Thor. Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Regner med dette går litt under feilsøking. Jeg tok med pc hjem til familien, og i kjellerstua der står det en 32" tv av typen Samsung (UE32EH5005KXXE). Denne tv en er etter jeg det forstår typen low end. Så nå har jeg koblet til 3 skjermer. Hovedskjerm er en Benq 24" LED Så er det en eldre Benq lcd 22" som viser eksakt samme bilde som TV. Jeg har da følgende problemer: 1. Jeg får ikke tekst til å bli tydelig. Pikslene flyter på en måte over hverandre. 2. Jeg får ikke over/underscan til å fylle bildet 100%. Dette er kanskje underliggende forklaring til problem 1. Å bytte mellom widescreen, 4/3, 16/9, fill og andre valg på tv hjelper ikke. 3. Farger, tekst og bilde generelt inneholder digital støy. Dette er tydelig med konturer fra svart til andre farger. Der blir det et hvitt område. Jeg får også områder med samme effekt som kraftig komprimerte JPEG bilder får. Jeg har prøvd TV ens innebygde PC modus (gaming mode), men alt ser like ræva ut med den påslått. Skjermkort: Radeon HD 6870 Kabel: HDMI 5 meter fra HDMI utgang på skjermkort. Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Har du prøvd og koble fra 22"? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) På TV skal du velge Skjermjustering -> Skjermtilpasning for fylle bilde riktig. Prøv gjerne en annen (kortere) HDMI-kabel og med bare TV tilkoblet for videre feilsøking. Og sjekk at du bruker korrekt oppløsning 1920*1080. Endret 17. juli 2013 av Mr D Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) http://www.diskusjon...owtopic=1212347' Om denne, når den står på 0, ikke er kant i kant med tven, så endrer tven skaleringen. Du kan da prøve å gå inn i options på tven, og rename inputen til PC. Om dette ikke fungerer er det ikke så mye du får gjort for å gjøre bildet bedre - prøve med en vga-kabel evt. Endret 18. juli 2013 av Flimzes Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Ville testet å koble til kun tv'en for å se om det blir noe bedre Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 prøve med en vga-kabel evt. Dårlig forslag - denne TV-en har ikke VGA, kun HDMI.... Lenke til kommentar
jonny Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) AMD har en merkelig praksis med å sette skalering fra skjermkortet til mindre enn 100%. Sjekk hvordan Catalyst Control Center er satt opp for TV'en, dra skalerings-slideren helt opp til 100% hvis den ikke er det allerede. Når det gjelder problem 3: skru ned skarphets-innstillingen til TVen. På nær sagt alle TVer bør denne settes til minimum/av ved visning av PC-bilde eller Bluray. Endret 18. juli 2013 av jonny Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 18. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2013 Samme resultat med kun TV tilkoblet (kabler koblet fra fysisk). Skaleringen i AMD var jeg klar over. Jeg har hatt tre andre TV er i mine eldre dager men denne tv en var ekstra vanskelig, og skaleringen stemte aldri 100%. Nå har jeg fått skaleringen til å stemme omtrent 98%. Men uansett hva jeg gjør mister jeg noen piksler i bredden fordi TV en ikke kan finjustere plassering av bilde på panelet. Skarphet satt til 0 på TV en gjorde underverker. Nå er teksten lesbar hvertfall. Og bildekvaliteten er fin nok til at det går an og se film uten at alt ser kunstig ut. Neste blir fargene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå