Fasces Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Tror eller vet? Tror, det eneste jeg har å gå etter her er en kilde jeg ikke setter stor lit til. Ikke så mage i mine øyne heller. Jeg er ateist, og ikke kulturrelativist. Men jeg vil ikke stenge grensene for mennesker for å stoppe kulturell innflytelse. Og jeg er en ateist og ekstrem pessimist som er kommet til et punkt der jeg ikke lenger klarer å tro at ulike barn leker spesielt godt, eller at vi skal radikalt endre demografien i vesteuropeiske land, som følge av det jeg tror muligens er hvit skyldfølelse? Uansett hva drivkraften er, tror jeg at det i lengden er negativt for landet, og for generasjonen vil etterlater oss. Med andre ord er jeg definitivt ikke en kulturrelativist, men føler at det er en fin ting å besøke andre kulturer, og få besøk av andre kulturer, og at turisme er en flott ting. Men ikke den typen flytting og videreføring av en befolkningsvekst som ikke er bærekraftig. Og jeg har mulighet, på et relativt anonymt internett, å kunne si at "jeg er sterkt negativt innstil til Islam". Da er det godt at jeg ikke er sosialdemokrat. Geir Det var ikke meningen å sette ord i munnen din, jeg refererte mer til en generell tendens slik jeg ser det. Det var ikke meningen å anklage deg for noe som helst med det, faktisk mener jeg du er en veldig god poster, og det er alltid en glede å lese postene dine, spesielt om du har meninger som ikke sammenfaller med mine, med tanke på hvordan du legger frem argumenter. Lenke til kommentar
ronaldinho97 Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Jeg snakker ikke om de som søker jobb, men de som har oppholds tillatelse i Norge. Eu/Eøs kan søke så mange jobber de vil. De vil aldri få norsk lønn uansett. De fleste tjener bare 50-100 kroner i timen slik at de rike arbeidsgiverne kan bli enda rikere. Nordmenn er spesielt glade i polske, pakistanske og arbeidere fra fattige land. Man skal heller ikke benekte at en stor del av de som er registrert hos Nav faktisk er utlendinger. De fleste som søker jobb i Norge bosetter seg heller ikke i Norge. Problemet er ikke de som søker jobb i Norge. Problemet er de nye borgerne som ikke kan intergreres som igjen fører til skilt klassesamfunn og sosiale forhold. Samtidig som at staten bygger flere sosial boliger enn det de kan integrere. Staten Norge aksepterer altfor mange utlendinger og bygger altfor mange sosiale boliger og bruker heller ingen ressurser til å intregrere de nye borgerne. Nei de skal ikke fokusere på å integrere. De fokuserer på å bygge flere moskeer slik at de nye borgene aldri kan bli intergrert. Neinei , hvor har du de påstandene fra? kukltur er en ting ! polakker og pakistanere kommer ikke under samme katogori nå lengre. disse problemene kommer ikke kun fra innvandrere , men også fra de av nordmennene som lever av trygd. http://www.tv2.no/nyheter/okonomi/halve-norge-lever-paa-trygd-2834196.html Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 For det første så tror jeg at den massive innvandringen fra Somalia til noen av de nordlige statene i USA ikke er uproblematisk, når Shariamentaliteten kommer til syne. Ellers kan det tenkes at: 1. Gruppen som ankommer USA har større grad av "driv" grunnet en eller annen form for utvelgelse 2. Det handler om å jobbe eller lide, her får du ikke en feit sjekk for å gjøre ingenting Kulturen som kommer fra Somalia, som jeg ser det, har ingen gode kvaliteter. Å sette noen få enkeltindivid på en trone og paradere det foran publikum som en sosialdemokratisk hellig gral gjør ikke opp for de store talls tale. Selvsagt vil det komme noen få individ som har masse gode egenskaper (som det er sårt behov for i Somalia). Jeg setter ingen få individ på en trone men sier at alle bør evalueres som individ og ikke ekskluderes pga etnisitet. Det er sannt at noe kulturer har det vanskeligere enn andre å integrere seg men det finnes alltid individ i hver kultur som greie det ganske fint. En bør ikke stenge gjerdet pga etnisitet men sette kvalifikasjone slik at de som får oppholdstillatelse trives bra og integrere seg uten store problemer De beste fotball lagene består ikke av spillere fra bare et land eller region men fra verden rundt og alle spiller på høyt nivå. Diskriminerte lagene pga rase eller etnisitet istedenfor på individuelle innsats ville andre lag som ikke diskriminerte bli mye bedre. Alle amerikansk selskap ønsker staten å gi statsborgerskap på utenlandske studenter som har amerikansk PhD ii vitenskap og teknologi UAVHENGIG av etnisitet av den grunn Det er individet som teller Lenke til kommentar
Anvilycus Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 http://www.aftenposten.no/kultur/--Kvinner-ma-stelle-hus-og-barn_-menn-ma-forsorge-familien-Fordi-det-star-i-Koranen-7264544.html#.UfQHOW17CM0 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 http://www.aftenpost...ml#.UfQHOW17CM0 Hva vil du poengtere? Geir Lenke til kommentar
ronaldinho97 Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 http://www.aftenpost...ml#.UfQHOW17CM0 jeg stiller et ? ved kilden din. Ja det er nok noen 1 generasjonsinnvandrere kvinner som ikke arbeider. Det er flere faktorer som spiller inn der. Kvinner fra ikke vestlige land som kommer til Norge i 30 årsalderen med 0 utdanning , kompetanse eller evne er det vansklig å inkludere i arbeidslivet. deretter vil jeg påpeke at som eks. paistanere med 2 og 3 genrasjonsinnvandre er mye bedre inntegret som kvinne og i arbeidlivet. Du henviser til en kilde som ikke kan kalles det, mer en intervju av ulike innvandre. de representerer IKKE alle ikke- vestlige innvandrere. dessverre tror jeg du er en FRPer utifra det du har skrevet gjennom innlegget. En FRPer tar opp enkelt saker eks. Da tyrbrig gjedde sa at etniske nordmenn blir banket opp om de har med brødskive med salami. påstand , påstand og anter en påstand fra FRs side. skjønner fortsatt ikke hvorfor FRP nesten aldri om integrering. Lenke til kommentar
eXalpha Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 jeg stiller et ? ved kilden din. Ja det er nok noen 1 generasjonsinnvandrere kvinner som ikke arbeider. Det er flere faktorer som spiller inn der. Kvinner fra ikke vestlige land som kommer til Norge i 30 årsalderen med 0 utdanning , kompetanse eller evne er det vansklig å inkludere i arbeidslivet. deretter vil jeg påpeke at som eks. paistanere med 2 og 3 genrasjonsinnvandre er mye bedre inntegret som kvinne og i arbeidlivet. Du henviser til en kilde som ikke kan kalles det, mer en intervju av ulike innvandre. de representerer IKKE alle ikke- vestlige innvandrere. dessverre tror jeg du er en FRPer utifra det du har skrevet gjennom innlegget. En FRPer tar opp enkelt saker eks. Da tyrbrig gjedde sa at etniske nordmenn blir banket opp om de har med brødskive med salami. påstand , påstand og anter en påstand fra FRs side. skjønner fortsatt ikke hvorfor FRP nesten aldri om integrering. Tydeligvis er du en praktikant av Islam. Man ser det på svarene du gir. Lenke til kommentar
ronaldinho97 Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Tydeligvis er du en praktikant av Islam. Man ser det på svarene du gir. haha , er ikke muslim engang! man kan ikke tolke en relgion på en debatt. Lenke til kommentar
Fasces Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Jeg setter ingen få individ på en trone men sier at alle bør evalueres som individ og ikke ekskluderes pga etnisitet. Det er sannt at noe kulturer har det vanskeligere enn andre å integrere seg men det finnes alltid individ i hver kultur som greie det ganske fint. En bør ikke stenge gjerdet pga etnisitet men sette kvalifikasjone slik at de som får oppholdstillatelse trives bra og integrere seg uten store problemer De beste fotball lagene består ikke av spillere fra bare et land eller region men fra verden rundt og alle spiller på høyt nivå. Diskriminerte lagene pga rase eller etnisitet istedenfor på individuelle innsats ville andre lag som ikke diskriminerte bli mye bedre. Alle amerikansk selskap ønsker staten å gi statsborgerskap på utenlandske studenter som har amerikansk PhD ii vitenskap og teknologi UAVHENGIG av etnisitet av den grunn Det er individet som teller Det er individet som teller, helt til man får mange nok individ. Man trenger ikke ekskludere noen som helst etter etnisitet, men det burde være helt i orden å sette en stopper for nasjonalitet og spesielt religion. Dersom du som nordmann ikke får tillatelse til permanent opphold i et land, er det jo synd, trist og leit, men dersom norge hadde satt inn restriksjoner er det med det samme rasisme, diskriminering, etc. Å sette ekstremt strenge krav er helt tipp-topp-tommelopp for meg, for da utestenger man automatisk alle unntatt noen særdeles få som har kvaliteter vi ønsker oss, som i seg selv er en slags diskriminering. Samtidig frarøver vi da fattige land for de få menneskene de har som evner å endre landet til det bedre, så jeg vet ikke hvor rettferdig det er uansett. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Alle amerikansk selskap ønsker staten å gi statsborgerskap på utenlandske studenter som har amerikansk PhD ii vitenskap og teknologi UAVHENGIG av etnisitet av den grunn Det er individet som teller A pretty long way from "Give me your tired, your poor Your huddled masses yearning to breathe free The wretched refuse of your teeming shore." http://en.wikipedia....he_New_Colossus Endret 29. juli 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Jeg synes som andre har nevnt at flerkultur er bedre enn monokultur. Derfor er jeg generelt sett positiv til Innvandring. Men når det gjelder integrering finnes det svært mange måter å gjøre det på, og slett ikke alle er gunstige. Norges integrering pr i dag er eksempelvis feilslått. Det ser man bl.a. på at folkeslag som faktisk blir godt integrert i andre land, har veldig lav deltakelse i arbeidsmarkedet her i landet (Somaliere), og på at innvandrere bosetter seg klyngevis (alle på samme sted) Jeg er ikke tilhenger av at noen skal tvinges til å bo et sted hvor de ikke ønsker å bo, og jeg ser logikken i at folk som kommer flyttende til landet velger å bosette seg i nærheten av slektninger eller folk fra samme land som dem selv, ettersom dette gir dem et bredere sosialt nettverk. Men jeg ser også hvor uheldig det er at det skjer og mener at man burde styre den utviklingen i en mer ønsket retning vha familiens økonomi. Gi belønning i form av økte støttemidler til de familiene som selv velger å bosette seg på steder hvor det er få andre innvandrere. Disse vil ha mye større sannsynlighet for å bli godt integrert enn en innvandrerunge som vokser opp med bare andre fra samme land som seg selv i sin omgangskrets og/eller skoleklasse. Pengene kan man hente ved å skjære inn til beinet på de støtteordningene som finnes for innvandrere i bydeler med høy andel innvandrere. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 A pretty long way from "Give me your tired, your poor Your huddled masses yearning to breathe free The wretched refuse of your teeming shore." http://en.wikipedia....he_New_Colossus Hvorfor tror du vi akseptere så mange "undocumented immigrants" idag og ikke jager dem bort? Det er ikke så langt ifra som du tror Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Det er individet som teller, helt til man får mange nok individ. Man trenger ikke ekskludere noen som helst etter etnisitet, men det burde være helt i orden å sette en stopper for nasjonalitet og spesielt religion. Dersom du som nordmann ikke får tillatelse til permanent opphold i et land, er det jo synd, trist og leit, men dersom norge hadde satt inn restriksjoner er det med det samme rasisme, diskriminering, etc. Å sette ekstremt strenge krav er helt tipp-topp-tommelopp for meg, for da utestenger man automatisk alle unntatt noen særdeles få som har kvaliteter vi ønsker oss, som i seg selv er en slags diskriminering. Samtidig frarøver vi da fattige land for de få menneskene de har som evner å endre landet til det bedre, så jeg vet ikke hvor rettferdig det er uansett. De flinke innvandrere fra fattige land er oftest i bedre stand til å støtte deres hjemland enn å bli hjemme uten tilgang til utdannelse og penger Når du begrenser talent fra andre land pga religion eller andre kulturelle saker begrenser du ditt eget land. Multikulturelle arbeidsteder er mer produktive, kreative og intersannt Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Hvorfor tror du vi akseptere så mange "undocumented immigrants" idag og ikke jager dem bort? Det er ikke så langt ifra som du tror Jeg tror vi begge kan være enige om at det har blitt mye mer restriktivt i USA siden 1800-tallet da det generelt var tilnærmet fri innvandring. Selv har jeg inntrykket at det har spesielt endret seg mye etter 9-11. (Jeg var faktisk i USA den dagen, og skulle reise tilbake den 12 september) Unfortunately, I am amongst those that no longer travel to (or through) the US unless I absolutely have to due to what I perceive as downright hostility of many of the so-called security folks. I have also moved most of my $ out of the US for the same reason. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Jeg tror vi begge kan være enige om at det har blitt mye mer restriktivt i USA siden 1800-tallet da det generelt var tilnærmet fri innvandring. Selv har jeg inntrykket at det har spesielt endret seg mye etter 9-11. (Jeg var faktisk i USA den dagen, og skulle reise tilbake den 12 september) Unfortunately, I am amongst those that no longer travel to (or through) the US unless I absolutely have to due to what I perceive as downright hostility of many of the so-called security folks. I have also moved most of my $ out of the US for the same reason. Det er lite motstand til lovlig innvandring selv etter 911 men du har det rett, helt fri innvandring har vi ikke hatt siden vi trengte det i 1800 tallet. Likevel er USA alltid vært mer innvandre -vennlig enn de fleste europeiske land Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Det er lite motstand til lovlig innvandring selv etter 911 men du har det rett, helt fri innvandring har vi ikke hatt siden vi trengte det i 1800 tallet. Likevel er USA alltid vært mer innvandre -vennlig enn de fleste europeiske land Joda det stemmer nok. Jeg funderte selv en tid på å flytte inn permanent til USA på investor-visa, men kom etterhvert til at jeg syns landet beveger seg i en rettning som jeg ikke liker og slo det fra meg, men det stemmer nok at USA er lettere enn mange andre land. Har derimot inntrykket av at det muligens er ett todelt system, hvor de fattige kommer greit inn på ulovlig måte, og de rike (eller hoyt utdannede) kan komme inn på lovlig måte. Dog, lovlydige middelklassefolk (som nordmenn flest) nok vil ha store vansker. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Joda det stemmer nok. Jeg funderte selv en tid på å flytte inn permanent til USA på investor-visa, men kom etterhvert til at jeg syns landet beveger seg i en rettning som jeg ikke liker og slo det fra meg, men det stemmer nok at USA er lettere enn mange andre land. Har derimot inntrykket av at det muligens er ett todelt system, hvor de fattige kommer greit inn på ulovlig måte, og de rike (eller hoyt utdannede) kan komme inn på lovlig måte. Dog, lovlydige middelklassefolk (som nordmenn flest) nok vil ha store vansker. Lovlig innvandring I USA er familiegjenforening for det meste. Har du ¨nær slekt blir det lett å gjøre. Disse familier kommer mye mer fra fattige bakgrunner enn høyt utdannede . Reagan og kongressen ga statsborgerskap til mange ulovlige innvandrere(det store flertallet var fattige) I 1986 som førte til masseinvandring når disse Nye statsborgere ville bli med deres familier. Mange nordmenn har amerikanske slekt men de har bodd segg I flere generasjoner og det finnes få som har nære slekt og som ønsker å flytter til USA, særlig når USA blir sett som et u-land I de siste årene. Jeg prøvde selv å jobbe I Norge en gang og fikk flere intervju men det var nesten umulig ¨på den tiden. Kanskje når jeg blir pensjonist.... Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Jeg prøvde selv å jobbe I Norge en gang og fikk flere intervju men det var nesten umulig ¨på den tiden. Kanskje når jeg blir pensjonist.... Har inntrykket av at Norge er desverre har blit blandt verdens mes nasjonalistiske land, og med dertil idiotiske begrensninger mot innvandring. På den annen side har man fordelen av å være ett lite land som nødvendigvis må handle mye med utlandet, samt at litt av det kosmpolitiske utsynet av de gamle kommunistene i AP fortsatt sitter igjen. Lenke til kommentar
ronaldinho97 Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Har inntrykket av at Norge er desverre har blit blandt verdens mes nasjonalistiske land, og med dertil idiotiske begrensninger mot innvandring. På den annen side har man fordelen av å være ett lite land som nødvendigvis må handle mye med utlandet, samt at litt av det kosmpolitiske utsynet av de gamle kommunistene i AP fortsatt sitter igjen. Har inntrykket av at Norge er desverre har blit blandt verdens mes nasjonalistiske land, og med dertil idiotiske begrensninger mot innvandring. På den annen side har man fordelen av å være ett lite land som nødvendigvis må handle mye med utlandet, samt at litt av det kosmpolitiske utsynet av de gamle kommunistene i AP fortsatt sitter igjen. Har inntrykket av at Norge er desverre har blit blandt verdens mes nasjonalistiske land, og med dertil idiotiske begrensninger mot innvandring. På den annen side har man fordelen av å være ett lite land som nødvendigvis må handle mye med utlandet, samt at litt av det kosmpolitiske utsynet av de gamle kommunistene i AP fortsatt sitter igjen. SKATTEFLYKTING DU HAR ET POENG DER Norge er litt nasjonalisiske fra mitt ståsted og. vi driver et spill der vi kun tenker på oss selv. dessuten over vi oss med god selvfølelseved å gi bistand til U-land og folkeaksjoner. Fattige land blir ikke rike av bistand og norge er nasjonalistiske , men lever av international handel... make no seanse? jo det er norge ( dobbelmoral) Lenke til kommentar
Thrillseeker Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 jeg stiller et ? ved kilden din. Spørsmålstegn stilles ikke, de settes. Spørsmål er det som stilles. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå