Royad Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Hei er det noen som kan hjelpe meg med et problem som jeg har med en kabinettvifte (PAPST Kabinett 12 cm med 5.25 kontakt). I spesifikasjonene så står det at den ikke skal støye noe mer enn oppgitt 26 db. Den overdøver både prosessor og Strømforsyning. Jeg lurte på om det finnes noen muligheter for å få redusert rotasjonshastigheten så den blir noen db lavere. Vifta er montert inne i et compucase (6926) kabinett med et msi nforce hovedkort, athlon xp 1800+. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Senke volten. Kan da koble inn en motstand (lus) på en ledning, eller flikke litt med strømmen. En molex har to jord (svarte), en 7 og en 5 volts leder. Da kan man koble om litt slik at en vifte som går på 7V går saktere på 5V. Lenke til kommentar
Royad Skrevet 26. september 2003 Forfatter Del Skrevet 26. september 2003 jeg tenkte også på noe annet hvis jeg får tak i en adapter molex til 3 pins og jeg kan få plugget den ned på hovedkortet. Går det ann da å justere volten gjennom software eller lignende. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 jeg tenkte også på noe annet hvis jeg får tak i en adapter molex til 3 pins og jeg kan få plugget den ned på hovedkortet. Går det ann da å justere volten gjennom software eller lignende. Uten å være helt skråsikker, jeg tror ikke det. Mener en vifte må ha tre kabler, to til +12/-12v og en til rpm-avlesning, for at man kan justere hastigheten. Har selv 2x 60mm papst-vifter og 1x 80mm sunon-vifte i min Shuttle, alle med 3 pins-kontakter.. bruker programmet speedfan for å justere hastigheten. Har aldri fått det til med vifter med bare to kabler på. Selvfølgelig, jeg kan ta feil. Det enkleste er å flytte på "kontaktene" i vifte-molexen. Den røde kan stå på +12v (gul på psu-molex), men den svarte kan du med fordel flytte til +5v (rød på psu-molex). Da får du totalt 7v, og et ganske behagelig støynivå. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 burde det ikke gå an å bare lage en kontakt som tar å bytter om på de ledningene så man slipper å fikle med de? rart hvis ingen har funnet på det liksom... Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Joda, denne oppfinnsomme kontakten heter "Kabeltang". Den fungerer slik at man røsker kabelskoene ut av molex-pluggen, flekker dem av ledningene, og gir dem nytt fottøy før dem ryker rett inn i molex-pluggen igjen, på litt andre steder da seff. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Det er ikke noe problem, nei. Kjøp en forlenger/forgrener, og: for 7v, fjern de midterste, svarte kablene. Plukk ut den røde kabelen fra hann-pluggen, og sett den ved siden av den gule. for 5v, fjern gul og nærliggende svart kabel. Plukk ut begge kablene fra hann-pluggen, og sett rød hvor gul var, og svart hvor svart var. Lenke til kommentar
Royad Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 Har noen prøvd å bruke en variabel resistans for å få justert hastigheten. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Hvorfor ikke bruke enkleste metode ?? Snu molex kontaktene når du skal koble de sammen, de blir litt vanskelige å få på, men med litt makt så går det som regel greit. Resultatet blir 5 Volt på vifta og den blir lydløs. Jeg har brukt denne metoden i flere år på utallige maskiner uten noen problemer. Lenke til kommentar
Bateman26 Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Er ikke det også og bare ta en skarp kniv og "skrape" litt av plasten? så går den letter ? Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Et par sukkerbiter og litt ekstra fritid. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Et par sukkerbiter og litt ekstra fritid. Den der er virkelig smart! Har laget meg en slik selv også (kopierte din). bruker riktignok bare 7V nå, men er enkelt å koble om hvis jeg trenger det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå