Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Grensehekk i tuja.

Anbefalte innlegg

...Eller andre høye planter.

I dag er det slik at den som føler seg innestengt av naboens ulovlig høye tujahekk, må ta turen over og ringe på hos naboen, og bruke sin eventuelle sjarm og høflighet til å ydmykt legge fram en anmodning om å redusere høyden på hekken.

("Sinte" brev i postkassen blir visstnok ikke tatt vennlig opp av naboen.)

Det forventes at man skal ta en Canossa-gang til naboen og legge fram sin bønn!

...en bønn man risikerer at naboen svarer Nei på.

Burde det ikke heller vært slik at de som planter tujahekker, må gi nabovarsel på forhånd?

Omtrent som dette:

"Jeg, din nabo, ønsker å plante en tujahekk på grensen til din tomt. Dette er planter som blir 5 meter høye. Og jeg tenker ikke å klippe dem, noensinne, fordi de da vil bli lite pene.

Jeg bryr meg ikke hvis det plager deg, eller at de vokser over den maks tillatte høyden på 2 meter. For meg eksisterer ingen makshøyde. Alt dette blir din hodepine, kjære nabo!

Dine bekymringer gjør at jeg sover godt om natten.

Med vennlig hilsen din kjære nabo!"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...Eller andre høye planter.

I dag er det slik at den som føler seg innestengt av naboens ulovlig høye tujahekk, må ta turen over og ringe på hos naboen, og bruke sin eventuelle sjarm og høflighet til å ydmykt legge fram en anmodning om å redusere høyden på hekken.

Tja.... det er best å ikke lage unødig krangel, med de nærmeste naboene. :) Det kan bli et helv....

Men i tillegg til PBL, med tekniske forskrifter, som regulere noen slike forhold som gjerder/hekker. Er det en annen lov, som i ditt tilfelle kan være viktigere. I alle fall hvis trærne "skygger" for solen, eller hindrer utsikt. Og det er Naboloven!

Sjekk den og se om ditt problem er omtalt der.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...