Gå til innhold

Gdansk i august, tips til turen?

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Gdansk med to venninner uten en anelse om hva vi skal gjøre, bortsett fra shopping. Vi skal bare være der i tre dager og turen er relativt spontan. Har dere tips til nattklubber, restauranter, kafeer etc.? Er det noe som bør oppleves eller prøves ut? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i Gdansk ifjor. Syntes egentlig ikke at det var så utrolig mye å gjør der, utenom shopping og noen få museum og fine kirker... Jeg er selv veldig glad i museum, men jeg syntes Gdansk var ganske skuffende på det punktet.. Det er en plass i sentrum hvor det går en slags vannkanal.. Der ville jeg ha anbefalt å bestille tur med en "sjørøverskute" som reiser til den andre siden av kanalen hvor det er en minnesplass fra andre verdenskrig som nok var den mest spennende historiske plassen vi var. Jeg vil også anbefale å prøve veldig god is som de har overalt i Gdansk. hvis du går forbi en bod hvor de selger rosa Softis (jordbær. BEST) eller brun Softis (sjokolade) bør du stoppe å prøve! Kjempe god!!

Haha. Nå kom det litt mye på en gang her... Men jeg håper at du ihvertfall fikk noe ut av dette ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var i Gdansk ifjor. Syntes egentlig ikke at det var så utrolig mye å gjør der, utenom shopping og noen få museum og fine kirker... Jeg er selv veldig glad i museum, men jeg syntes Gdansk var ganske skuffende på det punktet..

Ikke mye å gjøre i Gdansk og "Trojmiasto" (="tre-byen" , altså Gdansk-Sopot-Gdynia-området)?? Ja, skal vi se:

Aller først: Westerplatte. Overprisende turistturer til et par hundre PLN er tilgjengelig,bedre løsning er buss nr 606 fra Dworcek Glowny PKP (=hovedjernbanestasjonen, gåavstand fra sentrum). Bussbilletter kjøpes på Zarzad Transportu Miejskiego w Gdansku, deres "utsalg nr 3" ligger i gangtunnellen ved Dworcek Glowny PKP. Man trenger to "billety czasowe pospieszne", en hver vei. De billettene er veldig dyre - 4,60 PLN eller ca 9 kr pr stk. Westerplatte er bussens endestopp, så ingen fare for å kjøre for langt. Andre veien er endestoppet ca en km fra Dworcek Glowny, og jernbanen er nest siste stopp.

Om noen ikke skulle huske det fra historietimen: På Westernplatte startet 2. verdenskrig 1. september 1939 kl 0444 da militærdepotet her med et par hundre mann blei angrepet. 200 polakker holdt depotet noen timer i kamp med 1800 tyskere, så var fortet inntatt og 2. verdenskrig et faktum... Bare sett av tid. Følg Educational Trail fra havn til minnesmerke, gå gjennom bombede barakker, gå opp i gamle vakttårn, tenk litt ved minnesmerket. I det heile tatt, bare sett av tid! Buss tilbake går hver halvtime til normal (polsk) arbeidsstids slutt.

Punkt to: Muzeum Solidarnosc eller "Roads to Freedom". Som kjent var en herre ved navn Lech Walesa (som altså på polsk uttales "Lesj WaWENsa", sier man "Lekk Valesa" skjønner polakker absolutt intet!) ganske nært knyttet til kommunismens fall i Polen i 1989. Han var en ung og umulig arbeider ved Lenin-skipsverftet og laget en del spetakkel ved "port to" her kan man si. Vel, porten står ennå som minnesmerke... Den porten står framdeles (gangavstand fra jernbanen, retning nord og litt øst, ca en km, spør etter Plac Solidarnosci), det 42 meter høye minnesmerket Pomnik Poleglych Stoczniowcow er reist der og kort vei derfra ligger Muzeum Solidanoc eller "Roads to Freedom" som det er vel så godt kjent som. Adresse Waly (uttales Wavy) Piastowskie 24, gatenummer er for øvrig unødvendig, for skiltingen i området er god, Dette er nemlig Polens prestisjemuseum nr 1! Forbered deg på ditt livs mest interessante historietime (eller -timer, du trenger to-tre). De fleste guider her elsker sitt arbeid, og en del elsker også å få guide på engelsk, noe de ikke gjør altfor ofte. Det kan likevel være lurt å ta en telefon på forhånd (0049-583-084-428) og forhøre seg om mulighetene for engelsk guiding, slett ikke guider kan engelsk. Åpent tirsdag-lørdag 10-18 og billettpris 6 PLN/12 kr.

Det var de to "skal og må under enhver omstendighet om man setter sin fot i byen". Så er det bare å fortsette: Det maritime museet (et av verdens beste) med dampskipet Soldek og Zuraw-kranen fra 1363, rådhuset og utstillingen der, Mariakirken (verdens største mursteinskirke), Hala Targova eller torghallen ved Dworcek PKP (flott sted for shopping av litt mer uvanlige varer!), Wielky Mlyn (den gamle møllen, kommer litt mer tilbake til den), den to km lange "kongeveien" med den gyldne port, Dlugi (Dvugi) Targ og Neptun-fontenen, rav-museet i det gamle torturtårnet med en ravklump på over åtte kg(!) (åpent onsdag-lørdag kl 10-16 og søndag kl 13-16, 10 PLN), St Nikolaskirken (eneste bygning i byen som ikke blei skadet i 2. verdenskrig), den 400 mål store Ronald Reagen Park, Birgittakirken etc etc.

Når man er lei av selve Gdansk kan man fortsette i Oliwa (SKM-tog fra Dworcek) en by som nå er "slukt" av Gdansk: Det gamle sentrum, Panoramatårnet, Polens beste vannland, Oliwa-kirken (verdens største trekirke og et orgel som er både spesielt og praktfull - anses som Europas største kirkeorgel og inneholder over 5100 piper). Videre kan man fortsette Sopot som er nevnt tidligere, Gdynia med sitt akvarium (fullt målbart med akvariet i Bergen). Begge har SKM-tog, normalt hver halvtime, og en billett her koster 4-8 PLN/8-16 kr.

Leier man bil (på jernbanen i Gdansk kan man dagsleie bil (Suzuki Swift/Fiat Panda) for ca 325 PLN/650 kr fra kl 8 til kl 22, inkl 400 km kjørelengde) har man videre både Elblag med sin trivelige gamleby og Malbork, bedre kjent som Mariaburg. Mariaburg er verdens største borg (drøyt 210 mål) og var den teutenske ordens (bedre kjent tempelridderne, ordenen lever for øvrig også i dag) hovedsete i århundrer, med stort sett noen tusen riddere til stede om de ikke var opptatt i Jerusalem... Aboslutt minimum tid her om man skal se alt er fire timer - og da holder man ekspresstempo. Følg vei 91/S7/DK7 til Nowi Dwor Gdanski og derfra vei 55 til Malbork. Sju mil og knapt halvannen time hver vei. Borga var for øvrig også eier av flere eiendommer inne i Gdansk, f eks ei mølle...

Mannfolk og dem med tilsvarende interesse kan også gjerne legge til Kolipki, en av Europas største actionparker. Her er mulighet for å leke Tarzan i en del løyper, her er offroad-skole og mulighet for off-roadkjøring med og uten instruktør, her er skytebane, her er paintballområde, her er "mudcars", her er muligheter for pil-og bueskyting med litt annen redskap enn den man (kanskje) lekte med som barn.... Like utenfor Gdynia, kan for øvrig også nås med trolleybuss 21 derfra. Åpen tirsdag-søndag kl 9-18 i juni-juli-august.

Eller hva med en liten tur til halvøya Hel? Båt seiler mandag-lørdag fra Sopot kl 1130 til Hel kl 1230 og tilbake fra Hel kl 17 il Sopot kl 1830. Tur-returbillett koster 60 PLN og kjøpes i billettbu ved starten av moloen i Sopot. Åpent kl 0930-11. Selariet, fiskerimuseet og badestrendene er attaktive mål. Noter det 42 meter høye fyrtårnet på stranda, det var viktig i krigen.

Intet å gjøre i Gdansk-området, hørte jeg riktig?? Vel, jeg skulle ikke ha særlig problem med to uker der, selv om jeg har vært der noen ganger før...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Haha, mente ikkje på den måten ;P mente bare at for meg så var det ikke så mye som var noe særlig spesielt. Jeg var der med foreldrene mine og lillesøstera mi og det var bare moren min og jeg som var litt giret på å gå rundt på museum osv. Så vi fikk ikke gå så veldig mange plasser som jeg syntes var noe spesielt. Derfor syntes jeg at det ikke var så mye å gjøre fordi jeg ikke visste om noe særlig mer enn det...

Men jeg kom forresten på at jeg syntes Gdynia og Sopot var ganske gøy ;))

Endret av Alastor
Fjernet lang quote av innlegg rett ovenfor.
Lenke til kommentar
Haha, mente ikkje på den måten ;P mente bare at for meg så var det ikke så mye som var noe særlig spesielt. Jeg var der med foreldrene mine og lillesøstera mi og det var bare moren min og jeg som var litt giret på å gå rundt på museum osv. Så vi fikk ikke gå så veldig mange plasser som jeg syntes var noe spesielt. Derfor syntes jeg at det ikke var så mye å gjøre fordi jeg ikke visste om noe særlig mer enn det...

Enig. Første bud for å ha utbytte av å besøke et sted er å ha lyst til å finne det man bør se. Andre bud er å gjøre hjemmeleksene. Tredje bud er å snakke med lokale som bryr seg om sitt hjemsted og har lyst til fortelle besøkende hva han/hun bør se, ikke bare snakke til dem i enstavelsesord og/eller surmule over møkkplassen man bor på.

Men jeg kom forresten på at jeg syntes Gdynia og Sopot var ganske gøy ;))

Veldig enig. Selv foretrekker jeg også å bo der, for Gdansk er kjent som byen som aldri sover. Det kan godt merkes på enkelte hotell kl 0330 eller så ;).

Lenke til kommentar

Ta en tur til badebyen Sopot, for eksempel med tog.

Var en tur i Sopot i fjor sommer - drøyt uteliv. Fikk rene sydenstemningen der. Samtidig kanskje annerledes for 3 jenter på tur enn en større guttegjeng som var der for å se fotball-em :).

Gdansk var i allefall ekstremt trivelig, god mat og lave priser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hurra, dette må jeg notere. Spesielt actionparken høres gøy ut. Spørs om jeg får med resten av jentegjengen, men det skal jeg nok få til. :)

Takk til resten av folket som har kommet med gode tips! Goldwasser og softisen skal prøves ut!

Gdansk var i allefall ekstremt trivelig, god mat og lave priser.

Jepp, det har jeg hørt. Nå gleder jeg meg enda mer!

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Investeringen vil bli gjennomført i 2020, men jeg er allerede glad for at jeg vil få den så nær meg.

Når noen kommer til et forum og graver i gamle tråder for å kunne "informere" om et kommersielt tilbud som egentlig ikke har noe i tråden å gjøre er det naturlig å spørre seg hvor mye vedkømmende egentlig har å gjøre med det prosjketet. Ser du kun har 2 poster på forumet og i begge to skryter du av byggeprosjekter som ikke har noe i trådene å gjøre.  Det kan jo se ut som om du bare prøver skape interese for tilbudet her.

Polen er et fint land og det går greit for de fleste å reise dit. Det er imidlertid veldig mye korrupsjon og kriminalitet i landet og om en "rik" og naiv nordmann som ikke kan språket eller kjenner systemet der flytter dit så er det alle grunner til å tro at vedkommende vil bli lurt trill rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...