Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VDO CDR500 problem.

opx

Anbefalte innlegg

Hei, hei.

Noen erfaringer med denne bilmodellen og/eller spilleren?

Informasjonen fra google er sålangt ikke mye til hjelp, men det kan være jeg som tenker feil problem. Uansett,

Har en Opel Zafira (2005) med "Siemens VDO CDR500" (radio/cd-spiller).

Etter et par episoder som er ukjent for meg, reagerer ikke spilleren;

1) Bilbatteriet ble byttet.

2) Eier av bil har tilsynelatende hatt problem med en CD som satt seg fast, og har evt. behandlet spilleren litt røft?

Uavhengig om det er 1 eller 2 eller helt annen grunn, vises det ingen informasjon på displayet ved dashboardet. Resultatet er at jeg ikke kan taste inn noen radiokoder for å åpne spilleren om dette skulle være eneste problem. (Radiokortet står faktisk i instruksjonsboken for en gangs skyld. Hurra!).

Når bilmotoren er på, ser det ut til at spilleren ér påslått da det lyser rundt på/av-knotten óg inni cd-spilleren.

Jeg tenker uansett å skifte ut denne spilleren, men er usikker om det er standard ISO-kabler dashboardet leverer?

Men til det største problemet: Spilleren dro jeg ut sammen med bracketen rundt seg (1DIN-spiller), og får de ikke fra hverandre i det hele tatt. Hverken med skrutrekker eller hammer (hehe, neida). Resultatet ser ut til at jeg ikke får plugget spilleren fra kabelen innenfra dashboardet. Denne kan tydeligvis ikke tas ut utenfor brackerten heller da dette er komplett umulig. Bare snakk om en sort plastikk-ramme som samler kablene, men likevel - ingen tegn på noe klikk-klikk-system.

Trengte forresten ikke låsepinnene da selve spilleren kunne tas ut/inn med hendene. Ser ut til at den ikke er 100% klikket inn i posisjon. Men tror ikke dette er avgjørende for noe.

Så, enten få dette makkverket til å funke. Evt. sette inn Pioneer-spilleren jeg har liggende :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du får legge ut noen ilder jeg, for jeg skjønte ikke helt problemet... Får du spilleren ut med hele ramma, men ikke langt nok ut til at du kan koble fra ledningene?? Du skal ikke dra ledningene ut av spilleren, men ca 20-30cm inn på ledningsnettet fra spilleren, der skal det være en plugg eller to som du kan klipse frahverandre ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Det var en veldig god ide, men desverre er det ingenting videre innover ledningen som kan klipses av.

Legger ved noen bilder. Som dere ser, mener jeg den sorte rammen rundt spilleren er brackerten(??).

Den lille sorte plastikken rundt ledningene sitter BOM fast. Har røsket til med både skrutrekker og annet, den rikker seg ikke, og ender bare med å bøye plastikken.

Brackerten skal vel ikke følge med spilleren, eller? Ser ut som de er svøpt sammen.

Vil ha hele makkverket UT!

post-260793-0-35743200-1374094345_thumb.jpg

post-260793-0-14362800-1374094351_thumb.jpg

post-260793-0-61060000-1374094358_thumb.jpg

Endret av opx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tror denne spilleren skal løsnes fra rammen med bøyler a la Blaupunkt. Når spilleren er løsnet fra rammen, kan den fjernes uten at ledninger følger med, de er festet i rammen. Rammen er festet med 1 eller 2 skruer, og kan trekkes såpass langt ut at du når kontakten. Kontakten sitter fast i rammen, og løsnes ved å trykke inn noen plastlåser. Kontakten er standard 2-pluggs ISO, med en 3. kontakt for infodisplayet. Denne er lett å dele fra ISO-kontaktene dersom du skal ha vanlig spiller. Eneste overgang du kanskje trenger er for antennen, når du løsner den fra rammen, vil du se at dem er av den lille typen. Dersom du bytter til en spiller av asiatisk merke, må du ha en overgang for å bytte om +12v fast og +12v ign.

Dersom du vil beholde rattkontrollene og info i displayet, må du finne en radio som er tilpasset, og de er det ikke mange av.

Virker displayet ditt i det hele tatt? Får du utetemp og dato/tid? Det er vanlig at dette ryker.

Jeg har ikke hatt akkurat denne spilleren selv, men har erfaring med Opel.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for mange gode svar!

Fikk adskilt stereoen fra rammen (både noen småskruer og litt røsking som måtte til).

Har derimot et siste spørsmål om den nye spileren (type Sony xplode xx).

Spilleren lagrer ikke settings (radiostasjoner, klokke, etc) etter motoren har vært avslått. Har forstått at det kan være den gule ledningen?

Rent praktisk; akkurat nå ér den gule lednigen som går fra Sony-spilleren plugget inn i en av de sorte kontaktene (sammen med resten av haugen av ledninger, men skal denne dras ut fra kontakten på noen måte og settes inn et annet sted? Aldri forstått dette helt.

edit 1: Skal jeg bytte rød og gul ledning? Er det bare å dra de ut, veldig skeptisk om jeg ødelegger de.

Takk igjen for svar :)

Endret av opx
Lenke til kommentar

Takk, takk! Det funket! Nå er jeg fornøyd :)

Merket at spilleren reagerte/surret litt når jeg plugget i ene kontakten, selv om tenningen var avslått. Dette gjorde den ikke før jeg byttet om rød-gul. Så det er vel kanskje et tegn på at det er noe slags strøm der kanskje? :)

Btw, spilleren piper tre-fire-ganger når jeg trekker ut nøkkelen og skal gå fra bilen. Er dette normalt? Sier den bare ifra? Så lenge ikke batteriet er tappet når jeg kommer ned i morgen tidlig er jeg fornøyd :)

Takk for hjelpen :)

Edit 1: Nok en gang funker et kjapt søk i google. Pipingen er noe ala tyveri-påminnelse (om å ta med frontdekselet tydeligvis). Dette kan skrus av i 'settings'. Så vet folk det.

Endret av opx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Merket at spilleren reagerte/surret litt når jeg plugget i ene kontakten, selv om tenningen var avslått. Dette gjorde den ikke før jeg byttet om rød-gul. Så det er vel kanskje et tegn på at det er noe slags strøm der kanskje? :)

Gjorde du dette uten å koble fra batteriet eller i det minste ta ut den aktuelle sikringen? Bad!

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Da jeg skiftet på rød og gul var Sony-spilleren koblet fra hele systemet.

Men når jeg har plugget ut og inn de forskjellige spillerne har jeg ikke koblet fra batteri eller sikring, nei. Bare inn og ut fra iso. Bad? Neh. :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da har du koblet ledninger som er spenningssatt. Det er bad. Flaks du ikke kom borti noe med ledningsendene mens du holdt på.

Jeg gjorde det samme første gang jeg koblet bilstereo som 14-åring, og der jeg trodde det var +12V ign. viste det seg å være fast +12V uten sikring. Jeg kom borti jord mens jeg holdt på, og alt av ledninger kortsluttet og brant opp. Kort sagt: Bad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...