Fantasy check Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Ad Hominem. Jeg liker å tro at det finnes noe som heter rettferdighet. Ikke ment som et personangrep, beklager at jeg skrev det på denne måten. Det var ment som et angrep på meningene dine. Igjen, beklager. Rettferdighet er så sinnsykt "in the eye of the beholder". Et individ eller en samling av mennesker kan omtrent rettferdiggjøre hva som helst, derfor mener jeg at dette er noe som egentlig ikke eksisterer. Kun et begrep utarbeidet for at man skal kunne begå overgrep mot andre samtidig som man beholder sin moralske høyborg. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Forskjellige mennesker, forskjellig rettferdighet. For min del ville det vært greit å gi en morder livstid, dersom offerenes familie ønsket det. Og Vice Versa. Er ikke dette prinsippet med en lynsjemobb? 1 Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Ikke ment som et personangrep, beklager at jeg skrev det på denne måten. Det var ment som et angrep på meningene dine. Igjen, beklager. Rettferdighet er så sinnsykt "in the eye of the beholder". Et individ eller en samling av mennesker kan omtrent rettferdiggjøre hva som helst, derfor mener jeg at dette er noe som egentlig ikke eksisterer. Kun et begrep utarbeidet for at man skal kunne begå overgrep mot andre samtidig som man beholder sin moralske høyborg. Rettferdighet finnes såvisst bare på et rent subjekt nivå. Et rettssystem fungerer på den måten at man i fellesskap utarbeider et sett lover og regler som skal gjenspeile en form for rettferdighet - kall det kompromissiøs løning om du vil. Men da slik at det kun er loven som skal følges - og er man uenig i loven så må man ta opp dette i fellesskapet. I den norske grunnloven står det at lover ikke kan gis tilbakevirkende kraft. Det syns jeg er en god ide. Lenke til kommentar
Fantasy check Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Nei desverre, så det var kanskje dumt sagt av meg. Men det er lett å finne kilder på barnehenrettelser, dog med andre dommer enn stjeling. Men det er likevel et lukket land i forhold til Norge, hvor veldig mye av det som skjer kommer frem. Her er en fin oversikt over barnehenrettelser. http://www.amnesty.o...ders-since-1990 Iran og USA er de som er høyest representert. Men slik jeg forstår det er det den "kriminelle handlingen" som har skjedd mens de var barn, ikke selve henrettelsen. Mulig jeg har misforstått. Endret 17. juli 2013 av Fantasy check Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Er ikke dette prinsippet med en lynsjemobb? Nei, ikke når den kriminelle får en rettferdig rettssak. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Nei, ikke når den kriminelle får en rettferdig rettssak. Er ikke straffeutmålingen en sentral del av rettsprosessen da? Eller mener du at denne skal separeres fra selve prosessen med å avgjøre skyld? Syns du ikke man skal følge lover og ikke subjektiv opplevelse av rettferdighet? Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Good to know. Har du noen kilder på det du sa angående fattige barn som stjeler brød? Husk dog også at alkohol ikke er forbudt i Iran pr se. Men for muslimer. Derfor kjøper de av andre minoriteter som har lov til å lage og selge til alle ikke-muslimer. Eller smuglede varer. Så, med den enkle faktafeilen ryddet unna, så kan man da gå på resten av innholdet. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Er ikke straffeutmålingen en sentral del av rettsprosessen da? Eller mener du at denne skal separeres fra selve prosessen med å avgjøre skyld? Joda, og ja, til dels Syns du ikke man skal følge lover og ikke subjektiv opplevelse av rettferdighet? Jo det gjør jeg, men spørsmålet blir da hva du ser på som subjektiv opplevelse av rettferdighet. Sjelen er ikke objektiv, og vi kan derfor ikke sette en pris på et tapt menneskeliv. - Det er da i mine øyne rettferdig at offerets nærmeste skal ytre sine meninger om hva som vil hjelpe dem å føle rettferd. Misforstå meg rett, jeg prøver ikke å si at offeret skal få makt over den kriminelle sitt liv, dersom jeg får hunden min drept, er det ikke rettferdig at han henrettes, ei heller at vi følger "øye for et øye", og dreper hans hund. - Straffen skal utdeles på en måte dommeren og juryen anser som rettferdig for å rettferdiggjøre saken. Lover har ikke tilbakevirkende kraft, fra grunnloven, det er ikke det jeg mener. - Jeg ønsker å endre den for fremtiden. Lenke til kommentar
Fantasy check Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Husk dog også at alkohol ikke er forbudt i Iran pr se. Men for muslimer. Derfor kjøper de av andre minoriteter som har lov til å lage og selge til alle ikke-muslimer. Eller smuglede varer. Så, med den enkle faktafeilen ryddet unna, så kan man da gå på resten av innholdet. Tja, jeg vet iallefall om saker i Saudi-Arabia hvor vestlige mennesker har blitt straffet med piskeslag for å nyte alkohol. Det kan jo tenkes at man finner like hendelser i Iran også? Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 To forskjellige verdener. Lenke til kommentar
Fasces Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Det er ganske mange fallgruver. Jeg er ikke i utgangspunktet i mot dødsstraff i prinsipp, men det er like greit å holde folk i forvaring for livet, på billigst mulig måte. Grove voldtekter og seksuelle overgrep burde f.eks ikke straffes med døden, men kanskje straffearbeid livet ut er en grei ordning. Dersom det skulle bli begått et justismord, er det vanskelig å rekompensere noen som allerede ligger i jorden. Det var nylig en sak om to menn som ble dømt for grov tortur av en annen mann. To og seks år i en relativt fin hybel, gitt. Nei, jeg har ikke respekt for eller tro på det norske systemet. Dette er ikke rettferdighet, dette er ikke sjelefred for ofrene, dette er ikke avskrekkende. Det kommer et punkt der man må akseptere at handlinger skal ha strenge konsekvenser, og at alle MÅ stå til ansvar for handlingen. La oss beskytte de svake mot rovdyrene - steng grove volds- og overgrepsforbrytere vekke, for vi vet at alt for mange går ut og ødelegger flere liv. For min del må gjerne voldtektsmenn bare dø, men dessverre er det, som sagt, for mange fallgruver. Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Det var nylig en sak om to menn som ble dømt for grov tortur av en annen mann. To og seks år i en relativt fin hybel, gitt. to og 6 år i en fin hybel? Vel, de er jo faktisk fanget der da.. konstant overvåket, med noen andre som passer på hva de gjør til en hver tid, aldri kunne gå noe sted uten å spørre andre.. Jeg vet ikke med dere andre, men jeg ville heller vært fri og bodd på gata, en fanget i det vakreste slottet du kan finne, med alle tjenerne du kan tenke deg.. Lenke til kommentar
Fasces Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 to og 6 år i en fin hybel? Vel, de er jo faktisk fanget der da.. konstant overvåket, med noen andre som passer på hva de gjør til en hver tid, aldri kunne gå noe sted uten å spørre andre.. Jeg vet ikke med dere andre, men jeg ville heller vært fri og bodd på gata, en fanget i det vakreste slottet du kan finne, med alle tjenerne du kan tenke deg.. Det jeg er uenig med er kostnadene som benyttes for å gjøre at mennesker som har begått grusomheter skal ha det så fantastisk behagelig. Det finnes bedre ting å bruke penger på. Grov tortur, to år! Skulle ikke forundre meg om det er masse ordninger for permisjon, heller. Jeg tror for øvrig du ville lengtet til slottet ganske lenge om du var sulten og sår i stumpen ute på gata. Lenke til kommentar
Fantasy check Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 To forskjellige verdener. Og med det mener du? Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Det jeg er uenig med er kostnadene som benyttes for å gjøre at mennesker som har begått grusomheter skal ha det så fantastisk behagelig. Det finnes bedre ting å bruke penger på. Grov tortur, to år! Skulle ikke forundre meg om det er masse ordninger for permisjon, heller. Jeg tror for øvrig du ville lengtet til slottet ganske lenge om du var sulten og sår i stumpen ute på gata. Er da ikke så mye penger egentlig Og joda, ville nok savnet det når jeg var på gata ja Men ville nok savnet gaten når jeg var i slottet au Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Per definisjon er dødsstraff når man etter en dødsdom tar livet av en person som straff for ett eller flere lovbrudd han/hun har begått. Vanlige metoder brukt ved henrettelser er elektrisk stol, gasskammer, halshugging, skyting, steining og giftsprøyte. Forbrytelser som har blitt straffet med døden opp igjennom tidene er for eksempel blasfemi, vôldtekt, landsforræderi, opposisjon til makthaverne, og mord. Ekstreme forbrytelser krever ekstreme straffer, eller? Nei, det gjør det ikke. En død mann kan ikke lære av sine feil. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Og med det mener du? Iran og KSA, to forskjellige verdener. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Ekstreme forbrytelser krever ekstreme straffer, eller? Ekstreme forbrytelser oppheves av ekstrem godhet omega=1 Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) Statlig henrettelse er like usaklig som private henrettelser. Mao dødsdømte ABB 69 mennesker på Utøya 22. juli. Han er like (lite) moralsk berettiget til å gjøre dette som staten. Endret 18. juli 2013 av Lime Canes 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Per definisjon er dødsstraff når man etter en dødsdom tar livet av en person som straff for ett eller flere lovbrudd han/hun har begått. Vanlige metoder brukt ved henrettelser er elektrisk stol, gasskammer, halshugging, skyting, steining og giftsprøyte. Forbrytelser som har blitt straffet med døden opp igjennom tidene er for eksempel blasfemi, vôldtekt, landsforræderi, opposisjon til makthaverne, og mord. Ekstreme forbrytelser krever ekstreme straffer, eller? Nei. Jeg ser ikke helt hvor staten henter sin legitimitet til å ta liv fra. Dessuten er det ingen straff å dø. Den som får dødsstraff slipper alt for billig unna. Det er livsvarig fengsel jeg mener er riktig for de mest ekstreme forbrytelsene. Og da fengsel som oppleves som kummerlige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå