Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gyldig legitimasjon

jompaaa

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er rett kategori...

Har ikke førerkort og banken min tilbyr ikke bankkort med bilde. Må jeg bytte bank eller rett og slett ta med pass når jeg trenger leg? Eller finnes det bedre løsninger?

Endret av jompaaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bank som ikke utsteder bankkort med bilde (gyldig leg) hørtes trasig ut. Jeg hadde nok byttet på dagen.

Hvilken bank er dette snakk om egentlig?

Ja, du må nok da ha med deg Pass, eller vente til 2015 hvor jeg tror Norge skulle begynne å rulle ut elektronisk legg, som EU har hatt i årevis.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge er allerede fem år på etterskudd med å utstede nasjonale ID-kort. Å utstede ID-dokumenter har aldri, skulle aldri være og er ikke en banks jobb. Selv de som tilbyr det i dag skulle helst ønske de kunne slippe. Posten hadde tidligere et ID-kort, men det tror jeg de har sluttet med. Du kan jo vurdere å skaffe deg et bankkort med bilde fra den banken som er billigst på det hvis du ikke vil bytte. Det er ihvertfall billigere enn å ta lappen. :p

• Liker 2
Lenke til kommentar

har selv skandiabanken og hadde samme problemet, spessielt ettersom jeg ikke så noe særlig eldre ut en jeg var. Nå som jeg har lappen er nå problemet løst og jeg har samme bank.

Jeg ville nok skaffet meg et visa til om jeg var deg, bare en tom konto i en annen bank som tilbyr bilde, pass er ikke praktisk å ta med seg over alt, men det var tidligere min løsning.

Ellers kan du joine forsvaret å få deg forsvarets id kort

G-Tittel-Mnyh1idkort0209nyyy.jpg

Lenke til kommentar

Bank som ikke utsteder bankkort med bilde (gyldig leg) hørtes trasig ut. Jeg hadde nok byttet på dagen.

Er nok en ren nettbank, som Skandiabanken for eksempel. Jeg tror ikke rene nettbanker har lov til å utstede Visa med bilde av sikkerhetsmessige grunner.

Evelens forslag om å opprette Visa i en tom konto i en annen bank er et smart forslag. Det koster vel imidlertid et par-tre hundrelapper i årsgebyr.

Lenke til kommentar

Jeg fant denne siden: http://www.advokatforeningen.no/_/Nye-FAQ/Hva-er-gyldig-legitimasjon-for-fysiske-personer/

• Gyldig legitimasjon for fysiske personer er originalt
  • gyldig pass eller annet godkjent reisedokument,
  • norsk bankkort,
  • førerkort – original og duplikat (dog ikke av eldre dato – ”grønt førerkort”),
  • Forsvarsdepartementets ID-kort,
  • Postens ID-kort utstedt etter 1. oktober 1994,
  • nasjonalt ID-kort utstedt innenfor EØS-området,
  • asylsøkerbevis supplert med navnetrekk og fødested, reisebevis for flyktninger og utlendingspass, se nærmere Finanstilsynets rundskriv 8/2009 pkt. 2.5.2,

andre originale dokumenter som:

1: er utstedt av offentlig myndighet, eller av annet organ som har betryggende kontrollrutiner for dokumentutstedelse og dokumentene har tilfredsstillende sikkerhetsnivå, og

2: inneholder fullt navn, navnetrekk, fotografi og fødselsnummer eller D-nummer. Er ikke fødselsnummer eller D-nummer tildelt, skal dokumentet i tillegg inneholde fødselsdato, fødested, kjønn og statsborgerskap.

Elektronisk legitimasjon som nevnt i hvitvaskingsforskriften § 6

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men Skandiabanken (m.fl.) velger å la være.

Har hørt at fordi de ikke fysisk kan se personen og verifisere at vedkommende leverer et ekte bilde (eventuelt ta bildet selv), så har de ikke lov til å utstede bankkort med bilde. Jeg måtte i hvert fall møte opp på et postkontor så de fikk tatt et bilde av meg når jeg ble kunde i daværende Postbanken for noen år siden (nå DnB). Å bare levere et bilde var ikke ok.

Men godt mulig du har rett, at det er måter å omgå disse reglene på, men at Skandiabanken velger å ikke bruke ressurser på det.

Lenke til kommentar

Har hørt at fordi de ikke fysisk kan se personen og verifisere at vedkommende leverer et ekte bilde (eventuelt ta bildet selv), så har de ikke lov til å utstede bankkort med bilde. Jeg måtte i hvert fall møte opp på et postkontor så de fikk tatt et bilde av meg når jeg ble kunde i daværende Postbanken for noen år siden (nå DnB). Å bare levere et bilde var ikke ok.

Men godt mulig du har rett, at det er måter å omgå disse reglene på, men at Skandiabanken velger å ikke bruke ressurser på det.

Når du bestiller bankkort med legitimasjon i en nettbank, fyller du ut et skjema med personalia, klistrer på et passbilde eller tilsvarende og sender inn. Så får du kortet tilsendt med rekommendert brev. Det betyr at du på Posten må legitimere deg ovenfor de postansatte før du får utlevert pakken din. Slik vet banken at det er du og bare du som mottar kortet.

Når det gjelder Skandiabanken så kjenner jeg ikke til hvorfor de ikke tilbyr bankkort med legitimasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket Skandiabankens nettside, og der sto følgende:

Skandiabanken tilbyr kun kort uten bilde.

Våre kort tilfredsstiller alle våre krav til sikkerhet, og dekker alle behov knyttet til vår banktjeneste.

Å tilby kort med bilde vil være svært ressurskrevende for oss, og for å opprettholde gebyrfriheten har vi derfor valgt å ikke tilby kort med bilde.

Husker ikke hvor jeg hørte det jeg tidligere påsto, men det var jo tydeligvis feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...