Gå til innhold

Student laptop (~4,5k)

Hyuki

Anbefalte innlegg

Til skolepc bør man som sagt velge bedriftsrettede laptoper. Den bør tåle minst en åpning/lukking av skjermen for hver eneste skoletime gjennom 3 år.. For meg var det slik at hver gang læreren hadde tavleundervisning så måtte alle lukke skjermen, også fikk vi ta den opp når vi skulle jobbe med oppgaver. Du skal heldig om du finner en privatrettet PC i den prisklassen som tåler slik belastning.

Av bedriftsrettede maskiner har vi hovedsaklig Lenovo Thinkpad, HP elite/probook og Dell Lattitude. Siden budsjettet er så lavt må vi nok inkludere Dell Vostro-serien også, som er rettet mot små bedrifter.

Ved kombinasjonen av pris og vekt finner jeg følgende modeller:

Probook 430 (erstatteren for 4340s)

Probook 4340s

Probook 6470b

Vostro 3360

Thinkpad edge E330

Ingen av laptopene er noe i nærheten av Thinkpad sin T-serie når det gjelder byggekvalitet. Men jeg tipper de holder høyre kvalitet enn de fleste privatrettede laptoper i samme prisklasse.

Ingen av de er gode å spille på heller for alle har integrert Intel grafikk. Probook 430 har riktignok en nyere Haswell prosessor med nyere grafikk. Jeg vil også tippe at det er den som har best batteritid fordi den har strømgjerrig prosessor og likevel 44Whr batteri, men har ikke funnet noe test.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til skolepc bør man som sagt velge bedriftsrettede laptoper. Den bør tåle minst en åpning/lukking av skjermen for hver eneste skoletime gjennom 3 år.. For meg var det slik at hver gang læreren hadde tavleundervisning så måtte alle lukke skjermen, også fikk vi ta den opp når vi skulle jobbe med oppgaver. Du skal heldig om du finner en privatrettet PC i den prisklassen som tåler slik belastning.

Av bedriftsrettede maskiner har vi hovedsaklig Lenovo Thinkpad, HP elite/probook og Dell Lattitude. Siden budsjettet er så lavt må vi nok inkludere Dell Vostro-serien også, som er rettet mot små bedrifter.

Ved kombinasjonen av pris og vekt finner jeg følgende modeller:

Probook 430 (erstatteren for 4340s)

Probook 4340s

Probook 6470b

Vostro 3360

Thinkpad edge E330

Ingen av laptopene er noe i nærheten av Thinkpad sin T-serie når det gjelder byggekvalitet. Men jeg tipper de holder høyre kvalitet enn de fleste privatrettede laptoper i samme prisklasse.

Ingen av de er gode å spille på heller for alle har integrert Intel grafikk. Probook 430 har riktignok en nyere Haswell prosessor med nyere grafikk. Jeg vil også tippe at det er den som har best batteritid fordi den har strømgjerrig prosessor og likevel 44Whr batteri, men har ikke funnet noe test.

Hold deg langt langt langt unna probook, det er bare en pavillion med ny farge.

Lenke til kommentar

Og de får man ikke til rundt 4-5000 kr. Nei, kjør heller på en fullblods bedrifts-laptop først som sist. Da snakker vi ThinkPad eller Latitude (vil ikke nevne EliteBook fra HP da HP ikke er de beste på laptoper).

Jo, du får de PCene jeg linket til for rundt 5000kr. Og Probook 6000-serien synes jeg har holdt langt høyere kvalitet enn min Latitude E5500.

Hold deg langt langt langt unna probook, det er bare en pavillion med ny farge.

Nå overdriver du vel litt? Jeg har sett Pavilion som holder langt dårligere kvalitet enn de probook jeg har vert borti. Den billigste probook 4-serien holder nok noe dårlig kvalitet. Probook 6000-serien er bedre.

Hvis trådstarter går opp litt i pris og vekt kan en få Thinkpad L-serien til rundt 5500kr. Det er en stor kloss med masse plastikk, men hengslene ser solide ut. Holder nok fortsatt høyere kvalitet en de fleste privat-rettede laptoper.

Lenke til kommentar

Jo, du får de PCene jeg linket til for rundt 5000kr. Og Probook 6000-serien synes jeg har holdt langt høyere kvalitet enn min Latitude E5500.

Når jeg sier Latitude så mener jeg Latitude E6xxx serien. Den kvaliteten man får ved å velge en Latitude E6xxx eller ThinkPad T eller X-serie får man ikke til 5000 kr nytt, så enkelt er det. Så poenget mitt står. Og etter min mening er det den kvaliteten TS kan ha bruk for. Jeg stoler mer på min gamle Latitude D630 enn en helt ny HP Pavillion eller ProBook. Stolte faktisk mer på D630 enn en 3 år nyere EliteBook...

Nå overdriver du vel litt? Jeg har sett Pavilion som holder langt dårligere kvalitet enn de probook jeg har vert borti. Den billigste probook 4-serien holder nok noe dårlig kvalitet. Probook 6000-serien er bedre.

Hvis trådstarter går opp litt i pris og vekt kan en få Thinkpad L-serien til rundt 5500kr. Det er en stor kloss med masse plastikk, men hengslene ser solide ut. Holder nok fortsatt høyere kvalitet en de fleste privat-rettede laptoper.

Er enig med Filmzes, ProBook ser og føles ut som en Pavillion (forbruker-skrot) i forkledning. Da jeg startet i forrige jobben satt jeg på en ProBook, og den var helt jævlig å jobbe på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...