Gjest Slettet-IEq5mTjg Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) Skal kjøpe 3 PC'er som ungene skal kunne leke seg med. Blir å bruke eksisterende kabinett (Midi-Tower), SATA harddisk for ekstra lagring, SATA DVD-RW, USB tastatur og skjerm (DVI). Eventuelt eksisterende PSU hvis den er god nok (se lengre ned for link til specs). Ønsker å sitte igjen med PC'er som er relativt stillegående. Det er ikke nødvendig med OC, men hvis budsjettet ikke sprekker (da tenker jeg på HK) kan godt CPU'en nedenfor byttes i en i5-3570k utgave - vet egentlig ikke om det er behov for å tyne CPU'en. SLI/Crossfire er utelukket. PC'ene blir å kjøre Windows 7. Her er hva jeg er kommet frem til (komplett.no); HK: ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155 CPU: Intel Core i5-3570 Processor GPU: Gigabyte Radeon HD 7870 2GB GDDR5 RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Kit Harddisk: Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 2.5" OEM PSU: Cooler Master GX 450W PSU Headset: Creative SB Tactic3D Omega Wireless Mus: Logitech FPS Gaming Mouse G400s Total kostnad for riggen over er ca. 8.600,- Linken til handlelisten: http://www.komplett....EA-AC408F312B79 - Jeg er mest i villrede når det gjelder HK. De jeg har lest om er fullspekka av funksjonalitet som jeg ikke trenger (trenger blant annet ikke mulighet for SLI, WiFi, BT, Haswell, etc). Trenger USB porter for banale ting som mus/tastatur/webcam og eventuelt ladding tlf/pad. I tillegg skal integrert lydkort og NIC brukes. Det er selvfølgelig ønskelig med god kvalitet på lydkort og et NIC som ikke trøbler. Er også usikker på om det har noe for seg å gå for chipset som er eldre enn H77. - Noen som har testet wireless headset og kan si noe om kvaliteten på det jeg har valgt over? - Er også usikker på PSU'en. Det står en Har denne nok watt over 12v rails (og er den stabil nok) til å kjøre riggen over. Det står en Taga Silver power SP-SS400 PSU i PC'ene i dag (nærmer seg 3 års bruk). Den leverer godt over 12v, men jeg vet ikke om denne er god nok for riggen over. - Samtidig lurer jeg på om PSU Calcen http://www.extreme.o...n.com/PSUEngine er til å stole på. Denne viser langt lavere watt en jeg forventer for riggen over. Calcen sier jeg ikke trenger mer enn 310W - komplett.no kjøpshjelp sier jeg trenger minimum 500W. Jeg er mer bekymret for 12V railsn. Venter i spenning på gode tips! Mvh. Ronny Endret 16. juli 2013 av Slettet-IEq5mTjg Lenke til kommentar
Jan-Henning Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Listen som du hadde valgt ut ser jo ellers bra ut. Men er du sikker på at du trenger en SSD? Er jo enklere å kjøpe en 250 / 500GB HDD og evt oppgradere GPU? Lenke til kommentar
Vigilante85 Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Du kan vurdere dette oppsettet: 01. Handlevogn 1 x Kingston HyperX Grey 8GB 1600MHz 499,- 1 x Antec HCG-620M 620W Continuous Power 649,- 1 x Samsung 840 Pro 128GB 979,- 1 x Gigabyte GA-Z77X-D3H 949,- 1 x Intel Core i5-3570K 1 590,- 1 x Logitech G400S 469,- 1 x Creative Tactic3D Rage Wireless 649,- 1 x MSI GeForce GTX760 2GB TF OC 2 249,- Sum handlevogn: 8 033,- Fra netonnet. Endret 17. juli 2013 av ace85 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IEq5mTjg Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Takker for tilbakemeldingene! Jeg har enda noen uavklarte spørsmål (delvis) når det gjelder PSU. Kan jeg bruke den jeg har (må innrømme at jeg er tvilende selv siden den er 3 år gammel og da sannsynligvis ikke leverer godt nok over 12v). Interessant å se at riggen beveger seg mot high-end uten at det går så mye utover budsjettet. Jan-Henning: Økningen i ytelse ved bruk av SSD er så stor at en slik investering presser seg frem i budsjettet hos meg. Ungene ville nok ha godtatt vanlige platedisker, men jeg skal tross alt drifte disse og da blir valget lett. ace85: RAM: Hvorfor grey utgaven? Mer OC vennlig? PSU: Virker som om den du anbefaler er "total overkill". Den leverer 560w+ over 12v. Jeg trenger i underkant av 350w over 12v. PS! Kan PSU ekspert verifisere om jeg har rett her? HD: Samsung 840 Pro 128GB. Denne har en betraktelig lavere skrivehastighet (1/4?) enn 256GB utgaven. 128GB utgaven er "siste utvei" . MEN: går jeg ned i pris på denne vil jeg sannsynligvis ha nok til å bytte GPU med en 670... HK: Ser forsåvidt bra ut, men tror ASUS P8Z77-V LX passer bedre for min rigg. Eller? CPU: Godt poeng, koster 150,- mer enn broren og lar seg enkelt overklokke (ved bruk av stock vifte) til godt over 4GHz. Headset: Bestemte meg for å gå for et headset med kabel og USB lydkort (Logitec G430). Kommer noe ned i pris og headsettet skal visstnok være helt greit for "casual gamers". GPU: Huff. Da dukker dilemmaet opp. Hoppet opp til 670 er vel bare 2-300 kroner da? Handlelisten min ser nå slik ut: HK: ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155 CPU: Intel Core i5-3570k Processor CPU Kjøling: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler GPU: MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Kit Harddisk: Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 2.5" OEM PSU: Corsair CX 500M, 500W PSU Headset: Logitech G430 Gaming Headset Mus: Logitech FPS Gaming Mouse G400s og er oppe i: 9200,- hos komplett.no Editert: endret PSU og lagt til kjøling for CPU etter gode argumenter fra xClaymanx Endret 17. juli 2013 av Slettet-IEq5mTjg Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Jeg har selv god erfaring med dette hovedkortet. Ingen problem what so ever. Stabilt og greit. Ellers ville jeg kanskje byttet ut psu med Corsair CX500M, har selv denne på en av de mange riggene. Greit å få litt modulære kabler og velge imellom istedet for å ha en stor klump liggende inni kabinettet som hindrer luftstrømmen. Det som også er verdt å merke seg. Har du en PSU som har litt mer kraft enn det som er nødvendig vil du også generere mindre varme/støy som du fort vi legge merke til i lengden. Minne alternativet ditt er også helt supert for oppsettet. Har du tenkt på en annen CPU kjøler? Standard Intel kjølere bråker noe grusomt under full last. Der vil jeg anbefale Cooler Master Hyper TX3 eller Hyper 212 Evo. Mye stillere og mye kjøligere Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IEq5mTjg Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Gode argumenter. Spesielt vedr. Intel stock CPU kjøler. Da må det bli en 3dje parts kjøler og Hyper 212 Evo går vel for å være en av de bedre (har i alle fall lavere RPM og dBA enn TX3). Må vel også bite i det sure eplet og gå til anskaffelse av større PSU. Mye mer watt over 12v på den du anbefaler, men man får vel kanskje ikke både i pose og sekk. Har oppdatert handlelisten over for å reflektere disse to valgene. Har nå overskredet budsjettet med 200,-, men er nå fornøyd... tror jeg Takker for tilbakemeldingen! Endret 17. juli 2013 av Slettet-IEq5mTjg Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Ja, det er forsåvidt bedre å ha litt mere power enn det som trengs for å drive systemet Håper du blir fornøyd ivertfall. Har erfaring med begge kjølere, og ingen av de er i nærheten av å lage noe som helst støy. Så her er det bare å velge og vrake Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 CX-serien til Corsair er ikke spesielt gode strømforsyninger, gå heller for TX 650W, eventuelt denne fra Silver Power hvis litt støy går greit. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IEq5mTjg Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Føles som om jeg går i sirkler når det gjelder PSU. TX 650W har ikke gode nok kritikker til at jeg vil stole på den og den du nevner fra Silver Power skal visstnok bråke mye under last. Er det noen spesiell grunn til at Cooler Master GX 450W PSU ikke skal kunne fore riggen over med nok, og stabil, strøm? Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Både TX 650W og Silver Power strømforsyningen vil være et mye bedre valg enn GX 450W. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Føles som om jeg går i sirkler når det gjelder PSU. TX 650W har ikke gode nok kritikker til at jeg vil stole på den og den du nevner fra Silver Power skal visstnok bråke mye under last. Er det noen spesiell grunn til at Cooler Master GX 450W PSU ikke skal kunne fore riggen over med nok, og stabil, strøm? Hvis TX650 ikke har gode nok kritikker for din smak må du opp i Seasonix X-serien for en virkelig forskjell i kvalitet. Cooler Masters PSUer er stort sett utdaterte design med dårlige kondensatorer, GX-serien til Cooler Master har fått spesielt dårlig kritikk fordi mange av dem ikke engang har klart å levere merket effekt selv når man gir dem en balansert belastning som krever nesten like mye effekt fra 5V som 12V. 90% av strømmen fra en PSU i dagens PCer er på 12V-linja i dag, til forskjell fra Pentium 3- og 4-dagene der det var like viktig å ha en kraftig 5V-linje til prosessoren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IEq5mTjg Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Ok. Da blir det en Corsair TX650 . Takk! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 PCen din kommer ikke til å trekke mer strøm enn 300W. Du kan derfor fortsette å bruke den PSUen du har. Men det er ikke å komme unna at den er av dårlig kvalitet, så om du skal bytte så vilel det i hovedsak være for å få en med bedre kvalitet. CX-serien til Corsair er ikke særlig bra, bruker billige komponenter osv.. Så å oppgradere fra dårlig til dårlig er ikke noe sjakktrekk. TX-serien til Corsair baserer seg på Seasonic sin budsjettserie, og er helt greie. Men siden ditt absolutt maks strømtrekk er på 300W (og i praksis rundt 250W når du spiller tunge spill osv..) Og rundt 100W når du bruker PCen som vanlig. Å gå for en 650W PSU er da helt unødvendig. Hvorfor? Strømforsyninger trenger en minimumslast for å fungere effektivt (mindre strøm, mindre varme og mindre støy). Som du kan se så faller effektiviteten en del når du nærmer deg 20 % belastning, og denne faller nok under 80 % når du kommer så lavt som 15 % (100W). Den trekker da over 20W med varme ved normal belastning. Ved tung belastning så går effektiviteten opp, og PSUen kaster bort ca 42 W. Min anbefaling er heller Seasonic sin 520W: http://www.dustinhom...0w-modular-psu/ Hakket kvassere kvalitet, optimal kapasitet for maskinen din, og billigere. Win, win, win. Eller om du virkelig ønsker god kvalitet, hvorfor ikke gå for topplinja deres: http://www.dustinhom...odular-fanless/ En av verdens beste PSUer, og er såpass effektiv at den ikke engang trenger vifte. På 100W belastning kaster den bort 10W, mens ved full last på PCen din så kaster den bort 12W. Dette er fire ganger mindre enn TX 650...! Og betyr mindre varmeutvikling, og følgelig mindre støy (ja den er jo vifteløs). Blir dette for dyrt, så er kanskje min anbefaling å heller gå for en 450W (fåes også som 550W om man absolutt skal ha mer effekt) fra XFX: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657684 Den har like god kvalitet som Corsair TX-650, men koster betraktelig mindre pga lavere kapasitet (som er ønskelig i ditt tilfelle). Kan selvsagt ikke måle seg med Seasonic sin egen serie, men koster jo også halvparten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IEq5mTjg Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Takk Andrull! Det var svaret jeg leita etter. For enkelhetens skyld blir det en XFX fra komplett. I tillegg passer den mitt budsjett bedre. Mvh. Ronny Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IEq5mTjg Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Er GTX 670 fortsatt det beste alternativet (i den prisklassen)? I så fall, hvilken GTX 670 og vil XFX PSU'n fortsatt være god nok? GTX 670 støtter jo ikke Directx 11.1. Tar jeg feil når jeg sier det kun er 3D stereoscope støtten som er interessant i denne versjonen av Directx? Endret 17. juli 2013 av Slettet-IEq5mTjg Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Nå vil jeg vel egentlig si at funksjonene til DirectX-versjonen ikke er spesielt spennende for oss forbrukere. Det spennende er hva spillutviklere får ut av det, og om du bare har DX11.0 så er det derfor mulig at man ikke får kjørt spillet på maks grafikk, og ofte er det heller ikke slik at du kan velge mellom mange forskjellige versjoner. Det kan være de har en DX9 for bakoverkompatibilitet, og DX11.1. Da vil du måtte kjøre med DX9. Så for brukeren sin del så er den lange listen over forskjellige features i DX11.1 rimelig uinteressant. Det er hva det aktuelle spillet kan levere på DX11.1 i forhold til et lavere nivå som vil påvirke deg. Nå er det ikke sikkert DX11.1 blir så utbredt med det første, og kanskje få spill som velger å ta støtten i bruk, men man vet vel aldri helt. Men man trenger ikke ta et vanskelig valg. Ser på komplett at GTX 760 koster ca 2050kr, GTX 670 koster ca 2450kr og GTX 770 koster 2850kr. GTX 760 er svært likt spesifisert som GTX 670 (litt færre CUDA kjerner, men høyerre frekvens som veier opp dette), i tester så ligger den som froventet hakk i hel. Det er i praksis ikke merkbart om du får 0-5 % dårligere ytelse ved å gå for GTX 760. Men du sparer 400kr, har mulighet for DX11.1, som er mer effektiv og kan gi deg bedre grafikk i spilltitler som tar det i bruk! Win, Win. Alternativt så er ikke GTX 770 bare 400kr dyrere (samme prisforskjellen som mellom GTX 760 VS 670), MEN har langt større ytelsesforskjell. I teorien på rundt 15-20 %, noe man også gjerne ser i praksis. GTX 670 ser jeg derfor ingen grunn til å kjøpe med mindre man har det fra før, eller får et skikkelig godt tilbud på bruktmarkedet. Det faller midt mellom to steiner. Kan ikke levere så god pris/ytelse som GTX 760, kan ikke levere nok funksjonalitet, og leverer en del dårligere ytelse enn GTX 770. Hadde ikke gitt mer enn 1500-1600kr for et GTX 670. Edit: Med XFX PSUen (450W) så er det ikke noe problem med GTX 770 eller GTX 780 for den saks skyld. Endret 17. juli 2013 av Andrull Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Andrull: I spill utviklet for DirectX11.0 i dag som Battlefield 3 blir vanligvis enkelte grafiske effekter og optimaliseringer på høyere innstillinger fjernet for de med DirectX10.0-kort, men likevel kjører spillet i DirectX11-modus, dette fordi 10.1, 11.0, og 11.1 alle er utvidelser av DirectX10. Det vil ikke skje at utviklere kommer til å begrense deg til enten DirectX11.1 eller DirectX9, både fordi det involverer mer arbeid under utvikling og fordi det er langt lettere å skru av optimaliseringer og effekter som krever DirectX11.1-funksjonalitet. Dette er forresten akkurat det samme som skjedde da DirectX9.0a, 9.0b, og 9.0c ble introdusert, det var ikke noe problem å kjøre DirectX9.0c-spill på et Geforce Ti 4600, det som skjedde var at en del grafiske effekter ikke kunne aktiveres fordi maskinvaren ikke støttet dem. Ingen Kepler-kort støtter DirectX11.1 dessverre, men de har naturligvis alle støtte for software-forbedringene fra DirectX11.1 som stort sett forenkler debugging. Vil du ha full DirectX11.1-kompatibilitet er du begrenset til 7970 og andre GPUer basert på GCN-arkitekturen til AMD, Maxwell vil nok ha DirectX11.1-støtten på plass igjen. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Ang. PSU, skjermkortet trenger vel minimum 500w og mangler ikke 450w psu'en du har listet en pin til skjermkortet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IEq5mTjg Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Fant en Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA til 2316kr. hos komplett.no og velger å gå for denne. Ser også at komplett.no er fri for Samsung SSD 840 PROSeries 256GB så det ble en Samsung SSD 840 PROSeries 128GB i stedet. Passet egentlig greit da de ekstra kronene går i GPU potten. Blir en 500GB WD platedisk i riggen likevel. 4 år siden jeg sist jeg tok et dypdykk i hardware. Mye har skjedd siden da så resultatet ble mange timer med lesing av artikler, tester og spesifikasjoner. Kan bare oppsummere med at dette prosjektet har tatt en del timer og at det har vært en interessant reise. Budsjettet "sprakk" med ca. 5-600kr, men sitter likevel igjen med en god følelse. Listen ble til slutt slik: HK: ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155 CPU: Intel Core i5-3570k Processor CPU Kjøling: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler GPU: Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Kit Harddisk: Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM PSU: XFX ProSeries Core Edition V2 450W Headset: Logitech G430 Gaming Headset Mus: Logitech FPS Gaming Mouse G400s Takker for alle gode tilbakemeldinger! En spesiell takk til arni90 og Andrull for at dere tok dere tid til lange og utfyllende svar. Mvh. Ronny Andreassen Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Ang. PSU, skjermkortet trenger vel minimum 500w og mangler ikke 450w psu'en du har listet en pin til skjermkortet? - Nei, det stemmer ikke. Skjermkortet har en absolutt maks grense på å trekke 230W (GTX 770), men i praksis så er det et godt stykke lavere. - Den skal i følge alle tester jeg har sett 6 pin + 8 pin PCI-e. Informasjon du finner på nettbutikkene er feilaktige. Endret 17. juli 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå