Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mono eller 4 kanals?

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har nå ett decent bra anlegg i bilen, med 12" RF i bagasjen som sparker ifra seg. Men forsterkeren jeg har er egentlig crap og jeg vil oppgradere. Men det jeg lurer på om jeg bare skal kjøpe mono forsterker og bare la de andre høytaleren gå på spilleren, eller om jeg skal brokoble subben på en 4-kanals forsterker og forsterke fronthøytalerene i tillegg.. Noen gode forslag? Har det noe å si på kvaliteten visst jeg brokobler en sub? Det er det jeg har gjort nå på min billige JVC på 150W rms.. Subben er 250W rms, så har masse mer å gi til den..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Jeg har nå ett decent bra anlegg i bilen, med 12" RF i bagasjen som sparker ifra seg. Men forsterkeren jeg har er egentlig crap og jeg vil oppgradere. Men det jeg lurer på om jeg bare skal kjøpe mono forsterker og bare la de andre høytaleren gå på spilleren, eller om jeg skal brokoble subben på en 4-kanals forsterker og forsterke fronthøytalerene i tillegg.. Noen gode forslag? Har det noe å si på kvaliteten visst jeg brokobler en sub? Det er det jeg har gjort nå på min billige JVC på 150W rms.. Subben er 250W rms, så har masse mer å gi til den..

hei, du kan kjøpe deg en billig boss mono forsterker til dette, det er mere enn nok, jeg har en boss mono forsterker på 3000w max, den kjører mere en nokk til dette du har : )
Lenke til kommentar

Men jeg vil forsterke lydbilde framme, da er det jo lurt å forsterke det?

Jeg bruker 3 forsterkere, en til 2 12" subber, en på frem høytalere og en på 6x9'ere i baksete :)

ah, men da er ide'en kanskje 4 kanals forsterker, men Det kan bli DYYRT :)

Lenke til kommentar

Men da må jeg trekke nye kabler osv.. Jeg vil ikke ha så mye stash baki bagasjerommet :)

jeg har ALLE kablene i ett rør i bagasjerommet : )

Ingen ting rot : )

jeg har 2 batteri, men bruker splitter for 6x9'erne

Lenke til kommentar

må ha 2 batteri for å klare å dra subbene mine : )

Har 2, 12" mtx på 2500W rms : )

Men strømmen, bruker du splittere eller går du direkte til batteriet med alle forsterkerene?

bruker direkte til batteriet på 2 av forsterkerne, men 1 splitter til den minste forsterkeren
Lenke til kommentar

Styr unna billig drit som boss, fence og A/D/S. De oppgir drømmewatt på produktene sine, men sannheten er at de ikke yter halvparten engang. Kjøp deg en BRA 4 kanaler som feks denne: http://www.autodesig...gladen-xl-250c4 så har du ihvertfall forsterker som holder til litt... Du skal selvsagt bruke forsterker til frontsettet ditt, men hvis du har høyttalere i hatthylla så anbefaler jeg deg å fjerne dem, for de kommer til å låte stygt sammen med suben baki ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Den der var litt overkill for settet mitt altså. Jeg har bare enn sub med 250W RMS og Høytalerene framme er bare 35W RMS.. Trenger ikke overdimensjonere forsterkeren.

Men når man har 4-kanals forsterker, må man ha en spiller med flere pre-outs? Som Sub-out, front-out og rear-out? For jeg har bare en rca utgang på min spiller.

Lenke til kommentar

Er ikke noe som heter overdimensjonert forsterker. Er ikke forsterkeren som sprenger høyttalerne, det er den som stiller volumet høyere enn høyttalerne er bygd for som sprenger de.

Gode forslag fra cossiemk1, kan du klare å skrape sammen penger til den første han linka til, så burde du gå for den, da får du mest mulig ut av høyttalerne. Du har også litt å gå på om du vil kjøre et litt mer krevende oppsett i fremtiden med den forsterkeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...