Gå til innhold

Student laptop (~4,5k)

Hyuki

Anbefalte innlegg

Hei, leter etter en student laptop til MAX 4500. Har ikke noe imot brukt (bare god nok stand), men PCen må kunne spille litt (om så på laveste resolusjon, og MineCraft er viktigst)

Den må ha maaange timer med batterikapasitet, og helst i3 eller i5. Vil gjerne også unngå 11'' og 17'', helst 13'' eller 15''.

Takker for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange timer batterikapasitet er det også vanskelig å få i så lav prisklasse. Normalen ligger rundt 4-5 timer med surfing på web over wifi, og ca 2 timer belastning (f.eks spilling).

Mest ytelse for pengene får du vel i denne http://www.prisjakt.no/product.php?p=1829851 hvor du også får dedikert grafikkort som gjør at man kan spille noe.

Spytter du i litt mer får du samme maskin med en mye bedre fullhd IPS skjerm på tilbud hos MPX: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2047889

Ellers har siba en HP maskin med ok specs: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1864270 og en med touchskjerm til litt høyere pris: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1864259

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Dell Latitude D630 i 6 år nå. Eneste jeg har måttet bytte er tastatur og batteri. Men den lever enda, har tålt å bli brukt og er fortsatt fullt brukbar. Lurer på hvor lenge den egentlig holder.

Edit: Det er en bedriftsmodell, de har vesentlig bedre byggekvalitet enn forbrukerskrotet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Dell Latitude D630 i 6 år nå. Eneste jeg har måttet bytte er tastatur og batteri. Men den lever enda, har tålt å bli brukt og er fortsatt fullt brukbar. Lurer på hvor lenge den egentlig holder.

Edit: Det er en bedriftsmodell, de har vesentlig bedre byggekvalitet enn forbrukerskrotet.

Mange fine latituder gjennom tidene, selv har jeg hatt lassevis med thinkpads, og har fortsatt til gode å ta livet av noen av dem, selv om jeg har drept en rekke harddisker.

Jeg er mest imponert over den som overlevde 3 år med ungdomskole - fungerer fortsatt..

Skolelaptop som skal være med til skolen hver dag = bedriftsmodell, her hadde jeg lett valgt bort ytelse til fordel for byggekvalitet om budsjettet strammer.

Lenovo Thinkpad

Dell Precision

HP EliteBook.

Toshiba Tecra

er modeller Trådstarter burde se etter.

Siden budsjettet er såpass stramt hadde jeg sterkt vurdert brukt.

F.eks denne http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42660884&searchQuery=lenovo+thinkpad

sammen med et 9-cell batteri burde fint trekke deg 10 timer om du er litt gjerrig på lysstyrken.

Lenke til kommentar

Jeg ville vel styrt unna både Toshiba og HP uansett, basert både på mine og bekjentes erfaringer. Dell Latitude/Precision og Lenovo Thinkpad er nok de beste valgene. Som sagt har jeg veldig gode erfaringer med Dell Latitude. Håper TS har nok vett til å holde seg unna "Elkjøp-skrot".

Lenke til kommentar

Tecra og EliteBook har heldigvis rimelig lite til felles med resten av seriene til respektive produsent, hva hp tenkte på med pavillion serien kan jeg ikke en gang drømme opp.

Men Dell og Lenovo er størst, med god grunn.

Selv har jeg ikke fått gleden av å bruke ThinkPad i noe særlig grad, men jeg har hatt en Latitude siden 2004. Det er laptoper jeg har kunnet stole på, de fungerer når jeg skrur dem på, og er pålitelige dag ut og dag inn. I tillegg har de høyere Latitude meget gode serviceordninger. Er enig med deg, det er ikke så rart at Dell Latitude og Lenovo Thinkpad er gjengangere når store bedrifter skal kjøpe inn "flåter" med bærbare til ansatte.

Lenke til kommentar

Står nå litt mellom en Toshiba Satellite U940 og en Lenovo ThinkPad U310.

Lenovo har mindre skjerm, i5 prosessor, 500GB HDD + 24 GB SSD, og fire gigabyte RAM. (som også er maks)

Toshiba har litt større skjerm, utvidbar RAM opp til 16GB, men har bare en i3 prosessor. Har også noe større SSD, men mindre HDD.

Aner ikke hvilken jeg skal ta. Har mest lyst på Lenovo'en, da designet frister, også er den så utrolig lett. Men jeg vet ikke om jeg trenger mer enn fire gigabyte RAM? Leste også en plass at i5-3337U og i3-3217U så og si var like kraftige. Så jeg er forvirret. :/

Noe annet som gjorde at jeg ikke ville ha Lenovo'en var at den tydeligvis hadde ett dårlig nettverks-kort.

Kan dere hjelpe meg?

http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-11---14-tom/toshiba-satelliteu940-104/177855.5055/ - Toshiba

http://www.netonnet.no/art/demovarer/data/kupp-laptop/lenovo-xideapadu310/X186004.3006/ - Lenovo

Lenke til kommentar

Har lest nå, skrev mitt forrige innlegg da jeg var litt stresset, siden jeg måtte dusje og rekke en buss, så jeg fikk ikke lest det i stad. :p

Ja, tanken er å bruke den hver dag på skolen, men vil også kunne spille litt spill på den også; jeg snakker ikke om Crysis 3 med alt på high og sånt, men jeg vil hvertfall at den klarer spill, om så på low resolution.

Vekt er også viktig, under 2 kilo er viktig. Fått høre hos både min far, min onkel og bestevennen min at jeg ikke skal skaffe meg en pc med AMD-prosessor, men heller en Intel, og derfor har jeg begrenset søket til i5, da den er både kraftig og relativt billig. Er forresten fire gigabyte nok til en skolepc? Hadde ett større beist av en PC på omtrent 3,2 kilo, og den kunne kjøre så og si alt på fire gigabyte.

Endret av Hyuki
Lenke til kommentar

Har lest nå, skrev mitt forrige innlegg da jeg var litt stresset, siden jeg måtte dusje og rekke en buss, så jeg fikk ikke lest det i stad. :p

Ja, tanken er å bruke den hver dag på skolen, men vil også kunne spille litt spill på den også; jeg snakker ikke om Crysis 3 med alt på high og sånt, men jeg vil hvertfall at den klarer spill, om så på low resolution.

Vekt er også viktig, under 2 kilo er viktig. Fått høre hos både min far, min onkel og bestevennen min at jeg ikke skal skaffe meg en pc med AMD-prosessor, men heller en Intel, og derfor har jeg begrenset søket til i5, da den er både kraftig og relativt billig. Er forresten fire gigabyte nok til en skolepc? Hadde ett større beist av en PC på omtrent 3,2 kilo, og den kunne kjøre så og si alt på fire gigabyte.

Da kan jeg fortelle deg at du bare kan glemme å få en PC med de specs til under 5000 kr. Og det er helt riktig, ligg unna AMD, Intel er overlegne på bærbare PCer ift. AMD, både mtp. ytelse, men også på batterilevetid og ikke minst bygge kvalitet.

4 GB RAM holder, ja, men det du trenger er en PC med god byggekvalitet. Du kan like gjerne glemme de alternativene du linket til rett over, ingen av dem holder den kvaliteten jeg antar du ser etter. Du bør også vente til etter sommeren, da de Haswell-baserte laptopene kommer snart.

Sjekk ut denne som kommer til høsten, Lenovo ThinkPad T440s. Dell kommer garantert med en konkurrent i Latitude-serien til Dell. Men vær forberedt, disse koster en del mer enn 5000 kr...

http://www.hardware....thinkpad/135307

Edit: En annen ting du må tenke på er at forbruker-PCer gjerne er proppet med all mulig søppelvare, Acer er verst. Men også HP og Toshiba er forholdsvis ille der. Det slipper man i stor grad med bedrifts-PCer. Jeg har bare foretatt en reinstallasjon av min Latitude D630, og det var for å få Windows 7. Hadde det ikke vært for at jeg ville ha Windows 7 hadde jeg faktisk ikke reinstallert. Og jeg er kresen mtp. hva jeg kjører. Originalinstallasjonen (Windows XP) brukte jeg fra juli 2007 til februar 2010, og utrolig nok var den ganske ren til en fabrikkinstallasjon å være. Kun nytteverktøy, ingen søppelvare.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

T430u ligger vel på 7-8000kr, skal du ha en lett og bærbar pro-laptop er dette det billigste valget.

Som stigfjell sier, skal du ha lang batteritid, og spille, og ha noe som overlever det første skoleåret, så kommer ikke 4500kr en gang halvveis opp til prisklassen som innehar disse egenskapene.

Skal du spille, skaff en stasjonær, du burde ikke til å spille på skolen uansett, og så kjøp en brukt Thinkpad eller latitude.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...