Gå til innhold

Trenger tips til ny redigeringsmaskin - P4 eller AMD?

toreide

Anbefalte innlegg

Vurderer å bygge ny maskin som må være rask på videoredigering. Mener å ha lest at P4 er best på dette.

Er dette tilfelle?

Hvilke P4 prosessor gir best pris/ytelse forhold?

Hvilke P4 prosessor har størst overklokkingspotensiale?

Hvilket HK bør jeg velge?

Hvilke minnebrikker?

Stabilitet er av høy prioritet. Meget fornøyd med mitt nåværende ASUS hk, og kan godt tenke meg et nytt Asus produkt.

Overklokking må være av den enkle sorten. Ikke noe vannkjøling, fysiske modifikasjoner etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU: P4 2,4GHz er nok den cpu'en som gir mest for pengene, i tillegg er den

meget overklokkingsvennlig.

Hovedkort : Asus P4C800 Deluxe-E hvis du vil ha det beste, Asus P4P800

Deluxe er et billigere og fullgodt alternativ som er en del

billigere. Har selv et Asus P4C800 Deluxe som jeg er meget godt

fornøyd med, stabilt som et fjell!

RAM: Corsair Twinx er regnet som noe av det beste, de er dog dyre. Er nok

er fordel med mye minne dersom du skal drive med videoredigering,

og en hd med 8MB cache er et must!

Lenke til kommentar

P4 er best på videoredigering ja og i noen ting også bedre en amd 64 som eks den er raskere i pinnacle og er raskere og komprimere filer for det er basert på kor mange mhz den har. og når den har HT så kan du gjøre andre ting også mens du redigerer filmer. på en amd xp 3000 gikk det til H(E)lvete det begynte og hakke som f...

http://www20.tomshardware.com/cpu/20030623...p4_3200-10.html

Lenke til kommentar
P4 er best på videoredigering ja og i noen ting også bedre en amd 64 som eks den er raskere i pinnacle og er raskere og komprimere filer for det er basert på kor mange mhz den har. og når den har HT så kan du gjøre andre ting også mens du redigerer filmer. på en amd xp 3000 gikk det til H(E)lvete det begynte og hakke som f...

http://www20.tomshardware.com/cpu/20030623/p4_3200-10.html

Bildet er vel forholdsvis langt mer nyansert enn det denne siden viser. Athlon 64 FX er trolig det beste valget jevnt over. En har også muligheten til å oppgradere til 64-bit senere som kan gi store forbedringer på slike oppgaver. Se f.eks. http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1884&p=17

Lenke til kommentar
Pris/ytelsesmessig er det vel ingenting som slår P4 2,4C +i875p som det fint går an å overklokke til 3,0-3,3 ghz...

Du tuller!? Når det gjelder pris/ytlese så er det vell barton xp2500+ som er kongen på haugen, den koster jo 700-800 og er nesten like rask som den p4 cpuen..

Lenke til kommentar
Pris/ytelsesmessig er det vel ingenting som slår P4 2,4C +i875p som det fint går an å overklokke til 3,0-3,3 ghz...

Problemet er at det ikke er alle som er villige til å overklokke. Selv om kjernen av brukere her på forumet er 1337 h4xx0rs (sagt med ironi såklart) , så finnes det en del "vanlige" brukere som ikke har jevnt over god peil på data, men er veldig flinke på sine felt. Disse trenger kanskje hardware basert på default innstillinger og profft utstyr ellers. ;)

On Topic: Jeg ville ventet en stund og gått for en Athlon FX pga minnebåndbredden og muligheten for oppgradering av applikasjoner til 64bits. Hvis det ikke er en hastesak så lønner det seg å sitte på gjerdet en stund og se ting an litt, særlig nå som vi er i en overgang av standarder. Hvis ikke dette er aktuelt ville jeg antakeligvis gått for et P4 system, dette basert på diverse benchmarks rundtomkring. P4 har de facto den beste minnebåndbredden (pga 800"MHz" FSB) av de "gamle" systemene. Blir å koste en del mer enn et standard AMD-system dog, men det må være opp til den hver enkelte å vurdere behov kontra pris.

Lykke til! :woot:

Lenke til kommentar

Jeg leste SIG'en din:

Asus A7N8X Delux/GD Socket A AMD  

AMD Athlon XP2400+ @ 185 x 11,5  

RAM: 1x512mb Geil PC3500GD @ 2-3-3-6  

GlacialTech Iglo vifte  

Chieftec Scorpio MidiTower  

POV GF4 Ti4200 SE / 64mb  

3DMark 2001SE: 12719  

PCMark2002: 6526 / 5160 / 493

Er ikke dette bra nok i massevis til videoredigering?

Hvis ikke: Hva er det som går tregt og når?

Om du likevel vil oppgradere vil jeg anbefale å kjøpe en XP2500+ siden den er billig (800kr) og lar seg klokke veldig bra (ca 3200+ - 3400+) med grei luftkjøling. Hovedkortet du har takler denne så det blir ganske billig. Kanskje du kjøper en minnebrikke til i samme slengen (800kr)? Da kommer du opp i 1GB og får utnyttet begge minnekanalene.

Totalt 1600kr. Dette er i hvertfall veldig mye for pengene.

Lenke til kommentar

Intel CPU Intel Pentium 4 mPGA-478 2.4GHz 800MHz 512kB Boxed, BX80532PG2400D

Asus Mainboard S-478 Intel 865PE ATX Audio GbLAN IEEE1394 Raid SATA Wi-Fi Retail, P4P800 DELUXE

Geil 1.0GB (2x512MB) DDR PC4200 533MHz DC CL3 3.5nS 2.6-2.9V, GL1G4200DC

Ville jeg valgt.

Totalt NOK 6,615.40 på PS Data. Har du mere penger, kan du kjøpe dette hovedkortet istedet:

Asus Mainboard S-478 Intel 875P ATX Audio GbLAN IEEE1394 Raid SATA WiFi Retail, P4C800-E DELUXE

Det koster 595 kroner mer.

Lenke til kommentar

Simen1 Skrevet: Fre Sep 26, 2003 1:18 pm    Tittel: Re: Trenger tips til ny redigeringsmaskin - P4 eller AMD?  

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg leste SIG'en din:  

toreide skrev:  

Asus A7N8X Delux/GD Socket A AMD  

AMD Athlon XP2400+ @ 185 x 11,5  

RAM: 1x512mb Geil PC3500GD @ 2-3-3-6  

GlacialTech Iglo vifte  

Chieftec Scorpio MidiTower  

POV GF4 Ti4200 SE / 64mb  

3DMark 2001SE: 12719  

PCMark2002: 6526 / 5160 / 493  

Er ikke dette bra nok i massevis til videoredigering?  

Hvis ikke: Hva er det som går tregt og når?  

Om du likevel vil oppgradere vil jeg anbefale å kjøpe en XP2500+ siden den er billig (800kr) og lar seg klokke veldig bra (ca 3200+ - 3400+) med grei luftkjøling. Hovedkortet du har takler denne så det blir ganske billig. Kanskje du kjøper en minnebrikke til i samme slengen (800kr)? Da kommer du opp i 1GB og får utnyttet begge minnekanalene.  

Totalt 1600kr. Dette er i hvertfall veldig mye for pengene.  

Alt er jo relativt!

Jeg redigerer og konverterer en god del dv bånd til mpeg2 / dvd filmer. Tar masse tid. Etter redigering tar det ca 3t å kjøre hele prosessen fra rendering til brenning av ferdig dvd. Bruker Pinnacle Studio 8.

Finnes det skjermkort e.l som kan hjelpe meg med f.eks realtime mpeg2 koding? Hvor mye tid kan hentes her?

En annen grunn til å oppgradere er at svigers trenger en oppgradering av gammel pc. Mitt nåværende system passer bra til dem. Trenger derfor ikke koste meg allverden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...