Gå til innhold

EKL PAPST Kabinett Vifte 12cm(tips for å få redusert rotasj.

Anbefalte innlegg

Hei

er det noen som kan hjelpe meg med et problem som jeg har med en kabinettvifte (PAPST Kabinett 12 cm med 5.25 kontakt).

I spesifikasjonene så står det at den ikke skal støye noe mer enn oppgitt 26 db. Den overdøver både prosessor og Strømforsyning.

Jeg lurte på om det finnes noen muligheter for å få redusert rotasjonshastigheten så den blir noen db lavere.

Vifta er montert inne i et compucase (6926) kabinett med et msi nforce hovedkort, athlon xp 1800+.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg tenkte også på noe annet hvis jeg får tak i en adapter molex til 3 pins og jeg kan få plugget den ned på hovedkortet.

Går det ann da å justere volten gjennom software eller lignende.

Uten å være helt skråsikker, jeg tror ikke det. Mener en vifte må ha tre kabler, to til +12/-12v og en til rpm-avlesning, for at man kan justere hastigheten. Har selv 2x 60mm papst-vifter og 1x 80mm sunon-vifte i min Shuttle, alle med 3 pins-kontakter.. bruker programmet speedfan for å justere hastigheten. Har aldri fått det til med vifter med bare to kabler på.

Selvfølgelig, jeg kan ta feil.

Det enkleste er å flytte på "kontaktene" i vifte-molexen. Den røde kan stå på +12v (gul på psu-molex), men den svarte kan du med fordel flytte til +5v (rød på psu-molex). Da får du totalt 7v, og et ganske behagelig støynivå.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...