Gå til innhold

Er dødsstraff riktig ved ekstreme forbrytelser?

Anbefalte innlegg

Per definisjon er dødsstraff når man etter en dødsdom tar livet av en person som straff for ett eller flere lovbrudd han/hun har begått. Vanlige metoder brukt ved henrettelser er elektrisk stol, gasskammer, halshugging, skyting, steining og giftsprøyte. Forbrytelser som har blitt straffet med døden opp igjennom tidene er for eksempel blasfemi, vôldtekt, landsforræderi, opposisjon til makthaverne, og mord.

Ekstreme forbrytelser krever ekstreme straffer, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virkelig en straff da..?

Jeg mener, hvis jeg kunne velge mellom livstid i USA, eller døden... (*kremt* ok, lett å si nå som jeg ikke faktisk må ta valget, men du tar poenget.)

Og hvis noen hadde drept, si broren min, ville jeg heller latt han få råtne ett par år i fengsel, enn å drepe'n

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det er jo mange som ikke fortjener å leve, som f.eks Anders Behring Breivik. Men så er det jo en diskusjon rundt hvorvidt døddstraff er en enkel måte å slippe straff. Jeg skulle gjerne sett Breivik bli torturert for resten av hans liv- istedenfor å blir drept, da han ikke kommer til å lide ved å få en sprøyte.

Men så er jo fengselsystemet i Norge basert på at man ikke skal straffe, for straffens skyld, altså at en skal rehabiliteres.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Da regner jeg vel med at offeret kunne tatt dette opp i rettsaken. De fleste drap straffes forsåvidt ikke med dødsstraff heller.

Problemstillingen blir mer relevant dersom du gjerne har mange familier som offer, og flere har forskjellige meninger.

Men så er jo fengselsystemet i Norge basert på at man ikke skal straffe, for straffens skyld, altså at en skal rehabiliteres.

Jeg er enig. Jeg mener det er derimot ikke riktig at vi ikke skal følge rettsstaten hvor det handler om å kompensere for offerets tap, ikke rehabilitere den kriminelle.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Det er jo mange som ikke fortjener å leve, som f.eks Anders Behring Breivik. Men så er det jo en diskusjon rundt hvorvidt døddstraff er en enkel måte å slippe straff. Jeg skulle gjerne sett Breivik bli torturert for resten av hans liv- istedenfor å blir drept, da han ikke kommer til å lide ved å få en sprøyte.

Jeg quoter Gandalf: "Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out death in judgement. For even the very wise cannot see all ends."

• Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg quoter Gandalf: "Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out death in judgement. For even the very wise cannot see all ends."

Godt poeng ja..

Lenke til kommentar

1. Dødsstraff slik det blir praktisert i dag, på alle de stedene jeg har hørt om, fungerer ikke slik at det er det mest alvorlige som straffes på denne måten. I USA er svarte overrepresentert. I Iran trenger det ikke engang være forbrytere i henhold til "vestlig" standard. Det er sultne barn som stjeler brød. En kvinne som noen mistenker har vært utro. En homofil mann. Noen som blir oppdaget i å nyte alkohol (ja, det nytes mye alkohol i Iran - i det skjulte).

2. Jeg ser ikke ingen grunn til at man ikke skulle ha råd til å ha disse menneskene fengslet (selv om fengselsstandarden i Norge virker latterlig).

3. Folk som ønsker rettferdighet i at en forbryter bøter med livet vil ikke få noe bedre liv enn om vedkommende satt i en celle. Etter hva jeg forstår vil det snarer tvert imot føles tomt - de har ikke lenger noen å hate, et middel de kan bruke for å holde ut det grusomme.

4. Jeg er ikke tilhenger av "øye for øye, tann for tann - prinsippet". Det er mulig å straffe forbrytere og beskytte borgere mot disse samtidig med at man går foran med et godt eksempel på humanitet.

5. Rettssystemet er ikke perfekt - det finnes uskyldig dømte. Det er kanskje en lettelse for enkelte å få dødsstraff - kanskje - men det er det så absolutt ikke for de som er utsatt for justismord.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er gjerne også en lettelse for familien, så det er win-win.

Mener at i en sak hvor man har uført vold mot andre, er det viktig at dette blir rettferdiggjort. - Dagens samfunn har for mye fokus på rehabilitering.

Og dette rettferdiggjøres ved å pine andre, enten gjennom å la dem gå og vente på henrettelsen sin eller ved å være i fengsel på livstid?

Føler bare at vi ikke er Gud, vi skal ikke bestemme hvordan noe skal rettferdiggjøres. Mennesker flest har ikke begreper om rettferdighet, om du spør meg. Rehabilitering er bedre enn å leke gud.

• Liker 1
Lenke til kommentar

6. Rettssystemet er ikke til for å opprettholde rettferdighet, det er til for å beskytte borgere og eiendom mot ting og folk man har definert, gjennom et lovverk, at man ikke ønsker å ha i samfunnet.

(Det er i alle fall det jeg mener det burde være til for.)

Lenke til kommentar

1. Dødsstraff slik det blir praktisert i dag, på alle de stedene jeg har hørt om, fungerer ikke slik at det er det mest alvorlige som straffes på denne måten. I USA er svarte overrepresentert. I Iran trenger det ikke engang være forbrytere i henhold til "vestlig" standard. Det er sultne barn som stjeler brød. En kvinne som noen mistenker har vært utro. En homofil mann. Noen som blir oppdaget i å nyte alkohol (ja, det nytes mye alkohol i Iran - i det skjulte).

Kan du gi meg eksempler på unger som har fått dødsstraff for å stjele brød i Iran? Jeg vil gjerne også se eksempler på dødsstraff knyttet til alkoholnytelse.

Lenke til kommentar

Slike som ABB kunne gjerne fått ei sprøyte, istedet for at samfunnet skal kaste bort ennå mer penger på'n.

Bruk pengene på noen som trenger det og som oppfører seg istedet.

Alvorlige lovbrudd som dette og med så klare bevis bør føre til en ting - iom at dette da blir en ikke-person,, så hvorfor tenke på at han skal få slite i fengsel osv ... vi bør tenke på de som oppfører seg og som trenger pengene istedet - de som er.

Lenke til kommentar

Det er gjerne også en lettelse for familien, så det er win-win.

Mener at i en sak hvor man har uført vold mot andre, er det viktig at dette blir rettferdiggjort. - Dagens samfunn har for mye fokus på rehabilitering.

Ja, for verden er svart-hvitt og rettferdighet er noe som eksisterer. Fortsett med drømmeverden din du.

Jeg syns forsåvidt det er morsomt at du syns vi har for mye fokus på rehabilitering, jeg syns vi har for lite fokus på dette.

Lenke til kommentar

Og dette rettferdiggjøres ved å pine andre, enten gjennom å la dem gå og vente på henrettelsen sin eller ved å være i fengsel på livstid?

Vel, man må ikke pine dem, det finne lite smertefulle måter for dødsstraff. - At de kan vente på henrettelsen er forsåvidt greit, de burde kanskje tenkt over deres handlinger når de først begikk de grusomme handlingene.

Hva mener du er rettferdiggjøring for seriemord/massakre? - Dersom flere av dine familiemedlemmer ble drept, ville du følt at du ble rettferdiggjort dersom myndighetenes mål er å gjøre morderen om til en vanlig borger så snart som mulig, og å få personen tilbake i samfunnet så raskt som mulig?

- For min del er dette å tråkke på offeret, til fordel for morderen.

Føler bare at vi ikke er Gud, vi skal ikke bestemme hvordan noe skal rettferdiggjøres. Mennesker flest har ikke begreper om rettferdighet, om du spør meg. Rehabilitering er bedre enn å leke gud.

Vi er ikke gud, men vi må bestemme hvordan saker skal rettferdiggjøres. - Ellers kan vi aldri få en verden med noe rettferdighet.

Gud avventer oss alle etter døden, og man vil da bli dømt på sine handlinger. - Men før døden må det bestemmes av mennesker. - Vi kan ikke erklære friområde for vold, i påvente av at Gud skal rettferdiggjøre handlinger.

Rehabilitering er bedre enn å rettferdiggjøre en handling? - Dersom noen ødelegger huset ditt, eller stjeler lommeboken din, er det mer viktig for deg at personen kommer seg ut i samfunnet som et normalt menneske, eller at du får kompensert for lommeboken eller huset ditt?

Lenke til kommentar

Vel, man må ikke pine dem, det finne lite smertefulle måter for dødsstraff. - At de kan vente på henrettelsen er forsåvidt greit, de burde kanskje tenkt over deres handlinger når de først begikk de grusomme handlingene.

Hva mener du er rettferdiggjøring for seriemord/massakre? - Dersom flere av dine familiemedlemmer ble drept, ville du følt at du ble rettferdiggjort dersom myndighetenes mål er å gjøre morderen om til en vanlig borger så snart som mulig, og å få personen tilbake i samfunnet så raskt som mulig?

- For min del er dette å tråkke på offeret, til fordel for morderen.

Vi er ikke gud, men vi må bestemme hvordan saker skal rettferdiggjøres. - Ellers kan vi aldri få en verden med noe rettferdighet.

Gud avventer oss alle etter døden, og man vil da bli dømt på sine handlinger. - Men før døden må det bestemmes av mennesker. - Vi kan ikke erklære friområde for vold, i påvente av at Gud skal rettferdiggjøre handlinger.

Rehabilitering er bedre enn å rettferdiggjøre en handling? - Dersom noen ødelegger huset ditt, eller stjeler lommeboken din, er det mer viktig for deg at personen kommer seg ut i samfunnet som et normalt menneske, eller at du får kompensert for lommeboken eller huset ditt?

Folk i Mexico som får sine kjære drept i krigene til narkokartellene ville sikkert ment det var rettferdig at de som gjør dette mulig og nødvendig burde straffes, på ulike vis...

Good to know. Har du noen kilder på det du sa angående fattige barn som stjeler brød?

Nei desverre, så det var kanskje dumt sagt av meg. Men det er lett å finne kilder på barnehenrettelser, dog med andre dommer enn stjeling.

Men det er likevel et lukket land i forhold til Norge, hvor veldig mye av det som skjer kommer frem.

Lenke til kommentar

Ja, for verden er svart-hvitt og rettferdighet er noe som eksisterer. Fortsett med drømmeverden din du.

Jeg syns forsåvidt det er morsomt at du syns vi har for mye fokus på rehabilitering, jeg syns vi har for lite fokus på dette.

Ad Hominem.

Jeg liker å tro at det finnes noe som heter rettferdighet. :)

Lenke til kommentar

Folk i Mexico som får sine kjære drept i krigene til narkokartellene ville sikkert ment det var rettferdig at de som gjør dette mulig og nødvendig burde straffes, på ulike vis...

Forskjellige mennesker, forskjellig rettferdighet. For min del ville det vært greit å gi en morder livstid, dersom offerenes familie ønsket det. Og Vice Versa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...