Gå til innhold

Er dødsstraff riktig ved ekstreme forbrytelser?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Nå har jeg ikke lest alle disse sidene, men jeg vil bare komme med min mening:

Ja, jeg er for dødsstraff dersom personen(e) har gjort en ekstrem forbrytelse. Hvorfor skal vi måtte betale skatt for at en massemorder skal sitte i fengsel til han / hun dør? Er bare til å bli kvitt dem sier nå jeg, så kan vi heller bruke ressurser på dem som faktisk oppfører seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke lest alle disse sidene, men jeg vil bare komme med min mening:

Ja, jeg er for dødsstraff dersom personen(e) har gjort en ekstrem forbrytelse. Hvorfor skal vi måtte betale skatt for at en massemorder skal sitte i fengsel til han / hun dør? Er bare til å bli kvitt dem sier nå jeg, så kan vi heller bruke ressurser på dem som faktisk oppfører seg.

Jeg er i prinsippet enig, i saker som overlagt drap, grov voldtekt og overgrep mot barn. Det finnes nok av individ som enkelt og greit burde bli lagt ned som en rabiat hund, og spart samfunnet faren. Dessverre er det dette med potensielle justismord... prisen er for høy.

Men forvaring på livstid, billig kos og straffearbeid er helt fine ordninger for slikt askum.

Lenke til kommentar

Dessverre er det dette med potensielle justismord... prisen er for høy.

Langt ifra. Man har gode muligheter å oppklare forbrytelser på i dag. DNA feks. blir bare mer og mer brukt. Skulle det vise seg at en uskyldig blir henrettet leter man opp feilen i systemet og retter på denne.

Men forvaring på livstid, billig kos og straffearbeid er helt fine ordninger for slikt askum.

Hvorfor fortjener de noen form for kos? Dessuten er faren for vold og drap i fengslet samt at de kan rømme altfor stor. Med henrettelse så er man kvitt de verste kriminelle en gang for alle!

Lenke til kommentar

Langt ifra. Man har gode muligheter å oppklare forbrytelser på i dag. DNA feks. blir bare mer og mer brukt. Skulle det vise seg at en uskyldig blir henrettet leter man opp feilen i systemet og retter på denne.

Hvorfor fortjener de noen form for kos? Dessuten er faren for vold og drap i fengslet samt at de kan rømme altfor stor. Med henrettelse så er man kvitt de verste kriminelle en gang for alle!

Kost!

Jeg mistet en bokstav, sorry.

Og ja, jeg er helt enig i at visse mennesker gjerne bare må forsvinne fra jordens overflate. Ikke grunnet hevn, eller hat, men pragmatikk og respekt for offeret og eventuelle fremtidige offer. Når noen gjentar en overfallsvoldtekt etter en tidligere dom... da er det over og ut hva min respekt for rettsystemet angår.

Lenke til kommentar

Det er bla. nettopp gjentagelsesfaren jeg vil stanse. Folk snakker om at faren for gjentagelse er lav stadig vekk, men for min del er det likegyldig om den kun er på 0,01% da den er til stede.

Ang. mat og drikke mener jeg de som bør få fengsel framfor dødsstraff kan klare seg på vann og brød.

Lenke til kommentar

Det er bla. nettopp gjentagelsesfaren jeg vil stanse. Folk snakker om at faren for gjentagelse er lav stadig vekk, men for min del er det likegyldig om den kun er på 0,01% da den er til stede.

Ang. mat og drikke mener jeg de som bør få fengsel framfor dødsstraff kan klare seg på vann og brød.

Vanlig, næringsrik mat. Ikke noe tøys som halal, etc.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor har du denne trangen til å ville at noe skal bli perfekt - skjønner du ikke at ingen av oss kan klare det, eller tror du at det faktisk er vi mennesker som bestemmer over våre egne betingelser, og ikke den naturen som har skapt oss? Den trangen kaller mange for kontrollfreaking, og den typen freaker har vi alt for mange av allerede. De som skal styre, kontrollere og presse alt inn i sine egne velordnede bokser.

Det du i bunn og grunn ser ut til å like, er rett og slett et ufritt samfunn for alle de som ikke tenker sånn som deg, og det kan kalles "despoti"

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å bli perfekt! Legevitenskapen vil før eller siden gjøre menneske perfekt, militærteknologien vil før eller siden gjøre militæret perfekt og teknologien vil før eller siden gjøre alle sider av samfunnet perfekt. Spørsmålet er ikke om, men når.

Jeg er for et samfunn uten kriminalitet samt et samfunn der kriminalitet faktisk møter konsekvenser! Det har ingen ting med despoter å gjøre. Hvor trekker du den konklusjonen fra?

Lenke til kommentar

Hahahaha, hva faen?

Tar du et liv, er du en morder. Sjekk hvilken som helst ordbok.

Du tar altså utgangspunkt for et så alvorlig tema som dette utifra en ordbok... Snakkes igjen når du er ferdig med barneskolen.

Hvor skrev jeg det? :)

I hver eneste tråd hvor vi har diskutert dette.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er fullt mulig å bli perfekt! Legevitenskapen vil før eller siden gjøre menneske perfekt, militærteknologien vil før eller siden gjøre militæret perfekt og teknologien vil før eller siden gjøre alle sider av samfunnet perfekt. Spørsmålet er ikke om, men når.

Jeg er for et samfunn uten kriminalitet samt et samfunn der kriminalitet faktisk møter konsekvenser! Det har ingen ting med despoter å gjøre. Hvor trekker du den konklusjonen fra?

Du må gjerne underbygge påstanden om at noe som heslt kan bli perfekt for alle - jeg tviler sterkt på at du klarer det ..

Når så du har fikset denne saken, hva blir neste sak som skal perfeksjoneres?

For meg ser det ut som å ro rundt på et dritthav, og så henge seg opp i en enkeltstående lort i det digre lorthavet, og plukke den opp og putte den i lommen - så det hjelper ikke en dritt å gjøre det på den måten. For å rense hele lorthavet må det nok helt andre tiltak til enn å plukke lort for lort, fordi tilgangen på stadig nye smålorter er langt større enn effekten av å pirke i en og annen lort

Despoti er å presse sine egne løsninger ned over hodet på andre med makt, det være seg både vanlige forumbrukere eller helt vanlige mordere

Lenke til kommentar

Du tar altså utgangspunkt for et så alvorlig tema som dette utifra en ordbok... Snakkes igjen når du er ferdig med barneskolen.

Når du sier at folk som dreper på vegne av staten ikke er mordere, så trenger du en ordbok. :)

Men ja Glimti - hvor er den korrekte definisjonen av en morder, da? Hvor finner jeg den?

I hver eneste tråd hvor vi har diskutert dette.

Hvor i denne tråden har jeg skrevet dette? :) Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar

Hva er et perfekt menneske, og gi meg 1/4 god grunn til at DU, av alle mennesker, skal vite hva dette er.
Lenke til kommentar

Beklager, men en ordbok er ikke løsningen på enhver beskrivelse eller diskusjon. Muligens det er det i 4. klasse på barneskolen, men ikke i saker som dette. Her er det altfor stort alvor.

Hver gang du har uttalt deg. Beklager, men det finnes noe som heter "å lese mellom linjene". Dette lærer du nok om siden.

Lenke til kommentar

Hva er et perfekt menneske, og gi meg 1/4 god grunn til at DU, av alle mennesker, skal vite hva dette er.

Det mennesket som det ikke er noe feil med. Jeg skrev om dette samt nevrale proteser i tråden om Downs syndrom. Delta der eller les i alle fall igjen om. Spesielt innleggene mellom tom waits for alice og meg.

Lenke til kommentar

Beklager, men en ordbok er ikke løsningen på enhver beskrivelse eller diskusjon. Muligens det er det i 4. klasse på barneskolen, men ikke i saker som dette. Her er det altfor stort alvor.

"Her er det altfor stort alvor til at jeg skal begrunne hvorfor statsansatte ikke er mordere når de henretter folk."

Du tør med andre ord ikke begrunne det du skriver. Jaja, du er i hvert fall morsom å diskutere med. :tease:

Det mennesket som det ikke er noe feil med. Jeg skrev om dette samt nevrale proteser i tråden om Downs syndrom. Delta der eller les i alle fall igjen om. Spesielt innleggene mellom tom waits for alice og meg.

Hva har dette med downs syndrom å gjøre? Jeg kjenner ingen med downs syndrom som er så nedlatende og farlig som deg, i hvert fall. Så hva du mener om downs syndrom er totalt uinteressant.
Lenke til kommentar

Nei, bedre å pine dem i flere år uten menneskerettigheter som beskytter dem da de har brutt flere mot andre mennesker. Så de fortjener og få igjen med samme mynt.

Hadde jeg hatt peneste og beste dama i verden + barn. Og noen hadde drept/voldtatt/kidnappet dem elns.

Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg hadde faktisk gjort de værste tenkelige ting mot personen/personene som sto ansvarlig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

At det er farlig å leve fordi man foeks. kan klarte i trær og falle ned og dø i barndommen eller fordi man kan ta et skjebnesvangert valg ang. stoff i ung alder eller kan bli overkjørt av en trailer i voksen alder har ingen ting å si. Det er ikke noe argument i det hele tatt når det kommer til dødsstraff som er det vi diskuterer her. Ikke når det kommer til drap eller drapsforsøk heller som er de to forbrytelsene jeg mener bør kvalifisere til dødsstraff.

Jo, du tar feil, fordi du vet ikke hva det neste øyeblikket kan bringe - du kan kollapse i sommervarmen og dø av solstikk - en morder kan bli helt frisk - et lyn fra nesten klar himmel kan slå ned i tastaturet mitt og dermed er i hver fall vi ferdig med vår krangling ... osv osv :)

Å agere ut fra at du vet hva fremtiden bringer, blir for meg som å høre på en fundamentalistisk religiøs som slenger rundt seg med skråsikkerheten sin og forsøker å "hjelpe" oss arme syndere, og jeg gidder ikke høre på hverken den ene eller den andre ekstremistens tanker. Forsøk å heller se på hva som skjer rundt deg, og det som berører nettopp deg til enhver tid, og jeg antar at du vil finne ut at verden ikke er sånn som hverken media, ekstremister, eller tiltaksløse og oppgitte nettbrukere forsøker å selge den.

Da forandrer vi til følgende: Samfunnet har blitt dumsnilt! Tanken om å være human har vokst seg altfor stor! Ble det enklere å forstå nå?

Hva betyr "human" (har det noe med hva abb holdt på med, når han øvde seg på "dehumanisering"?) og hvordan kan så den verdien bli for stor? For stor i forhold til hva da? Og ordet "dumsnilt", er et ord jeg heller ikke skjønner så mye av, så kanskje du kan putte det ordet inn i en forståelig kontekst, så kan det hende jeg ser hva du forsøker å få frem

Det har tidligere blitt skrevet at jeg er en farlig person og bør fjernes fra samfunnet. Jeg mener det snarere er deg.

Er det jeg som skal stå til ansvar for hva andre har sagt og skrevet om deg eller til deg?

Du svarte at du ville latt Adolf Hitler gå fri etter flere år i fengselet med rehabilitering dersom han hadde blitt tatt til fange av De allierte istedenfor å begå selvmord. Hva er det om det ikke er å forsvare ham?

Jeg forsvarer mennesket "Hitler", ikke forbryteren "Hitler" - er det så vanskelig å forstå det skillet, altså mellom person og sak. Når vi eks behandler kreft, så er det ikke selve kreften som skal behandles, men mennesket, altså alt det andre rundt selve sykdommen ... mennesket er ikke bare "kreft" - så som at en morder ikke bare er en morder, men også et menneske med et vell av andre kvaliteter og egenskaper som det kan bygges noe bedre ut fra.

Lenke til kommentar

Jada... Jeg skriver bare dette EN GANG TIL så for du virkelig følge med og lese NØYE igjennom det jeg skriver! For dette blir desidert siste gang:

De statsansatte er nettopp ansatt av staten som igjen er valgt inn av flertallet av landets befolkning og jobben deres er å henrette mordere! De dreper ikke uskyldige med metoder som kvelning, drukning, kniv eller skytevåpen slik morderne gjør. De gir dem to forskjellige sprøyter med smertestillende før de gir dem en sprøyte med dødelig gift. Dette skjer i avslappede og lukkede omgivelser. Når så morderne er drept kan familiene deres få liket og sørge for en begravelse. Og de som blir henrettet er selv mordere!

De som jobber med dette begår ikke drap eller andre forbrytelser på fritiden deres. De kan ikke sammenlignes med morderne på noe som helst plan!

Bødler var noe som tilhørte middelalderen til og som dessverre fortsatt hører til i mislykkede demokratier som Zimbabwe og Nord-Korea. I vestlig populærkultur er bødlene stort sett framstilt som muskuløse menn med hette over ansiktet og hull til øynene samt en diger, skarp øks i den ene hånden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...