Gå til innhold

Norsk innvandringspolitikk

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Det er et feilspor å hele tiden lete etter all denne spesialistkompetansen, fordi samfunnet endre seg hele tiden, og det som i det ene øyeblikket er verdt noe, vil i det neste være verdiløst. Men et kompetent menneske, det vil si et helt vanlig hederlig og godt menneske, er den eneste spesialkompetansen som er verdt noe hvis vi tenker på en bærekraftig sivilisasjonsbygging.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med den vanvittige. Jeg hadde selv "spesialkompetanse" for noen tiår siden (PCer og programutvikling), som en hver guttunge med dårlig drag på damene har idag.

For noen år siden trodde vi oljeeventyret var på hell, idag skriker bransjen etter kompetanse og arbeidskraft. Problemet er at situasjonen er den samme i andre land, vi kan altså ikke importere de spesialistene de trenger selv. Vi må bygge vår egen kompetanse. Vi kan dog utveksle kompetanse, men da må vi ha noe å bytte med.

Det vi trenger er innvandrere med et ønske om å bygge en bedre framtid fro seg og sine, en politikk som lar dem gjøre det, og et samfunn som oppmuntrer deres barn til å skaffe seg den spesialkompetansen vi trenger. Da kan de komme hvor som helst fra. Det er paradoksalt at mange av de som idag ikke tilfredstiller kravene til opphold er de som vil bygge seg en slik fremtid. Asylinstituttet har ingen relevans for nytteverdi.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her sier økonomene om innvandring i USA, noe som kan prøves i Norge:

From an Economic standpoint, the battle over immigration reform has always been utterly baffling to me. Immigrants, or the children of immigrants, founded 40% of this country's Fortune 500 firms and untold millions of smaller businesses. They are the key reason that the U.S.'s population growth, and thus its economic growth, is predicted to be higher than that of most of the rest of the rich world over the next couple of decades. Immigrants are the difference between an economy growing at a healthy 3% rate and a sluggish 2%. Why wouldn't we want as many of them as we can get?

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,2147289,00.html

Lenke til kommentar

Her sier økonomene om innvandring i USA, noe som kan prøves i Norge:

From an Economic standpoint, the battle over immigration reform has always been utterly baffling to me. Immigrants, or the children of immigrants, founded 40% of this country's Fortune 500 firms and untold millions of smaller businesses. They are the key reason that the U.S.'s population growth, and thus its economic growth, is predicted to be higher than that of most of the rest of the rich world over the next couple of decades. Immigrants are the difference between an economy growing at a healthy 3% rate and a sluggish 2%. Why wouldn't we want as many of them as we can get?

http://www.time.com/...2147289,00.html

ja enig !!!, men å ha frinnvandring vil føre til at mange vil utnytte systemet. som enkelte ikke forstår :)

Endret av ronaldinho97
Lenke til kommentar

Fri innvandring vil si at hele velferdssystemet må avvikles. Da fjernes samtidig den viktigste innvandringsmotivasjonen for de fleste innvandrere fra inkompatible kulturer.

Velferdssamfunn og fri innvandring kan ikke sameksistere. Grunnen til at det må være begrensninger er at når noen kommer til Norge, har de økonomiske rettigheter. Men vi som bidrar med noe, har ikke råd til å yte de rettighetene for et ubegrenset antall mennesker. Derfor med antallet begrenses. Hvis antallet ikke begrenses, må nødvendigvis rettighetene bortfalle. Det er enkel logikk.

Null velferdsstat er nok slik skatteflyktningen vil ha det, men det er ikke slik de fleste mennesker i Norge vil ha det. Derfor blir det ikke slik.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor fungerer velferdssamfunnet for oss som allerede bor her da? Det fungerte når vi var tre millioner, og det fungerer når vi er fem.

Ville det fungert om hver norsk kvinne begynte å få tre barn, slik at befolkningen ble 7 millioner på noen tiår?

Hvis det fungerer for lille Benjamin som ble født i går, av etnisk norske foreldre, hvorfor gjør det det? I så fall hvorfor kan det ikke fungere for lille Ali som har foreldre fra Irak? Eller lille Paulina fra Polen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor fungerer velferdssamfunnet for oss som allerede bor her da? Det fungerte når vi var tre millioner, og det fungerer når vi er fem.

Ville det fungert om hver norsk kvinne begynte å få tre barn, slik at befolkningen ble 7 millioner på noen tiår?

Hvis det fungerer for lille Benjamin som ble født i går, av etnisk norske foreldre, hvorfor gjør det det? I så fall hvorfor kan det ikke fungere for lille Ali som har foreldre fra Irak? Eller lille Paulina fra Polen?

Først må du vite hvorfor vi ikke har frinnvandring , jo fordi vi gir de som er i fare i sitt eget land og de som ønsker og søker arbeid . fri innvandring vil føre til at alle kommer til Norge og oppholder seg her ulovlig og bor her for alltid. og dermed må norge gi dem statborgerskap. jeg hørte per sandberg sier på en debatt " jeg er personlig FOR fri innvandring" , men itillegg vil de ha strengere innvandrer poitikk. uansett ser vi jo hvordan europiske borgere blir behandlet de siste åra. spesielt romfolka

Endret av ronaldinho97
Lenke til kommentar

Først må du vite hvorfor vi ikke har frinnvandring , ...

Nei, først vil jeg at du (og gjerne andre) skal svare på min post.

fri innvandring vil føre til at alle kommer til Norge og oppholder seg her ulovlig og bor her for alltid.

Nei, hvis innvandringen er fri, så kan det ikke være ulovlig å oppholde seg her. Da er den ikke lenger fri.

... og dermed må norge dem statborgerskap.

Hvorfor må vi det?

Lenke til kommentar

Nei, først vil jeg at du (og gjerne andre) skal svare på min post.

Nei, hvis innvandringen er fri, så kan det ikke være ulovlig å oppholde seg her. Da er den ikke lenger fri.

Hvorfor må vi det?

såklart det er poenget da har vi ingen regler lenger, alt vil bli kaos

statborgerskap gies etter at man har bodd er x antall år.

Endret av ronaldinho97
Lenke til kommentar

såklart det er poenget da har vi ingen regler lenger, alt vil bli kaos

Når har vi ingen regler lenger? Hva var det jeg sa som indikerte det?

statborgerskap gies etter at man har bodd er x antall år.

Nei. Statsborgerskap kan man søke om etter å ha vært her (med lovlig oppholdstillatelse) i 7 år. Man får det ikke automatisk. Du må fylle vilkårene for fortsatt opphold, du må ha språkkunnskaper, du kan ikke være straffedømt eller psykisk syk. Alt sammen regler som myndighetene har fastsatt.

Lenke til kommentar

Nja, det er vel snarere et forsøk på å bruke samme terminologi som (flertallet av) dem jeg diskuterer med. For meg betyr ordet bare at de har ansvaret - og dermed kan stilles ansvarlig for - den politikken som føres.

Nå er jeg ikke så opptatt av etaters eller enkeltmenneskers "kompetanse" i slike saker. Dette dreier seg om systemkritikk for min del. De er myndighetene, og det må vi forholde oss til når vi diskuterer dagens situasjon.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Her i Norge har det seg at AP arbeider for et inkluderende samfunn. Det er ingen tvil om at det flerkulturelle samfunnet i Norge skaper utfordringer

Hva synes dere om dette? Er norsk innvandring- og integreringspolitikk litt for liberal? Er det nok immigrasjon for dere eller er dere for multikulturelle Norge?

Burde vi kutte ned på asylsøkere som tar med seg sin familie for å flykte fra sult, krig, politisk eller religiøs forfølgelse? Synes dere innvandring truer norsk kultur, eller er det helt ålreit at vi blir avkortet versjon av USA foreksempel?

Jeg synes ikke at innvandring er noe stort problem, er de født i Norge og snakker norsk, er det for meg revnende likegyldig hvilken religion de har og hvilken hudfarge. Sålenge de er villig til å lære norsk ihvertfall.

Uansett, Norge, som de fleste andre land, er i utangspunktet bygd opp av innvandrere. Verden er dynamisk, og inn- og utvandring er 100% naturlig.

Jeg er helt enig i at vi må forhindre at folk snylter på vår velferdsstat og ikke vil integreres. Når det er sagt, kan det være tungvint når man kommer til et nytt land, og hverken kjenner språket, kulturen eller noen annet som kjennetegner Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Innvandrer bidrar stort til økonomisk vekst i USA

A new analysis of U.S. Census data by Americas Society/Council of the Americas and Partnership for a New American Economy shows that immigrants have collectively added $3.7 trillion to U.S. housing wealth. And over the last several years, as many families in cities and rural areas from the Sun Belt to Rust Belt have seen their largest personal asset -- the home they live in -- placed in jeopardy, the inflow of immigrants has been a lifeline for them.

http://www.cnn.com/2013/07/19/opinion/feinblatt-housing-immigration/index.html

Lenke til kommentar

Innvandrer bidrar stort til økonomisk vekst i USA

I USA stilles det krav til innvandrerene. De skal ha jobbtilbud, inntekt til å forsørge seg og familien, rent rulleblad, tatt diverse medisinske tester, osv.

USA tiltrekker seg innvandrere som vil skape en framtid. Norge tiltrekker seg innvandrere som vil NAVe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...