Potestas Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Hei. Den 01.06.2013 så flyttet jeg og kjæresten min sammen inn i en leilighet på Grunerløkka student hus. Det første vi gjorde var å ta bilder av hele leiligheten før vi omtrent satt foten inn i den bare for å være på den trygge siden. Alt var pretty much i ordning. Noe renere enn vi hadde forventet til og med. Eneste vi da bet oss merke i var sengen. Å kalle det en seng er nesten på kanten til løgn. Det er en 190 lang og 120-140 bred ting som er direkte vond å ligge på. Vi sendte umiddelbart inn melding både til SiO via de kanalene vi hadde om mulighet for å få ny seng da den gamle var helt på trynet. Etter mye fram og tilbake så fikk vi beskjed om at "sånn" var det bare. Alle andre hadde slik seng og de hadde ikke hørt noe ifra de andre. (Noe som stemmer selv om vi har forhørt oss med 2 andre par i bygget som hater sengen men de sa aldri ifra <.<) Fikk til slutt en melding ifra vaktmester om at ville vi ha ny seng måtte vi anskaffe en selv. Iallefall så lot vi det ligge. Vet ikke helt hvorfor vi lot det gå men vi var vel begge bare glad for å være ute hjemmefra. Vi har så siden den dag begge vært plagd med litt dårlig søvn men rutiner tok over og vi får sove. Men så var jeg innom en eller annen kvakksalver (Ryggkiropraktor eller noe slikt. Jobben har en avtale med et firma om at vi skal sjekke oss sånn og sånn for å forebygge skader i ryggen. IT firma jeg jobber i) Stakk innom fordi jeg har begynt på kjenne en ekkel følelse i ryggen og noen ganger vondt når jeg legger meg nedpå. Han sa da at jeg burde bytte seng fordi noe etter eller annet i ryggen var begynt å bli skeivt eller gudane veit. Iallefall så stakk vi straks opp på Jysk og fant en god seng som vi begge syntes var himmelsk. Lagde da en melding til vaktmester om hvordan bytte av seng skulle gjøres. Legg merke til at samme vaktmester hadde sagt jeg evt måtte gå til anskaffelse av egen seng. Da fikk jeg tilbakemelding "Den senga som er der må du oppbevare på eget initiativ og få på plass igjenn når dere flytter ut. Vi har ikke noen lagringsplass. Mvh. Vaktmester." Lurte litt på regler rundt bytte av inventar når man leier en "møblert" hybel. P.S: Kom dårlig fram her. Vi har da tenkt å selv betale/kjøpe den nye sengen fordi dette er noe vi kunne tenkt å ta med oss videre når vi er ferdige med studiene. Endret 17. juli 2013 av Potestas Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Det er ingen lover som forplikter utleier å ta bort de delene av møblementet leieboer ikke ønsker, det skulle tatt seg ut. Men, jeg synes en studentsamskipnad burde være åpen for at beboerne har forskjellige behov når det kommer til senger. At ingen andre har klaget er aldri en god bortforklaring. Dette lukter av noe avisene kunne være villige til å plukke opp nå i agurktiden. Endret 17. juli 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
Potestas Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Er jo ikke snakk om å bytte ut etter våre ønsker. Er mer at dette er ikke en "seng" som er ment for å sove i over lengre perioder. Og hadde tatt meg 15 sekunder å få et underskrevet dokument ifra legen om at jeg av helsemessige årsaker ikke har godt å ligge i den lengre. Vi er villige til å kjøpe den nye sengen. Helst vil vi selv kjøpe den så vi får hva vi vil ligge i. Er bare mer at de når ikke engang vil ta den gamle til seg. Og ja. Aviser er jo selvfølelig en utvei. Men jeg vil helst prøve å gjøre det gjennom ordentlige kanaler først. Endret 17. juli 2013 av Potestas Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Send legeattesten til den i samskipnaden som har ansvaret og si at du forventer at dette blir tatt hånd om. Ikke krangle med vaktmesteren. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Du må nesten sjekke leieavtalen du har med SIO. Mest sannsynlig er det en passus der hvor det fremgår at ved leietidens slutt skal alt av innventar være som opprinnelig. Det hindrer ikke at du skifter ut noe, så lenge du setter det på plass når dere flytter ut. Ser ikke helt at det er noe du kan gjøre med dette, annet enn å oppbevare den gamle sengen. Lenke til kommentar
Potestas Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 Ja. Det står slikt i leieavtalen. Men så står det også slikt i beskrivelsen av boligen "Ønsker dere god plass er disse 2-roms leiligheten noe for dere! Utstyrt med spesialdesignede møbler av høy kvalitet er leiligheten innbydende og spesiell. Her ligger alt til rette for et godt samliv." + Vi hadde ikke mulighet til å se leiligheten før papirene var underskrevet. Er jo ikke noe problem å både få en "Samlivs-ekspert" (Som jeg tilfeldigvis kjenner via en venn. Er iallefall storesøsteren sin tittel) til å utale seg at en slik seng faktisk ikke legger til grunne for et godt samliv. Kjenner også en som jobber som innkjøpsansvarlig hos en av Jysk avdelingene som kan svare på om sengen er av høy kvalitet eller ikke. Men så dette blir egentlig bare en kranglekamp da? Og grunnen til at dette ble tatt med vaktmester var fordi SIO henviste til han Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Spørsmålet er i første rekke om sengen utgjør en mangel, og hvis den gjør det: Om du har reklamert rettidig, og evt. om du har godtatt huseiers innsigelser om at den ikke er en mangel. Om det er en mangel beror i utgangspunktet på en tolkning av leiekontrakten. Husleieloven gir ikke mye hjelp, det eneste relevante der er nettopp en henvisning til det som er avtalt samt "vanlig god stand" (og dette bare om noe annet ikke er avtalt - man kan avtale leie av husrom og tilbehør som ikke er i god stand). Spørsmålet er altså hva som er avtalt om sengen. Sier kontrakten noe om møblementet, annet enn en ren opplisting av hva som følger med? Hadde du mulighet til å se boligen før du flyttet inn? Er det noe objektivt galt med sengen, eller er den bare en dårlig seng? Med mindre det er noe objektivt galt med sengen eller den avviker fra noe som er spesifikt avtalt tror jeg i alle fall du skal slite med å komme noen vei med å hevde at det er en mangel. Dersom vi forutsetter at det er en mangel, så har du i utgangspunktet reklamert rettidig (antar at din tolkning av "umiddelbart" i alle fall er innenfor husleielovens "rimelig tid".), men det er mulig at din henvendelse ikke tilfredsstiller kravene til en "melding om at mangelen påberopes". Spesielt sett i lys av at de protesterte og mente at "sånn var det bare", din passivitet i etterkant av det kan tolkes som at du godtok det. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Slik du formulerer deg forstår jeg det slik at du anser sengen som en mangel ved leiligheten? Du kommer likevel ikke noe lenger med dette. Du kan jo sette inn ny seng, men uansett hva du gjør må du sette tilbake den gamle ved leietidens slutt. Hva er egentlig målet ditt her? Å få SIO til å kjøpe ny seng? Eller å få dem til å oppbevare den gamle? Du kommer ikke like langt med å legge en overmadrass på toppen av senga? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Når jeg bodde på hybel vi høyskolen hadde vi en seng som var 200x120. Fungerte jo for en person, men for 2 ble det fort smalt. Jeg fikk ryggplager og snakket så med samskipnaden. De sa at det var forøvrig greit å bytte seng, men jeg var selv ansvarlig for at denne ble lagret skikkelig og at den kom på plass igjen når jeg skulle flytte ut. Viste seg at komplekset jeg bodde i hadde en låst kjeller der folk hadde lagret diverse saker og ting. Eneste vaktmester som hadde nøkkel. Vi plasserte så sengen der. Den stod trygt og tørt i 3 år før jeg flyttet ut. Virker litt rart om der ikke er lagerplass på et slikt bygg..Tror vaktmesteren er bare lat, ivertfall slikt inntrykk jeg fikk at min vaktmester. Lenke til kommentar
Potestas Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Jeg anser sengen som en mangel i leiligheten. Dette er ingen god seng. Er heller ikke av høy kvalitet og har nå en fagperson som sier at den fører til skader i ryggen. Vi har per dags dato 2 overmadrasser på toppen av senga. Og nei. Kontrakten sier ingenting om inventaret. Eneste man har å forholde seg til et SIO sin "boligannonse" som sier at det er møbler av høy kvalitet og lagt til rette for godt samliv. Ja, jeg har litt samme inntrykk. Jeg har tilbudt meg å hjelpe til å bære sengen ned og ut av boligen jeg bor i (Er i 10 etasje. Men tror det skal få plass i heisen) sånn at de kan få lastet det på bilen sin. (Mot lat delen) Endret 17. juli 2013 av Potestas Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Tror ikke du kommer noen vei med at du skal få de til å kjøpe inn ny seng. Da hadde det plutselig blitt dyrt om en fikk gjennomført dette, og alle andre slengte seg med i samme retning. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Jeg anser sengen som en mangel i leiligheten. Dette er ingen god seng. Er heller ikke av høy kvalitet og har nå en fagperson som sier at den fører til skader i ryggen. At du anser den for å være holder strengt tatt ikke. Og du burde gitt beskjed om at du anså det som en mangel da de påstod at det ikke var det. Lenke til kommentar
Potestas Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 Jeg gjorde det. Har flere eposter ifra SIO hvor det står. "Ang. sengen så kan nok vaktmesteren bytte ut denne så fremt de har ekstra senger tilgjengeli, ellers kan de nok evt. bestille inn en seng med vanlig lengde vil jeg tro." Men forstår at det er ingenting i lov verke som støtter oss. Blir heller en klage til de går lei sak Takker for gode svar! Og igjen. Vi skal selv kjøpe sengen. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Vi har per dags dato 2 overmadrasser på toppen av senga. Prøv å fjerne en av overmadrassene. En for myk seng er langt verre for ryggen enn hva en for hard seng er. Lenke til kommentar
Potestas Skrevet 29. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2013 Det hele endte med at SIO stakk innom og vi fikk ny seng på 200x180 som er en drøm å sove i. (Vi kjøpte oss også en ny overmadrass) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå