Gå til innhold

Poengutregning og snittkarakter

Anbefalte innlegg

Begynte plutselig å tenke veldig på dette med valg av studie nå i løpet av ferien, og startet derfor å tenke på dette med poengkrav.

Prøver å regne ut hvor mange poeng jeg har, men det blir fort litt vanskelig når man er bortreist på ferie. Prøver derfor å ta det ut i fra det jeg husker.

En god kombinasjon av latskap de siste årene på vgs, påtvunget valgfag (mekanisk, som jeg har NULL interesse for - fikk karakteren 2) og en eksamenskarakter (2) som jeg burde klagd på (oppgaven var en diktanalyse som læreren vår hadde gjennomgått bare to uker i forveien, og jeg nærmest siterte ordrett ut i fra hukommelse), gjorde at snittet mitt ble trukket en god del ned. Surt nå i ettertid, ikke har jeg sjekket opp i om det faktisk er lov med påtvunget valgfag heller. Dette er uansett 8 år siden og det er nok lite å gjøre med det nå bortsett fra å ta opp igjen fag. Eller?

Det andre jeg lurer litt på er at jeg i ettertid har tatt fagbrev med tilhørende teoretisk eksamen som jeg også fikk karakter på. Dette ble registrert hos Lånekassen, og studielån ble gjort om til stipend. Men vil denne karakteren spille inn på snittkarakteren i fra videregående?

Det er jo mulig å finne ut av alt dette selv. Men nå er jeg bortreist på ferie og får ikke sjekket opp i papirene mine før jeg er hjemme om et par uker.

Noen som vet litt mer om slikt enn meg? Får ikke fred før jeg vet hvilket nivå poengene mine ligger på! Frustrerende nå midt i ferien :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tolker det slik at TS kun ønsker oversikt over hvor mange poeng han har per dags dato og ikke har søkt noe utdanninger som har start nå i høst.

Korrekt! Det er til fremtidig planlegging av studie. Slik at jeg ser hvor jeg kan forbedre, om jeg trenger å forbedre.

Jeg har sånn ca oversikt, +/- et poeng eller to. Men det jeg i hovedsak lurer på er om det er mulig å legge inn klage på så gamle standpunktkarakterer, og om min ekaamenskarakter i fra den teoretiske delen av fagprøven spiller inn på snittet mitt.

Endret av Mumsen
Lenke til kommentar

Du kan ikke legge inn klage på en standpunktkarakter dersom det er en stund siden du gikk der. For videregående skole er fristen for å klage på avgangskarakterer/standpunktkarakterer og eksamenskarakterer 10 dager, mens klagefristen for karakter på fag-/svenneprøven er 3 uker. Fristen gjelder fra det tidspunkt karakteren blir tilgjengelig for eleven eller det tidspunkt eleven burde gjort seg kjent med karakteren.

Hva med å heller ta opp igjen fag som privatist? Dersom du mener du er god i faget så skulle det jo være en forholdsvis enkel sak å forbedre karakter.

Kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060623-0724.html#map023

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...