TorVidle Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Det virker rimelig øde her på forumet for tiden, så jeg tenket å starte en tråd om hva vi venter på. Tanken er hva de som venter på et nytt kamera ønsker/håper det inneholder og da med en tidshorisont som strekker seg fra nå og til neste sommer. Meningen er og at ønskene har en god dose realisme i seg og ikke bare blir en slags utopisk ønskeliste om noe som ikke er realistisk før om 10-20 år. Enkelt sagt blir det som et realistisk håp om diverse forbedringer kontra det man har i dag. 1. Selv venter jeg helst på et 7Dmk2 som gir 1-2 trinn bedre støyegenskaper ved ISO 3200. Jeg forventer og at det har 10-12bps, samme batteri som mk1 og hus/ergonomi likt mk1. Resten er av mindre betydning. 2. Jeg venter og på at Canon skal klare å lage et speilløst med innebygd søker og som har en autofokus som funker skikkelig og ikke bare en jallagreie. Jeg ser for meg at jeg kan komme til å handle begge disse overstående kameraene dersom de kommer og dersom de tilfredstiller de nevnte punktene (dvs den dagen prisene har stabilisert seg på et nivå fornuften godtar). Å bytte ut 5Dmk2'n min med mk3 ser jeg kun som en nødløsning dersom 7Dmk2 ikke blir noe av. Det er 7D'n min som står først som klar for utbytting, den har jeg hatt siden 2009 og telleren tipper jeg står på rødt snart (men den har tålt hardkjøret uten en eneste hikking og jeg er ikke kjent for å være særlig snill med utstyret). Så, hva venter du på? Tor Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Enda bedre ISO-egenskaper, bedre følgefolkus og apper på min favorittplattform, dvs mFT. Tviler på det siste kommer innen ett år dog AtW Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Godt spørsmål. Det ene kameraet jeg har ventet på ble lansert tidligere i sommer; og er allerede i butikken - Olympus E-P5. Panasonic kommer sannsynligvis med en konkurrent om noen uker - GX7. Det som blir spennende å se om den har en ny sensor, og hva den i såfall vil ha å by på. På opptikk-siden, så savner jeg en god µ-4/3 tele-zoom i området 50-200mm. f/4 holder for min del. Bortsett fra det så venter jeg på nok penger i kassa til å handle 2. Jeg venter og på at Canon skal klare å lage et speilløst med innebygd søker og som har en autofokus som funker skikkelig og ikke bare en jallagreie. AF på EOS M ble faktsik spiselig med firmware oppgraderingen som kom for noen uker siden. Men det er først når sensoren fra 70D puttes i et OES M hus, at det blir interessant. Det tror jeg kommer før jul. Men om den har innebygget søker, eller ikke; det gjenstår å se. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Jeg venter ikke på noe. Har heldigvis det jeg trenger Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Jeg tror ikke helt på at det blir noen stor forbedring i ISO-støy på den korte banen - så skal noe mer grunnleggende skje i sensor-designet. Derimot håper jeg Canon får dynamikk på lav ISO som Sony-sensorene har hatt i de siste generasjonene. Håper på enda mer høyoppløste sensorer. Håper på enda bedre fasedetekterende autofokus til speilløse systemer og liveview - at Canon 70D leverer og at samme autofokus kommer til Canon M og andre systemer. Håper to-delte piksler på sensoren blir utnyttet til også andre ting - som dynamikk. Håper i det hele tatt på smartere løsninger for å få mer dynamikk på sensoren - at den enkelte pikselen (eller "senselen") tømmes og fortsetter ny eksponering når den blir "full" eller annet lignende. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Bortsett fra det så venter jeg på nok penger i kassa til å handle Trivielle problemer må du nevne de? Men jo, å handle fotoutstyr er som å gå til gullsmeden. Selv er jeg nokså restriktiv og bytter som regel ikke ut noe før det er velbrukt eller dødt. Jeg prøver og å holde totalmengden fotoutstyr på et minst mulig nivå, dvs jeg samler ikke på boliger for støvgjengen. AF på EOS M ble faktsik spiselig med firmware oppgraderingen "Spiselig" er ikke godt nok for min del, skjønt kommer det et røverkjøp på en pakke så kan det tenkes at jeg handler et for morro skyld og kan gi det videre i gave til en trengende når en storebror kommer. Tor Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Håper i det hele tatt på smartere løsninger for å få mer dynamikk på sensoren - at den enkelte pikselen (eller "senselen") tømmes og fortsetter ny eksponering når den blir "full" eller annet lignende. Og når vi snakker om sola!!! :D Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Tja, bedre lowpassfilter så jeg slipper og oppskarpe bildene så mye, ellers så venter jeg på en ny 100-400 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Jeg tror ikke helt på at det blir noen stor forbedring i ISO-støy på den korte banen - så skal noe mer grunnleggende skje i sensor-designet. Jeg tror at du dessverre kan få rett for signalene omkring råfilene fra 70D er ikke det jeg håpet på. Canon har såvidt jeg har forstått holdt på en god stund med den(de) nye sensoren(e) og man burde ha et berettiget håp om forbedringer på støyfronten. Hittil kan det dessverre se ut som om de helst har konsentrert seg om å få til bedre autofokus ved video/liveview. Men det er vel antydet at minst en cropsensor til er under testing så det er lov å håpe. Blir det kun marginale forbedringer i støyen så blir det neppe handlet noe 7Dmk2 av meg. Tor Lenke til kommentar
to88he Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) Venter på telefon fra Norsk Tipping. Med andre ord, venter på penger slik at jeg kunne kjøpt meg noen av tingene jeg ønsker meg. Det er svært lite av det som egentlig koster mye penger, men som student er det langt mellom tusenlappene. - En solid monopod - EF 135L (til portretter og konserter, selger 100mm macro i så fall) - Et reservekamera i tilegg til 5D2'n kanskje et billig 5D1(fått litt sansen for de i det siste) Til tross for at mk3 hadde vært kult, men har svært skjelden behov for de tingene dette gir i forhold til mk2. Jeg lurer også litt på å gå til anskaffelse av 40mm STM, selv om jeg har 17-40 fra før. Endret 16. juli 2013 av to88he 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Generelle trender for alle merker det neste året: - Mer sensorbasert PDFA og at flere piksler/subpiksler deler mikrolinse - Mer kommunikasjon mellom kamera og telefon: wifi/blåtann med apper som gjør at man kan bruke telefonen som søker, justere innstillinger og overføre bilder. - Støtte for 4K video med lav bps, og fullHD med høy bps. Pentax-leiren venter på flere nyheter det neste året: - Et fullformatkamera som i følge lekkasjer skal skille seg vesentlig fra konkurrentene. Hva skillet blir er det ikke sagt noe om, men jeg tipper på mindre fysisk størrelse, kanskje til og med speilløst som K-01. Jeg håper det kommer med søker, men skjønner at oddsen er under 100%. - Oppdatert zoomoptikk til fullformatkameraet. - 645D v2.0 med generell oppdatering på mange områder. - En arvtager til K-5/K-5II med flere megapiksler, kanskje en spennende ny vri på bayermønstret og oppdaterte kommunikasjonsmuligheter mot telefoner. Sensorbasert PDAF hadde også vært kjekt. - Det første limited zoom-objektivet. - Et nytt Pentax Q-objektiv eller to. Hva jeg venter på det neste året: - At min Sigma 18-35mm f/1,8 for Pentax skal ankomme. - Selge unna noe av det jeg bruker minst. - GIMP v3.0 - Ny barnesikker hylle for fotoutstyret. - 3840*2160 PC-skjerm for bilderedigering. - Ny telefon må jeg sannsynligvis ha uansett og da velger jeg en med ok kamera. Endret 17. juli 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Sjokoladen Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Venter på sandisk extreme pro 16gb kjem. Komplett må forta seg!! Venter også på eit UV filter ifrå Japan foto, som istaden tok 2 polarisering filter:) Endret 17. juli 2013 av Sjokoladen Lenke til kommentar
hashimoto Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 If leica can, canon can ! Lov å håpe ihvertfall.... Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Jeg venter på å få fotointeressen tilbake igjen, da det bare har vært tørke her de siste 2 mnd. Antakeligvis vil en fototur hjelpe litt, men det har vært andre ting å styre med så langt i sommer. En OM-D-etterfølger og et kamera liknende slik Panasonic GX7 ser ut til å bli hadde ikke vært dumt det heller. Sammen med en lottogevinst. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Fujifilm og Sigma er de jeg har størst forventninger til fremover. Fujifilm håper jeg klarer å lage en X30 som har 24mm-ekvivalent i zoom-rangen, samt wifi og minst like god bildekvalitet som i dagens X20 (helst nærmere X100s). Sigma kommer forhåpentligvis med flere spennende "A" og "C" og "S"-objektiv. Jeg vil vel tro at de slipper en oppfølger til den eksisterende 17-50 f/2.8 Hadde også vært fint med en mer "A"-lik 17-70, f.eks. f/2.8 hele vegen og litt bedre optisk enn eksisterende 17-70 (evt i bytte mot litt at objektivet blir litt større og dyrere). Ellers har jeg ventet på Nikon D400 og oppgraderingen av Nikkor 16-85, men mulig de ikke kommer. Sistnevnte var det sterke rykter om i fjor, men de har stilnet og nikonrumors har tilbakestilt kjøpsanbefaling fra "wait" til "buy". Synes det ville være litt underlig å fornye objektivet ettersom det tross alt ikke er så gammelt og det har en god markedsposisjon som det er. Edit; også er det jo seff spennende å følge med på systemkamerafronten. Endret 17. juli 2013 av trygvan Lenke til kommentar
xRun Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Fullframe med skikkelig gjennomførte proffutgaver av endel funksjoner som har kommet til både 6D og 70D. GPS, Wifi og touch-skjerm for å velge bla. fokuspunkt, live-view på trådløst tilkoblet nettbrett mm, kontrast-AF for video, 50p også for 1080, og uten de avkortingene en ser i f.eks. 6D hvor visse funksjoner er kunstig begrenset til jpg, ikke raw bare for å pushe en dyrere modell. Hadde også vært fint med variabelt valgbart AA-filter i software og ikke hardware liggende foran sensor, slik at det f.eks. kunne vært på som default til jpg, men av for raw og tilgjengelig i post. Med dual photosites kunne de også lagt inn en modus for expanded DR uten tap i oppløsning, mao. en original hardware-støttet utgave av funksjonen som nylig kom i Magic Lantern som dessverre gir litt redusert oppløsning. Jeg ville gjerne hatt det i en 5D mark IV, men siden mkIII bare er litt over et år gammel i markedet får jeg glede meg til den jeg bestilte som kommer om etpar dager. Endret 17. juli 2013 av xRun Lenke til kommentar
to88he Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Fullframe med skikkelig gjennomførte proffutgaver av endel funksjoner som har kommet til både 6D og 70D. GPS, Wifi og touch-skjerm for å velge bla. fokuspunkt, live-view på trådløst tilkoblet nettbrett mm, kontrast-AF for video, 50p også for 1080, og uten de avkortingene en ser i f.eks. 6D hvor visse funksjoner er kunstig begrenset til jpg, ikke raw bare for å pushe en dyrere modell. Hadde også vært fint med variabelt valgbart AA-filter i software og ikke hardware liggende foran sensor, slik at det f.eks. kunne vært på som default til jpg, men av for raw og tilgjengelig i post. Med dual photosites kunne de også lagt inn en modus for expanded DR uten tap i oppløsning, mao. en original hardware-støttet utgave av funksjonen som nylig kom i Magic Lantern som dessverre gir litt redusert oppløsning. Jeg ville gjerne hatt det i en 5D mark IV, men siden mkIII bare er litt over et år gammel i markedet får jeg glede meg til den jeg bestilte som kommer om etpar dager. Med andre ord, mange distraksjoner som tar fokuset bort fra fotograferingen Men fra spøk til revolver. Personlig synes jeg det har blitt et alt for stor fokus på gimicker som nevnt over. Og ja, jeg mener faktisk at GPS og WIFI blant annet er gimicker. Til sitt bruk er det sikkert kjekt, men jeg driver fint lite med studiofotografering eller geotagging (eller hva det nå heter). Jeg vurdere som tidligere nevnt å kjøpe meg en 5D classic som backup. Et utrolig kjedelig kamera totalt ribbet for dilldall. Mulig jeg kanskje er litt sutrete, det skal også nevnes at jeg aldri har prøvd disse nymotens finessene. Men jeg strever litt med å se det alt for store behovet. Angående touch-skjerm: Per i dag har de fleste kameraer redundans i form av at man kan bruke knapper og skjerm til de samme funksjonene, men hva skjer den dagen knappene forsvinner og man sitter igjen med en knotete touch-skjerm(i 20 minus + hansker). Hvis jeg bare drar en kjapp sammenlikning mellom mine gamle nokia telefoner og min splitter nye samsung. Det er ingen tvil om hvem av de som er mest intuitiv og raskest å bruke til sitt formål(ringe/sms). Der slår den gamle nokiaen nye telefoner ned i støvlene. Men moderne telefoner kan brukes til så mye annet i tillegg da. Endret 17. juli 2013 av to88he 1 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Med andre ord, mange distraksjoner som tar fokuset bort fra fotograferingen Skjønner hva du mener, og jeg er enig i at det blir mye dildall. Men dette er kamera en skal ha bra peiling for å kunne utnytte på en god måte, ikke mobiltelefoner til massene hvor man trykker inn ganske mye rart. Jeg ser for eksempel stor nytte av wifi for å kunne bruke en nettbrettskjerm til live-fokusering når jeg tar bilder gjennom et teleskop mot horisonten, og flere andre situasjoner. Vil bare ha det tilgjengelig for de gangene det hadde vært nyttig. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Skjønner hva du mener, og jeg er enig i at det blir mye dildall. Men dette er kamera en skal ha bra peiling for å kunne utnytte på en god måte, ikke mobiltelefoner til massene hvor man trykker inn ganske mye rart. Jeg ser for eksempel stor nytte av wifi for å kunne bruke en nettbrettskjerm til live-fokusering når jeg tar bilder gjennom et teleskop mot horisonten, og flere andre situasjoner. Vil bare ha det tilgjengelig for de gangene det hadde vært nyttig. Teleskop. Der sa du det. Dette er nettopp en av de spesielle situasjonene hvor disse tingene kommer til sin rett. Liknende eksempler finnes sikkert for mye av det andre som jeg også betegner som "dilldall" Men går du glipp av det perfekte bildet mens du sitter å diller med oppsett, tilkoblinger, IP adresser, trådløst nett, flickr og gud veit? Det var det jeg siktet til. At det i værste fall kan være et forstyrrende element. (litt svartmaling må være lov, hehe) (ikke all utvikling er skritt fremover, noen ganger går man også baklengs inn i fremtiden. Særlig dette med touch-skjerm kan fort bli nettopp dette. Sett at det går slik jeg nevnte lengre opp. Men innen den tid har vi nok funnet en løsning på dette også) Essensen i det jeg skriver er kanskje at daglidagse ting som brødristere, kameraer, stekovner osv...osv... blir stadig mer innviklet, med skjermer, talestyring osv... Dette går i noen tilfeller utover det egentlige formålet til gjenstanden. Bare et lite kritisk blikk på teknologiens fremskritt EDIT: Bare en liten digresjon. Beklagelse til TS. Endret 17. juli 2013 av to88he 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå