Gå til innhold

Kuling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  Jan Erik Engan skrev (På 16.7.2013 den 16.02):

Bærre lækkert,som det så fint heter..farger,utsnitt og det oser krefter der bølgen treffer svaberget.Flotters wasco...og selvfølgelig skal du ikke bry deg om att noen mener en ikke skal redigere bildene...det samme skjer jo i ett mørkerom...ikke sant?

Nei, jeg bryr meg ikke om det. For mer er det i PS at den kreative prosessen skjer.

Men de som måtte mene noe annet, må jo få lov til det :)

Lenke til kommentar

Mener å huske å ha sett dette motivet før, ja! Et gjensyn skader ikke!

Skikkelig bra, med veldig fine farger og ekstra pluss for lyset! Liker! :)

Mht. redigering så synes jeg det er interessant å se hva andre får til, selv om jeg ikke er så "flink" til slikt selv... Enhver "må" jo få lov til å gjøre som en vil/det passer seg selv.... ;)

Lenke til kommentar

Knallvakkert bilde og det finnes ikke flottere motiv i mine øyne. Tydelig, klart, nydelige farger, kontraster, lys...passe med skygger. Redigere bilder eller ikke, virkeligheten er vel allerede redigert i det man velger utsnitt?? Redigering som du gjør det må være godt håndlag og godt blikk, noe som i alle fall jeg beundrer! Måtte jo tilbake å se på din forrige tolkning av bilde, og det var spennende, en utrolig utvikling! Lurer jo litt på om du vil fortelle hva du har gjort med bildet? :)

Endret av Jentungen1
Lenke til kommentar
  Jentungen1 skrev (På 16.7.2013 den 21.21):

Knallvakkert bilde og det finnes ikke flottere motiv i mine øyne. Tydelig, klart, nydelige farger, kontraster, lys...passe med skygger. Redigere bilder eller ikke, virkeligheten er vel allerede redigert i det man velger utsnitt?? Redigering som du gjør det må være godt håndlag og godt blikk, noe som i alle fall jeg beundrer! Måtte jo tilbake å se på din forrige tolkning av bilde, og det var spennende, en utrolig utvikling! Lurer jo litt på om du vil fortelle hva du har gjort med bildet? :)

Ja, hva har jeg gjort:)

Først og fremst har jeg lagt på en litt mer dramatisk himmel, også ser du at jeg har forstørret bølgetoppene litt, for å gi bildet litt ekstra dramatikk.

Teknikken med bølgene er å markere området som skal forstørres og lage et nytt "lag" av dette området. Så kan jeg dra litt i det nye laget og så blende det inn i bakgrunnen ved hjelp av verktøyet overgang, eller blend if som det heter på engelsk.

Det samme verktøyet har jeg brukt for å blende inn den nye himmelen.

Ellers har jeg brukt mitt hemmelige våpen, Color Efex pro4. Jeg pleier å si til folk at hvis de skal velge et filter, så finnes det ingen bedre filter en Color Efex fra Nik.

Og tro meg, jeg har testet ut ALLE filter som finnes på markedet.

Og til slutt har jeg selvsagt jobbet en del med kontraster og fargemetning.

Det viktigste å tenke på når du redigerer et bilde i PS er at du ikke er redd for å bruke mange lag, og ikke minst bruker lagermasker.

Den feilen mange gjør er at de bruker justeringslag, uten å bruke dem selektivt. Det vil si at de ukritisk lag justeringslaget påvirke hele bildet.

Lenke til kommentar

Selvsagt enig med deg ang. redigering, dynamikk/skarphet/farger kan jo gjøres noe med, MEN det tar allikevel ikke bort det viktigste, det fotografen ser i søkeren...som her, naturens kraft som du så flott formidler. (Viser for øvrig at 400D`en er/var et meget bra kamera...)

mvh Ulv

Lenke til kommentar
  UlvS skrev (På 17.7.2013 den 7.43):

Selvsagt enig med deg ang. redigering, dynamikk/skarphet/farger kan jo gjøres noe med, MEN det tar allikevel ikke bort det viktigste, det fotografen ser i søkeren...som her, naturens kraft som du så flott formidler. (Viser for øvrig at 400D`en er/var et meget bra kamera...)mvh Ulv

Ja, jeg har tenkt på å bytte ut mitt gamle 400D, men egentlig er jeg ganske fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...