Andrull Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Fant en Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA til 2316kr. hos komplett.no og velger å gå for denne. Ser også at komplett.no er fri for Samsung SSD 840 PROSeries 256GB så det ble en Samsung SSD 840 PROSeries 128GB i stedet. Passet egentlig greit da de ekstra kronene går i GPU potten. Blir en 500GB WD platedisk i riggen likevel. 4 år siden jeg sist jeg tok et dypdykk i hardware. Mye har skjedd siden da så resultatet ble mange timer med lesing av artikler, tester og spesifikasjoner. Kan bare oppsummere med at dette prosjektet har tatt en del timer og at det har vært en interessant reise. Budsjettet "sprakk" med ca. 5-600kr, men sitter likevel igjen med en god følelse. Listen ble til slutt slik: HK: ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155 CPU: Intel Core i5-3570k Processor CPU Kjøling: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler GPU: Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Kit Harddisk: Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM PSU: XFX ProSeries Core Edition V2 450W Headset: Logitech G430 Gaming Headset Mus: Logitech FPS Gaming Mouse G400s Takker for alle gode tilbakemeldinger! En spesiell takk til arni90 og Andrull for at dere tok dere tid til lange og utfyllende svar. Mvh. Ronny Andreassen Ser flott ut det der. Skal det prikes så tror jeg personlig at du ikke du vil merke noen forskjell på en Samsung 840 PRO, og en vanlig samsung 840. Det er ikke SÅ store forskjeller, og på mer praktiske oppgaver så er hastighetene så høye at du tvilsomt vil merke noe som helst. Bare som et lite heads up. Det er mye diggere å slippe å tenke på at C:-partisjonen skal bli full, eller at du kan ha flere spill osv.. på den. Det jeg prøver å si er at du kanskje bør vurdere å ta 250 GB versjonen av Samsung 840. Har personlig 160 GB og synes det blir litt smått til tider, og skulle gjerne hatt BF3 og mine mest spilte spill. For hvis det er noe man merker så er det at man ikke får brukt SSDen til alt man ønsker. Det ene nanosekundet tregere glemmer du raskt. Endret 17. juli 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IEq5mTjg Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Ang. PSU, skjermkortet trenger vel minimum 500w og mangler ikke 450w psu'en du har listet en pin til skjermkortet? Hvis du ser på komplett.no specs for GPU'en så ser du at TDP er 230w for dette kortet (finner også denne infoen på gforce.com sin sider). Går også ut fra at dette tallet er godt kvalitetssikret av utallige testene gjort av 3dje part. Finner ikke info om TDP på Gainward sine hjemmesider (regner med at viftene også drar noe strøm). MEN, på den andre siden så sier Gainward selv at dette kortet krever minimum 42A over 12V (noe som teoretisk gir en maks last over 12v på 500W)? I så fall blir XFX PSU'ens 34A over 12V noe lav, eller? Er det rart at timene flyr når man må finne ut av slike detaljer som dette Endret 17. juli 2013 av Slettet-IEq5mTjg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IEq5mTjg Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Skal det prikes så tror jeg personlig at du ikke du vil merke noen forskjell på en Samsung 840 PRO, og en vanlig samsung 840. Det er ikke SÅ store forskjeller, og på mer praktiske oppgaver så er hastighetene så høye at du tvilsomt vil merke noe som helst. Bare som et lite heads up. Det er mye diggere å slippe å tenke på at C:-partisjonen skal bli full, eller at du kan ha flere spill osv.. på den. Det jeg prøver å si er at du kanskje bør vurdere å ta 250 GB versjonen av Samsung 840. Har personlig 160 GB og synes det blir litt smått til tider, og skulle gjerne hatt BF3 og mine mest spilte spill. For hvis det er noe man merker så er det at man ikke får brukt SSDen til alt man ønsker. Det ene nanosekundet tregere glemmer du raskt. Hvis man skal være rasjonell oppi all disse avgjørelsen rundt hardware så har du sikkert rett. Har en tendens til å henge meg opp i tallene uten å tenke på brukeropplevelsen. Noe som gjør at utstyret til slutt ender opp med en kostnad som kanskje kunne vært redusert en del uten at det hadde gått ut over brukeropplevelsen. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Hvis du ser på komplett.no specs for GPU'en så ser du at TDP er 230w for dette kortet (finner også denne infoen på gforce.com sin sider). Går også ut fra at dette tallet er godt kvalitetssikret av utallige testene gjort av 3dje part. Finner ikke info om TDP på Gainward sine hjemmesider (regner med at viftene også drar noe strøm). MEN, på den andre siden så sier Gainward selv at dette kortet krever minimum 42A over 12V (noe som teoretisk gir en maks last over 12v på 500W)? I så fall blir XFX PSU'ens 34A over 12V noe lav, eller? Er det rart at timene flyr når man må finne ut av slike detaljer som dette I VRMen (Voltage regulator module) til GTX 770 så sitter det en brikke som til en hver tid måler strømforbruket til kortet. Hvis strømforbruket er under 230W, så vil kortet kunne takket være GPU Boost 2.0 øke frekvensen litt (boost). Med en gang effektforbruket når 230W så strupper den frekvensen, og vil dermed klokke seg ned. Du kan øke denne grensen noen få prosent, men det er uansett ikke mye. I praksis i tester så er rundt 200W det den ligger på i gaming. Noen ganger så er viften også inkludert i denne beregningen, men ikke alltid. Det er uansett bare noen få watt. Så jeg står fortsatt ved at 230W er det absolutte makspunktet du vil se. Faktisk er det umulig at den trekker mer enn 300W. VRM-modulene som sitter på kortene takler ikke mer, og strømtilkoblingene er ikke spesifisert for mer enn 300W. Kortet har derfor ikke lov til å trekke mer. Og dette er om vi ser bort fra det faktum at kortet hadde tatt fyr pga varme lenge før den tid. (med "tatt fyr" så menes egentlig at PCen skrur seg av / skjermkortet går i "panikkmodus" og klokker seg kraftig ned) Gainward kan derfor si hva de vil om strømtrekk. Dette er i hvert fall faktum. Endret 17. juli 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Informasjon du finner på nettbutikkene er feilaktige. I c, det er rart. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 I c, det er rart. Selvsagt ikke alltid, men det står noen ganger tull eller ikke korrekt info. Eller så forenkler de for mye osv... Det skal bare selge, det er hele deres hensikt, så noen ganger bør man ta ting med en klype salt, og noen ganger har de vært for raske i svingene. Jeg sjekker i hvertfall som regel opp andre kilder når jeg skal kjøpe noe. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Om jeg ikke tar feil så er vel strengt tatt påkrevd psu som er listet på nettsiden inkludert resten av oppsettet ditt og ikke bare skjermkortet. Etter en rekke tester så er 770 rundt 230 TDP og 780 250 TDP. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Du kan kalle minimumskravet med psu for idiotsikring. Er nok satt slik st det skal ikke kunne gå galt, uansett hvor dårlig psu du har. Lenke til kommentar
Acejoh Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Skal kjøpe 3 PC'er som ungene skal kunne leke seg med. Blir å bruke eksisterende kabinett (Midi-Tower), SATA harddisk for ekstra lagring, SATA DVD-RW, USB tastatur og skjerm (DVI). Eventuelt eksisterende PSU hvis den er god nok (se lengre ned for link til specs). Ønsker å sitte igjen med PC'er som er relativt stillegående. Det er ikke nødvendig med OC, men hvis budsjettet ikke sprekker (da tenker jeg på HK) kan godt CPU'en nedenfor byttes i en i5-3570k utgave - vet egentlig ikke om det er behov for å tyne CPU'en. SLI/Crossfire er utelukket. PC'ene blir å kjøre Windows 7. Her er hva jeg er kommet frem til (komplett.no); HK: ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155 CPU: Intel Core i5-3570 Processor GPU: Gigabyte Radeon HD 7870 2GB GDDR5 RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Kit Harddisk: Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 2.5" OEM PSU: Cooler Master GX 450W PSU Headset: Creative SB Tactic3D Omega Wireless Mus: Logitech FPS Gaming Mouse G400s Total kostnad for riggen over er ca. 8.600,- Linken til handlelisten: http://www.komplett....EA-AC408F312B79 - Jeg er mest i villrede når det gjelder HK. De jeg har lest om er fullspekka av funksjonalitet som jeg ikke trenger (trenger blant annet ikke mulighet for SLI, WiFi, BT, Haswell, etc). Trenger USB porter for banale ting som mus/tastatur/webcam og eventuelt ladding tlf/pad. I tillegg skal integrert lydkort og NIC brukes. Det er selvfølgelig ønskelig med god kvalitet på lydkort og et NIC som ikke trøbler. Er også usikker på om det har noe for seg å gå for chipset som er eldre enn H77. - Noen som har testet wireless headset og kan si noe om kvaliteten på det jeg har valgt over? - Er også usikker på PSU'en. Det står en Har denne nok watt over 12v rails (og er den stabil nok) til å kjøre riggen over. Det står en Taga Silver power SP-SS400 PSU i PC'ene i dag (nærmer seg 3 års bruk). Den leverer godt over 12v, men jeg vet ikke om denne er god nok for riggen over. - Samtidig lurer jeg på om PSU Calcen http://www.extreme.o...n.com/PSUEngine er til å stole på. Denne viser langt lavere watt en jeg forventer for riggen over. Calcen sier jeg ikke trenger mer enn 310W - komplett.no kjøpshjelp sier jeg trenger minimum 500W. Jeg er mer bekymret for 12V railsn. Venter i spenning på gode tips! Mvh. Ronny skal bygge meg en pc selv, lurer på om denne "builden" går bra til å spille blant annet bf4 på max settings? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 skal bygge meg en pc selv, lurer på om denne "builden" går bra til å spille blant annet bf4 på max settings? 1. Nei, skal du spille bf4 på maks regn med å bruke 15k i alle fall. 2. Lag din egen tråd i stedet for å gjenopplive gamle tråder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå