Gå til innhold

Førstegangs boliglån

ltdata

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min tenker å kjøpe leilighet til ca 2 mill.

Vi har en samlet egenkapital på 1 mill. Så vi trenger ca 1 mill i boliglån.

Jeg har noen spørmål om lån.

1. Kan jeg fritt velge hvilken bank jeg ønsker å ha boliglånet i selv om jeg er per idag tilknyttet en annen bank?

2. Er det mye å spare på å velge banken med lavest rente, eller blir dette ubetydlig med kun 1 mill i lån?

3.Lønner det seg å ta lånet over så lang betalingstid som mulig (30) år? Eller kortere tid? Jeg tenker at om 30 år så er pengene idag mye mindre verdt, men mulig vinningen går opp i spinninga siden jeg må betale renter over såpass lang tid.

4. Kan jeg kontakte flere banker samtidig og forhandle meg til en lavere boliglånsrente enn normalt eller er dette noe som ikke blir godtatt? Jeg tenker jo at bankene gjerne vil ha meg som boliglånkunde og at jeg kan da sette litt krav til dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selfølgelig er det dyrere jo lenger løpstid man har, men husk at om du ikke binder renta kan du alltids betale mer enn du har planlagt, man kan bare ikke betale mindre. Derfor har i alle fal vi 30 års løpetid på papiret, men målet er og bli ferdig før det har gått 20. Det er allikevel fornuftig da vår inntekt som hustand mangedobles om noen år.

Og ja du kan velge hvilken bank du vil.

Lenke til kommentar

Jeg og samboeren min tenker å kjøpe leilighet til ca 2 mill.

Vi har en samlet egenkapital på 1 mill. Så vi trenger ca 1 mill i boliglån.

Jeg har noen spørmål om lån.

1. Kan jeg fritt velge hvilken bank jeg ønsker å ha boliglånet i selv om jeg er per idag tilknyttet en annen bank?

2. Er det mye å spare på å velge banken med lavest rente, eller blir dette ubetydlig med kun 1 mill i lån?

3.Lønner det seg å ta lånet over så lang betalingstid som mulig (30) år? Eller kortere tid? Jeg tenker at om 30 år så er pengene idag mye mindre verdt, men mulig vinningen går opp i spinninga siden jeg må betale renter over såpass lang tid.

4. Kan jeg kontakte flere banker samtidig og forhandle meg til en lavere boliglånsrente enn normalt eller er dette noe som ikke blir godtatt? Jeg tenker jo at bankene gjerne vil ha meg som boliglånkunde og at jeg kan da sette litt krav til dem?

1. Om du vil beholde banken du har så er det kun noen banker som gir ut lån uten at du må være totalkunde, Sparebank 1 er en av dem (som jeg har lån i, lønnskonto i Sunndal Sparebank).

2. 1% på 1 million betyr ca 600 kr per måned etter skattefradrag på rentene.

3. Å betale ned så fort som mulig lønner seg helt klart hvis du ikke klarer å finne en investering med høyere avkastning enn rentene på lånet.

4. Så klart du kan kontakte flere banker samtidig, du får ett eventuelt tilbud du enten kan godta eller avslå. Dette kan du gjøre selv men det finnes også tjenester som gjør jobben for deg, både betal -og gratistjenester.

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som aagmed skriver så står du fritt i å velge bank, men det kan være at banken gir det beste tilbudet om man også flytter lønnskonto etc til banken. Dette er helt uproblematisk, den nye banken hjelper deg med alt.

Du skal kontakte flere banker og prøve å forhandle deg fram til de totalt beste vilkårene. Ikke bare blir dette godtatt, faktisk så blir dette oppmuntret til - for å øke konkurransen. Det er en av grunnene til at vi har www.finansportalen.no - som er en av de gratis tjenestene. Den er fin for å finne ut hva de ulike kan tilby - og så forhandle personlig med noen av de mest aktuelle.

Kan nevne at jeg reduserte effektiv rente med 0,7 % sist jeg reforhandlet lån, blant annet fordi jeg hentet inn flere tilbud.

Du tar ikke så lang betalingstid som mulig, dvs 30 år, dersom økonomien gir rom for raskere nedbetaling. Dette er det flere grunner til.

• Med den inflasjonen vi har i dag, dvs inflasjonen er lavere en rente etter skatt så lønner det seg å betale ned så fort man klarer. Inflasjonen ligger på ca 2 % og vi kan forevente opp mot 2,5 %. Rente etter skatt er ca 4 % - 28 % skattefordel, dvs ca 2,9 %.
  • Raskere nedbetaling gjør at man får en mer fleksibel økonomi senere - f.eks til bilkjøp, hytte, renoveringer og andre investeringsobjekt. I tillegg gir det potensielt høyere egenkapital ved framtidig bytte av bolig. Selv valgte jeg 10 års nedbetaling da jeg kjøpte bolig i 1995. Det har gjort at jeg har kunne bruke boligen som sikkerhet i andre sammenhenger, og tatt valg jeg ellers måttet ha latt være.
  • Det er alltid muligheter til å reforhandle vilkårene underveis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...