Gå til innhold

Er dødsstraff riktig ved ekstreme forbrytelser?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Hvis jeg skulle bli dømt til døden vil jeg håpe at man kan bli respektert såpass at man får bestemme sin egen dødsmetode selv ... Jeg vil helst dø for en ærlig og skinnede blank øks, sabel eller et sverd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, bedre å pine dem i flere år uten menneskerettigheter som beskytter dem da de har brutt flere mot andre mennesker. Så de fortjener og få igjen med samme mynt.

I utgangspunktet er jeg helt enig med deg! Men jeg synes det beste er å få henrettet dem og dermed bli ferdig med dem.

Hadde jeg hatt peneste og beste dama i verden + barn. Og noen hadde drept/voldtatt/kidnappet dem elns.

Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg hadde faktisk gjort de værste tenkelige ting mot personen/personene som sto ansvarlig.

Igjen er jeg 100% enig med deg! Men den slags hører ikke hjemme i et vestlig, moderne og representativt demokrati.

Lenke til kommentar

Altså er de statsansatte bødlene mordere: De tar et menneskeliv. Det er definisjonen på mord. Og du mener altså det er greit at man begår drap på jobb, så lenge man ikke gjør det på fritiden? :rofl:

Og forresten. Jeg sjekket hva Wikipedia skriver om bødler:

Bøddel er en person som fullbyrder dødsdommer.
Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle bli dømt til døden vil jeg håpe at man kan bli respektert såpass at man får bestemme sin egen dødsmetode selv ... Jeg vil helst dø for en ærlig og skinnede blank øks, sabel eller et sverd

Da foreslår jeg at du flytter til Saudi-Arabia. Der har de ivaretatt den slags metoder.

Lenke til kommentar

Altså er de statsansatte bødlene mordere: De tar et menneskeliv. Det er definisjonen på mord. Og du mener altså det er greit at man begår drap på jobb, så lenge man ikke gjør det på fritiden? :rofl:

Og forresten. Jeg sjekket hva Wikipedia skriver om bødler:

Som sagt: Du er ikke gammel nok til å forstå dette. Når du er ferdig på barneskolen og vet hva en seriøs diskusjon er så kan vi ta opp igjen temaet dersom dette diskusjonsforumet fortsatt finnes og vi begge fortsatt er medlemmer.

I mellomtiden råder jeg deg sterkt til å interessere deg for samfunnsfag.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi ha dødstraff?

Er det ikke straff nok å sitte i lukket fengsel hele livet?

Breivik har det nok ikke lett feks.

Sitter man i et åpent fengsel så er sef saken helt annerledes, men dit kommer de som har kjørt for fort, røyket en joint etc etc, og ikke de som har ranet eller drept/voldtatt.

Lenke til kommentar

Ja, der praktiserer de statlige henrettelser. Saudi-Arabia, Iran, USA og Kina er like på den måten. :)

USA skiller seg ut ved at de har et demokratisk system samt ved utførelsen av henrettelsen. Men det kommer du sikkert til å lære mer om...

Vi fortsetter om noen år når du har vokst opp til å forstå hvor viktige og alvorlige temaer drap og dødsstraff er dersom som sagt forumet fremdeles eksisterer og begge to fortsatt er aktive.

Lenke til kommentar

Som sagt: Du er ikke gammel nok til å forstå dette. Når du er ferdig på barneskolen og vet hva en seriøs diskusjon er så kan vi ta opp igjen temaet dersom dette diskusjonsforumet fortsatt finnes og vi begge fortsatt er medlemmer.

I mellomtiden råder jeg deg sterkt til å interessere deg for samfunnsfag.

Respektér at jeg er ni år da! :( Det har aldri vært noen skam.

Glimti, du mener at drap er greit så lenge en stat står bak. Med andre ord: Dersom hele familien din blir drept av en iransk bombe, så har du ingenting å sippe for. :grin:

Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar

USA skiller seg ut ved at de har et demokratisk system samt ved utførelsen av henrettelsen. Men det kommer du sikkert til å lære mer om...

Vi fortsetter om noen år når du har vokst opp til å forstå hvor viktige og alvorlige temaer drap og dødsstraff er dersom som sagt forumet fremdeles eksisterer og begge to fortsatt er aktive.

Måten de dreper på? Vil mye heller henges i Iran i forhold til å ta den jævlige giftsprøyta som gir så mye smerte.

De kunne jo brukt morfin?

Hva med elektriske stolen? Var den mer human enn Guilliotinen eller galgen?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi ha dødstraff?

For å bli kvitt morderne og faren de utgjør.

Er det ikke straff nok å sitte i lukket fengsel hele livet?

Niks. Dessuten har du faren for at mordere dreper og skader både andre faner samt fengselsbetjentene.

Breivik har det nok ikke lett feks.

Jeg leste om soningen hans for noen dager siden. Ren luksus.

Sitter man i et åpent fengsel så er sef saken helt annerledes, men dit kommer de som har kjørt for fort, røyket en joint etc etc, og ikke de som har ranet eller drept/voldtatt.

I dagens idiotsamfunn er forskjellen i beste fall marginal.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har du fått med deg at siden det ble tatt i bruk så kalt "dna-bevis" så viser det at flere har sittet uskyldig fengslet, og hvis jeg nå husker riktig, så har faktisk noen av disse blitt feilaktig henrettet? Har du også fått med deg måten politiet bruker "informanter" fra forbrytermiljøer, hvor betingelsen er lavere straff for disse hvis de leverer informasjon som er verdifull nok? Synes du i så fall at dette er helt greit?

Lenke til kommentar

Måten de dreper på? Vil mye heller henges i Iran i forhold til å ta den jævlige giftsprøyta som gir så mye smerte.

De kunne jo brukt morfin?

Hva med elektriske stolen? Var den mer human enn Guilliotinen eller galgen?

Og henging gir ikke smerter? Når de tar tauet rundt halsen din og heiser deg opp via en kran slik de gjør i Iran og det i full offentlighet...

Jepp, smerten har vært diskutert i USA. De er i ferd med å innføre en ny sprøyte der det kun trengs en gift og det uten smerter. Hvis de ikke har kommet fram til den alt. Har ikke fulgt så mye med i det siste.

Jeg vil si giftsprøyten er det mest humane så langt. Det kan selvsagt bli innført nye, mer humane metoder med tiden. Det er bare å vente og se.

Lenke til kommentar

Har du fått med deg at siden det ble tatt i bruk så kalt "dna-bevis" så viser det at flere har sittet uskyldig fengslet, og hvis jeg nå husker riktig, så har faktisk noen av disse blitt feilaktig henrettet? Har du også fått med deg måten politiet bruker "informanter" fra forbrytermiljøer, hvor betingelsen er lavere straff for disse hvis de leverer informasjon som er verdifull nok? Synes du i så fall at dette er helt greit?

Kan du gi kilder på noe av dette skal jeg selvsagt sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg vil si giftsprøyten er det mest humane så langt. Det kan selvsagt bli innført nye, mer humane metoder med tiden. Det er bare å vente og se.

Det å frarøve individet den soleklare retten det har til å få være våken og tilstede i sin egen død, er også en "forbrytelse" i mine øyne. Hvis folk skal drepes, bruk gjerne kjempedigre bomber, og lag så mye griseri ut av det at folk blir vettskremte - så får vel alle seg en god lærepenge, eller?

Vil du altså si at dette er info som du ikke har hørt om før? Jeg har hørt og lest om sånne saker helt siden de tok i bruk dna-bevis, for noen år siden?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

siden du spurte om det:

DNA Exonerations Nationwide

[Print Version]

There have been 310 post-conviction DNA exonerations in the United States.

• The first DNA exoneration took place in 1989. Exonerations have been won in 36 states; since 2000, there have been 243 exonerations.

• 18 of the 310 people exonerated through DNA served time on death row. Another 16 were charged with capital crimes but not sentenced to death.

• The average length of time served by exonerees is 13.6 years. The total number of years served is approximately 4,135.

• The average age of exonerees at the time of their wrongful convictions was 27.

Races of the 310 exonerees:

193 African Americans

93 Caucasians

22 Latinos

2 Asian American

• The true suspects and/or perpetrators have been identified in 152 of the DNA exoneration cases.

• Since 1989, there have been tens of thousands of cases where prime suspects were identified and pursued—until DNA testing (prior to conviction) proved that they were wrongly accused.

• In more than 25 percent of cases in a National Institute of Justice study, suspects were excluded once DNA testing was conducted during the criminal investigation (the study, conducted in 1995, included 10,060 cases where testing was performed by FBI labs).

• 65 percent of the people exonerated through DNA testing have been financially compensated. 29 states, the federal government, and the District of Columbia have passed laws to compensate people who were wrongfully incarcerated. Awards under these statutes vary from state to state.

• An Innocence Project review of our closed cases from 2004 - 2010 revealed that 22 percent of cases were closed because of lost or destroyed evidence.

• The Innocence Project was involved in 171 of the 310 DNA exonerations. Others were helped by Innocence Network organizations, private attorneys and by pro se defendants in a few instances.

• 29 of the DNA exonerees pled guilty to crimes they did not commit.

Leading Causes of Wrongful Convictions

These DNA exoneration cases have provided irrefutable proof that wrongful convictions are not isolated or rare events, but arise from systemic defects that can be precisely identified and addressed. For more than 15 years, the Innocence Project has worked to pinpoint these trends. Many wrongful convictions overturned with DNA testing involve multiple causes.

Lenke til kommentar

Og henging gir ikke smerter? Når de tar tauet rundt halsen din og heiser deg opp via en kran slik de gjør i Iran og det i full offentlighet...

Jepp, smerten har vært diskutert i USA. De er i ferd med å innføre en ny sprøyte der det kun trengs en gift og det uten smerter. Hvis de ikke har kommet fram til den alt. Har ikke fulgt så mye med i det siste.

Giftsprøyten gir smerte.

Dersom henging utføres riktig så knekker du nakken med en gang, det er faktisk mindre smerte.

Forskjellen på åpent og lukket fengsel er enorm.

Dessuten dersom en person dømmes til forvaring resten av livet og aldri kommer ut igjen, da er vel problemet løst?

Er bare i jalla land som USA at fangene vender seg mot hverandre, fordi de blir behandlet som dyr.

Vet du ikke dette? Det er ganske almenn kjent, men sef ikke alle som holder seg oppdatert.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er jeg helt enig med deg! Men jeg synes det beste er å få henrettet dem og dermed bli ferdig med dem.

Igjen er jeg 100% enig med deg! Men den slags hører ikke hjemme i et vestlig, moderne og representativt demokrati.

Såklart koster det jo staten penger og holde styr på slike folk. Men mange av de som begår forbrytelser som innebærer at dødstraff kunne vært ett alternativ. Bryr seg regelrett ikke om dem er døde eller ikke, få dem til å gjøre noe nyttig som det er en vis risiko og jobbe som. F.eks de som ble sendt til sibir for å grave i miner osv. Fin jobb for psykopater

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...