag en brukbar fast 'gjeng' hun koser seg med for betaling - noe hun uansett hadde gjort. Så hun får i pose og sekk. Toy-boys (hennes ord) og penger. Trenger psykisk hjelp? Feil med holdninger? - Nehhh, jeg vil si hun er meget økonomisk fornuftig, sammen med at hun nyter livet. Jeg synes mest synd på folk som har så grunne verdier og objektrelasjoner, men det ligger jo i tiden, så det er ikke uvanlig sånn sett. Idolene folk velger seg og ser opp til oppfordrer jo til det. Selge sjela si er det jeg kaller det. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Jeg synes mest synd på folk som har så grunne verdier og objektrelasjoner, men det ligger jo i tiden, så det er ikke uvanlig sånn sett. Idolene folk velger seg og ser opp til oppfordrer jo til det. Selge sjela si er det jeg kaller det. Så det å kose seg med sex er altså grunne verdier - jaja, deg om det. (egentlig synd på ... deg vil jeg heller si) Endret 23. juli 2013 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Så det å kose seg med sex er altså grunne verdier - jaja, deg om det. Det var ikke sånn ment. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg