Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kjølevifte slår seg ikke av

Anbefalte innlegg

Når jeg trykker Avslutt, Hvilemodus eller Dvalemodus, slår monitoren og alle lys på pcen seg av, som vanlig. Vifta derimot, den slår seg ikke av før jeg drar ut strømmen. Enten går den amok på full styrke, eller så fortsetter den i en heller normal hastighet.

Om du har forslag er det bare å poste.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laptop eller stasjonær? Hvis stasjonær, hvilken vifte?

Hvor lenge spinner vifta etter du har skrudd av maskinen? Eller stopper den aldri, i så fall hvor lenge har du latt den stå?

Første jeg tenker er at den spinner til maskinen er ferdig nedkjølt.

Lenke til kommentar

Laptop eller stasjonær? Hvis stasjonær, hvilken vifte?

Hvor lenge spinner vifta etter du har skrudd av maskinen? Eller stopper den aldri, i så fall hvor lenge har du latt den stå?

Første jeg tenker er at den spinner til maskinen er ferdig nedkjølt.

Den er stasjonær og det er CPU vifta det gjelder. Jeg har latt den stå i opptil 15 minutter, den stoppet ikke. Før har viftene slått seg av synkront med alt annet, så jeg fortstår ikke hvorfor den plutselig skulle trenge mer tid til avkjølning?

Lenke til kommentar

Gammel PC? Sjekket kjølepasta?

Kan jo ellers være noe galt med CPU vifte eller hovedkortet.

Pcen er rundt ett år gammel. Kjølepasta? Mulig det er noe galt, skjermkortet kræsjet for ett par dager siden, om det skulle være av relevans.

Lenke til kommentar

Du sier at skjermkortet kræsjet for et par dager siden, et enkeltstående kræsj/heng eller tok det kvelden for godt ? Kan jo være du har vært utsatt for en strømpuls som har gjort skade på PSU eller HK....

Når det gjelder CPU-vifta kan du jo legge inn Speedfan og sjekke spenningen på den (hvor mye volt vifta får).

Lenke til kommentar

I bios velg load optimize d defaults , exit og save med F10.

Suspend type i power options i bios bør være S3 (str3).

Cpu vifte må være koplet på hovedkortets cpu_fan header.

Hvis det ikke virker da.

Muligheter

1) Feil på hovedkortets sin STR funksjon.

2) Feil på hovedkortets ps-on og soft off krets.

3) Feil på hovedkort s eller PSU 5V Standby

Hvis skjermkortet ditt gikk fløyten med et poff mens det var i drift i samme pc er det sannsynlig følgeskader.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du sier at skjermkortet kræsjet for et par dager siden, et enkeltstående kræsj/heng eller tok det kvelden for godt ? Kan jo være du har vært utsatt for en strømpuls som har gjort skade på PSU eller HK....

Når det gjelder CPU-vifta kan du jo legge inn Speedfan og sjekke spenningen på den (hvor mye volt vifta får).

Det var bare et enkelt kræsj, funker som det skal nå. Pcen slo seg av, og da jeg startet den opp igjen fikk jeg beskjed om at skjermkortet hadde kræsjet.

Jeg installerte SpeedFan, er det normalt at Fan3 går 2200rpm, mens de to andre går 800?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...