Gå til innhold

Koffert med bilder av folk fra krigens dager

Dobain

Anbefalte innlegg

Fant en koffert i naustet. Det er bilder av quisling, hitler, første personen som ble henrettet i Norge samt en ukjent fyr. Hvorfor er de limt inn i en liten koffert?

Og når vi er inne på gamle ting, hva er denne kula for noe? Den har russisk tekst eller noe, så jeg tipper den ikke er julepynt?post-17789-0-93237800-1374022826_thumb.jpgpost-17789-0-39989400-1374022912_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig. Mussolini er også med, ser jeg. Litt av en gjeng. Kan du høre med tidligere eiere av naustet?

Teksten på den kulen er umulig å lese, men det ville ikke forundre meg om det var en slags oljelampe.

Almquist: Han har sikkert funnet det ut ved å google "Reidar Håland" - wikipedia viser at Håland var frontkjemper og torturist for Gestapo, og at han derfor ble henrettet etter krigen.

Lenke til kommentar

Den kuleformede gjenstanden minner om en flaske jeg engang håndterte - den jeg brukte, inneholdt sølvpuss. Så om bokstavene faktisk er kyrilliske (det jeg greier å "tyde", skiller seg ikke fra de bokstavene som latinske og kyrilliske alfabeter har felles), så kan det tenkes at den har vært en flaske for en eller annen form for væske, f.eks våpenolje eller desinfiserende væske for sårvask... Og selv om den sølvpussen var av vestlig opphav, kan det også stemme, siden Sovjet fikk en god del industriprodukter fra de vest-allierte i og med den felles kamp mot en viss østerriker (og hans kumpaner...).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...