Horten Market Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Og da fengsel som oppleves som kummerlige. Det er frihetsberøvelse som er straffen, ikke kummerlige forhold og dårlig behandling. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Det er jo mange som ikke fortjener å leve, som f.eks Anders Behring Breivik. Dette er direkte i strid med den mest grunnleggende menneskeretten vi har - retten til liv. Menneskerettigheter er rettigheter som vi er født med, og som ikke kan fratas eller mistes. Det finnes ingen unntak, da ville ideen om menneskerettigheter vært en selvmotsigelse. Slike som ABB kunne gjerne fått ei sprøyte, istedet for at samfunnet skal kaste bort ennå mer penger på'n. Det er ikke for Beriviks skyld vi bruker penger på ham, men for å opprettholde den rettsstaten vi har. Det er altså for samfunnets skyld. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Det er ikke for Beriviks skyld vi bruker penger på ham, men for å opprettholde den rettsstaten vi har. Det er altså for samfunnets skyld. Har ikke sagt vi bruker det pga han - men søppel bør kastes raskest mulig, man tar ikke vare på det. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Har ikke sagt vi bruker det pga han - men søppel bør kastes raskest mulig, man tar ikke vare på det. Det ironiske er at med et slikt menneskesyn er du en av de som bør overvåkes, skal vi unngå nye ABBer. Tipper du er satt på listen allerede. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Det ironiske er at med et slikt menneskesyn er du en av de som bør overvåkes, skal vi unngå nye ABBer. Menneskesynet mitt er helt fint. Makabre handlinger fra personer som ABB gjør de til søppel. Ikke verdt å kaste bort penger på i xx år før han dør naturlig. Helt sykt at en slik person skal koste samfunnet så mye og det er greit for samfunnet, mens de som virkelig trenger hjelp får nesten ingenting. Slik har samfunnet blitt - det er de som bryter reglene satt som får mest hjelp, støtte mm, mens de som holder seg lovlydig blir avspist med smuler hvis de er heldige. Håper jeg er satt på den listen du - for da brukes det iallefall penger på meg Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Da er du på kollisjonskurs med selve ideen om menneskerettigheter. Nettopp det som gjør den vestlige verden så mye bedre å leve i enn verden for øvrig. Det gjør deg til en potensiell femtekolonist i samfunnet, ikke ulikt innvandrere som kommer hit. Forskjellen er at vi håper å få kultivert dem etterhvert, mens du har levd her hele livet uten å ha latt deg sivilisere. Det er faktisk noen her i landet som mener at du er søppel, og ikke verd å kaste bort penger på. Jeg er helt uenig, for det strider mot mitt menneskesyn. Ser du ironien i at det er på grunn av vårt samfunns menneskesyn at du tillates å være i opposisjon til det? 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Alt for mange uskyldige blir dømt til døden og "eye for an eye" er middelalder-vrøvl. Jeg tror ikke noen av oss har rett til å si at norske fengsler er pysete uten å ha vært der selv, og norske fengsler handler om terapi, ikke hevn. Et argument er at alt for mange uskyldige blir sendt til døden. Et annet argument er at noen draps-årsaker er forårsaket av et mentalt sammenbrudd eller kritiske episoder i et menneskes liv, og at innen de sitter i den elektriske stolen så er det en mulighet for at den personen ikke er hva han/hun var da episoden skjedde. Verden går i den riktige retningen og avskaffer dødsstraff. Folk som er for dødsstraff kan etter min mening ta seg en bolle og flytte ned til Botswana eller noe. 2 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Det er frihetsberøvelse som er straffen, ikke kummerlige forhold og dårlig behandling. Jeg mener man kan/burde ha kummerlige forhold i fengselet også. Ikke dårlig behandling utført av de ansatte, men kummerlige forhold absolutt.Fengsel skal selvsagt føles som en straff også. Jeg er forøvrig enig med gavekort angående dødsstraff. Endret 20. juli 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Hva med skattepengene våres? Hadde ABB blitt skutt og drept under pågripelse ville det vært det mest økonomiske for alle. Men hva er egentlig dyrest å oppbevare en person i 40 år eller henrettelse? Vet at henrettelser visstnok skal koste en del (I vestlige land) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Hva med skattepengene våres? Hadde ABB blitt skutt og drept under pågripelse ville det vært det mest økonomiske for alle. Men hva er egentlig dyrest å oppbevare en person i 40 år eller henrettelse? Vet at henrettelser visstnok skal koste en del (I vestlige land) Alt handler ikke om å spare penger. Da kunne vi like godt avskaffet mange av de andre sosiale tjenestene vi har. Norske fengsel er ikke relativt sett ganske billige, og mye blir tjent opp igjen i form av bøter o.l. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Alt handler ikke om å spare penger. Da kunne vi like godt avskaffet mange av de andre sosiale tjenestene vi har. Norske fengsel er ikke relativt sett ganske billige, og mye blir tjent opp igjen i form av bøter o.l. Ja er jo klar over at alt ikke handler om penger men hvor mye skal man måtte betale for en som har tatt så mange menneskeliv? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Ja er jo klar over at alt ikke handler om penger men hvor mye skal man måtte betale for en som har tatt så mange menneskeliv? Jeg synes det. Det handler litt om prinsippet ved å bevare menneskeliv, og tanken på at ABB muligens en dag kan meldes frisk, selv om han umulig hadde overlevd lenge utenfor murene. Slike ekstreme tilfeller er litt problematiske, men etter min mening så er det bedre at han sitter bak murene enn at Norge hadde erklært dødsstraff. Jeg tror at tilnærmet livstid i fengsel er "billigere" enn sosial uro. Endret 20. juli 2013 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Ja er jo klar over at alt ikke handler om penger men hvor mye skal man måtte betale for en som har tatt så mange menneskeliv? Det som må betales for å ivareta abb, er småpenger i forhold til summen av alle de han tok livet fra. Det er en ren glede å vite at skattepengene går til å nettopp holde han i livet, fordi den andre varianten, altså å drepe han betyr også at vi satte en spesifikk pris på ofrene og deres nærmeste, og til slutt hele vår kultur og alle de verdiene som kulturen til nå har produsert. Lenke til kommentar
Fasces Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Dersom ABB en dag erklæres frisk og slippes ut, er jeg i alle fall ferdig med det norske rettsvesenet. Jeg er vel 99 % ferdig allerede, så det mangler bare en dråpe. Når overfallsvoldtekter gjentas, etter at gjerningsmenn slippes ut igjen, har det gått så langt at jeg til slutt må stille meg positiv til selvtekt/vigilantisme og evt. likvidering av slike udyr. Rett og slett fordi jeg ikke kan tenke meg noe mer bestialsk og grusomt. Hadde dette skjedd med samboer, søster, venninne, tror jeg ikke jeg ville nølt med å ta min tid bak murene mot vissheten at min handling hadde beskyttet andre fra en slik grusomhet. Edit: Det jeg sier er at jeg ville hatt respekt for noen som tok livet av f.eks en voldtektsmann, ersom det var fersk gjerning, ingen tvil, etc. Helt i orden for meg. Endret 20. juli 2013 av Fasces Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Edit: Det jeg sier er at jeg ville hatt respekt for noen som tok livet av f.eks en voldtektsmann, ersom det var fersk gjerning, ingen tvil, etc. Helt i orden for meg. Synd du sikkert hadde fått en ganske heftig straff for det i Norge. I Amerika så er det flere saker der feks fedre har drept den personen som har tatt livet av sønnen eller dattra og bare fått 2-3 år i fengsel. http://en.wikipedia.org/wiki/Gary_Plauche Endret 20. juli 2013 av MongoMan Lenke til kommentar
Fasces Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Synd du sikkert hadde fått en ganske heftig straff for det i Norge. I Amerika så er det flere saker der feks fedre har drept den personen som har tatt livet av sønnen eller dattra og bare fått 2-3 år i fengsel. http://en.wikipedia....ki/Gary_Plauche Han der var faktisk ikke i fengsel. Prøvetid var en flott "straff" for ham. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Klart JA til dødsstraff for drap og drapsforsøk! Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Og hvis noen hadde drept, si broren min, ville jeg heller latt han få råtne ett par år i fengsel, enn å drepe'n Når morderne skal sitte på fengsel år etter år koster det masse å ha dem på cellen samt gi dem mat og drikke? Ikke at økonomi skal være noe argument, men det er verdt å tenke over. Skal man holde morderne i live må man betale for mat og drikke som de trenger. Dessuten har du en klar fare for at de kan rømme og det er en livsfare som man aldri skal begå! Ikke om sjansen for rømming "bare" er på 0,1%! Faren finnes og faren er reel! Hvis man heller gir dem dødsstraff er de døde og man er ferdig med dem for godt! Så slipper man å engste seg samt bruke midler på å holde dem i livet. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Ekstreme forbrytelser oppheves av ekstrem godhet Hvordan oppheves? Ta eksempler i noen saker fra Norge de siste årene: Orderudsaken, Holmliasaken og Baneheiasaken... Mener du at ved å vise godhet kan man endre fire mennesker som anskaffer automatvåpen for å skyte og drepe fire andre mennesker? Eller to unge mennesker som går ut i skogen for å lokke med seg et par småbarn for så og voldta og drepe dem? Eller to tenåringer som angriper en annen tenåring med kniv og stikker ham til døde fordi ha er mørk i huden? Skal en overflod av godhet liksom endre på disse gale og syke morderne? Føler du deg trygg når de har fått så mye godhet at de erklæres ufarlige og slipper ut i samfunnet igjen? Har det slått deg at disse sinnssyke morderne slipper ut på permisjon iblant? At de kan rømme og ikke vende tilbake til fengslet? At de i denne permisjonstiden kan begå nye drap!? La oss ta enda et eksempel: Hvilken godhet vil du skjenke Anders Behring Breivik? Kan han slippes løs etter 10 år når han har fått nok godhet? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Skulle helst skrevet: ekstreme lidelser oppheves av ekstrem godhet Det er kun én måte å gjøre det på - så finnes det andre mer brukte måter og metoder, og de eskalerer ofte selve problemet, som er at noen ikke styrer seg selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå