Gå til innhold

Nytt lydkort og suround headsett


Anbefalte innlegg

Liten update, sorry at det tok litt tid, har vært å fisket laks noen dager.

 

Jeg er ikke helt fornøyd med X-tactic Pro. Tror jeg kommer til å lete etter nytt headsett selv, eventuelt lage en fiks for dette så jeg kan koble det rett i lydkortet, eller så tar jeg deler fra det gamle og setter alt inn i et par peltor hørselvern el...bare for gøy.

 

En ting jeg ikke tenkte på før er med 3x stereokabler for du ukomprimert lyd i alle kanaler. Mener å huske at med optisk får du maks 2 kanaler/stereo med ukomprimert lyd=dårligere kvalitet. Vet ikke hvilken kvalitet spillene opererer med, kansje de som støtter dts/dd uansett har "dårlig" kvalitet på lyden...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker igjenn Gelbear.

Lydkvaliteten varierer sterkt i spill er mitt inntrykk.

Selv ikke på alle nyere spill kan en velge lydmodus i meny

 

Har bestemt meg for Razer Tiamat 7.1 Elite og Asus ROG Xonar Phoebus 7.1 Solo, bestilte det fra komplett tidligere i kveld.

Da får vi se om det var ett godt valg.

 

Takker for all info

Endret av edtoo
Lenke til kommentar

Jeg kan kanskje kjapt legge inn, om du blir misfornøyd med valget, så har jeg nylig tatt i bruke Creative Sound Blaster Z sammen med Sony MDR-1RBT (har kjøpt BT varianten da jeg bruker det med mobil). Må si jeg er mektig imponert over både fylde i lyd, samt nøyaktighet når det kommer til spill. Det er en hodetelefon jeg gjerne kan anbefale deg å prøve om den du har kjøpt ikke faller i smak. Jeg laget meg en egen boom-mic ut av en clip-on mic, samt en veldig enkelt quick-release. Simpel sak, men fungerer meget greit.

 

Hadde i grunn ikke forventet en stor forbedring over on-board lydkortet som er på CHFZ, da det i grunn er ett kompetent lydkort, men den var meget stor.

 

Lydmessig i spill så kan jeg ikke si annet en at jeg har flere muligheter til å justere lyd enn før, slik at det blir letter å ha profiler for hvert enkelt spill. Siden jeg har bedre kontroll over lyden, har jeg bedre kontroll i spillene. Men, når det kommer til musikk og film er det en helt annen verden. Det er samme kontroll over de dypeste og høyeste lyder, uansett volumnivå. Selv om dette ikke akkurat er ett purist-kort, så gjør det jobben meget godt til min bruk.

 

Jeg lurte først på å kjøpe Phoebus, men etter å ha funnet mye skriv om drivertrøbbel, så valgte jeg å unngå det. Hvor lurt det er gjenstår å se. Lurer på å kjøpe Phoebus bare for å teste. Det er ihvertfall på papiret bedre rent hardwaremessig.

Lenke til kommentar

Det Sony headsettet ser utrolig bra ut.

Kjøpte Asus lydkort fordi jeg ikke likte kontroll panelet til Creative, har Creative intregert lydkort på HK mitt(Asrock x79 extreme 11)

 

Halsoy, med nøyeaktighet i spill, litt usikker hva du mente med dette? Surround effekt, slik du vet "nøyaktig" hvilken retning lyden kommer ifra?

 

Siden jeg valgte 7.1 headsett sto det mellom Asus og "Creatives Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Professional Series", mellom disse synes jeg Asus var et relativt enkelt valg.

 

Skulle jeg ha valgt et 5.1 eller stereo headsett tror jeg det ville være vanskelig og komme utenom "Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD"

 

Er ganske spent på hvordan oppsettet jeg har bestilt vil fungere, men som sagt før, best mulig surround og god lyd før, meget bra lyd og god suroound

Endret av edtoo
Lenke til kommentar

Med nøyaktighet i spill mener jeg hvor lyden kommer fra, ja. Jeg har flere ganger bare i dag blitt anklaget for hacking i BF3, da jeg kan høre hvor langt unna fienden er, samt hbilken retning helt ned til 10-20 grader, om ikke mer nøyaktig. Har kunnet skyte folk gjennom vegger på grunn av det.

 

Det er lite som slår ett skikkelig stereo-oppsett når det kommer til nøyaktig reprodusering av lyd når høyttalerelementene er så nærme ørene som de er. Paret med god software som kan simulere surround selvsagt. Lydmotoren if BF3 er forresten veldig god til dette, og har fått priser for det. Disse klokkene fra Sony er så langt de mest nøyaktige jeg har brukt, med god margin. Jeg vet det er ett par fra Audio Technica (Audio Technica AD700) som regnes som de beste til gaming, da de har utrolig godt lydbilde (spacing) slik at lyden reproduseres veldig godt i forhold til originalt opptak. Mange profesjonelle gamere bruker disse, da de gir dem en relativt stor fordel.

 

Om de er mer nøyaktig enn MD-R1, så vil de være utrolig gode. På grensen til juks :p

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd litt:

På bildet ser Razer settet relativt stort ut, men var overrasket over hvor små selve klokkene er, en del mindre enn på Roccatt settet.

Razer settet er langt bedre til musikk enn mitt gamle Roccat kave 5.1, uten at det sier så mye.

 

Crysis wars:

Her vil jeg påstå foreløpig at de rett og slett suger.

Surrounden er omtrent på nivå med mitt Roccat sett.

Men forringes veldig av at lyden bakfra(spesielt) og fra sidene er flat, livløs, samt at lyd produsert av en spesifikkk ting forfra og bakfra låter helt forskjellig. Eks Hångranat - forfra troverdig lyd - bakfra som granat fra stor tank.

Har brukt en del timer i Asus Pheobus konsollet uten og få et bra resultat.

Det totale lydbilde er voldsomt, opplever langt flere lyder enn med Roccat settet.

Prøvde også med et rimlig stereo sett, bedre lyd men fryktelig dårlig surround.

 

5.1 fungerte bedre enn 7.1 uansett oppsett ellers.

 

Roccatt settet produserer adskillig mer lik lyd uansett retning, enda likere lyd når det var koblet til det intregerte lydkortet på HK. Synes det er rart om lydkortet er en medvirkende årsak til dette.

 

 

BF3:

Har ikke hatt særlig tid til og sette opp lydkortet til BF3.

Helt annerledes, svært lydbilde med detaljerte lyder.

Spesifikk lyd lyder omtrent likt fra alle rettninger, dog en aning forskjellig rett bakfra, men ingen problem med og igjenn kjenne lyd.

Surrounden er meget bedre enn i Crysis wars, men ikke helt fornøyd, muligens må jeg bruke mer tid på innstillinger i Asus kontrollpanelet.

 

Synes ikke kontroll panelet til Asus var bedre enn Creative sitt, Creative sitt følte jeg er litt mer oversiktlig.

 

Når jeg ser på lydinnstillingene i BF3 menyen mistenker jeg at dette spillet er ment for virituell lyd og ikke "ekte" surround.

 

___________________________________

 

Får reinstalere Farcry3, mener og huske der kunne en krysse av for 5.1 og 7.1

 

En annen ting er at Razer headsettet kun gjenn kjennes av Asus lydkortet som høytalere, har prøvd og utelate 1 jack og koble som 5.1 etter innstruksene til Asus, igjenn kjennes da også som høytalere.

Roccatt settet igjenn knennse også som kun høytalere

 

At det ikke igjenn kjennes som headsett har kanskje noe og si for hvor god lyd og surround jeg får?

 

Liker dårlig at ved montering av lydkort og headsett at det ikke er "plugg and play" med relativ god surround og lyd, og utover det er det bare litt finjustering.

 

Halsoy, hvor mye fiddling måtte det til med ditt oppsett for du fikk et godt resultat?

 

Asus Pheobus kortet med siste driveren uttgitt i år ikke lagd problemer i bruk eller under innstalasjonen.

 

Får jeg det ikke til og virke tilfredstillende i Crysis Wars er det fristende og sende alt tilbake, siden det det jeg spiller mest. Selv om det begjynner og bli tynnt med aktive spillere og servere

Endret av edtoo
Lenke til kommentar

Jeg har mer eller mindre bare plugget og playet. Litt småjustering etter hvert med mikser/effektever for å virkelig klargjøre lyder som skudd og fotsteg, men i bunn og grunn godt nok rett ut av boksen.

 

jeg har ett problem nå da. Lydkortet får PCen til å knele og restarte. har ikke klart å finne hva feilen er. Er en komplett restart ala å selv trykke på reboot. Det forekommer kun når jeg har lydkortet i, og å fjerne/reinstallere drivere fikser ingenting. Mistenker at kortet i seg selv er skadet, så skal sende det i retur.

Lenke til kommentar

Begjynner og lure på om det noe jeg har oversett.

 

Kan nevne alikevell at lyd i BF3 og Sniper2 Ghost Warrior er nær "ok" med default settings uten dolby v4, enkelt og påvirke lyd til en viss grad i lydkort konsoll, Surround kunne vært bedre. Har ikke fått frem fottrinn etc

Crysis Wars og Facry3 der suger lyden generelt sett med default settings og surrounden er dårlig .

 

Kan det være slik at Asus xsonar Pheobus 7.1 og Razer Timiat 7.1 Elite slettes ikke er en god match(??)

 

 

Har kjørt Crysis Wars på høytaler annlegget og da er spesifikk lyd også forskjellig forfra og bakfra. Dog mindre forskjeller enn med Razer headsettet, mer likt Roccatt settet.

Alle suround høytalerne er like.

 

Normalt med pcie lydkort at spesifikk lyd låter forskjellig utfra hvilket retning de mottaes fra, under identiske forhold?

(eks kaster håndgranat mot spesifikt punkt og vender rundt for og få lyden fra forskjellige retninger)

 

Tok en video og i den er spesifikk lyd identisk for fra alle retninger

 

Klarer ikke og påvirke retnings lyd forskjellen noe særlig i lydkort konsollet.

Derimot i headsett kontrollen kan lyden endres en del, ikke slik den blir lik, kun at forskjellene endres

Lenke til kommentar

Gikk gjennom bios på nytt og fant under south bridge at man kan velge forskjellig setting for HD lyd:

1: Av

2: Automatisk

3: På

Var satt til automatisk, prøvde av, da ble det meste verre, er nå satt til "på" og mye er adskillig bedre.

 

 

Razer Timiat 7.1:

BF3 og Sniper2 ghost warrior:

Klarte og få spesifikk lyd bakfra og forfra til og låte ganske likt, men har rotet det til igjenn i et forsøk på og gjøre det enda bedre :hrm:

Fikk da frem fotrinn ganske bra.

Fremdeles ikke fornøyd med surrounden.

 

Crysis wars og Farcry3 er det ikke i nærheten av og være bra nok på noe vis. Her er Roccat kave 5.1 adskillig bedre enn Razer settet, men fremdeles langt dårlige lyd og surround enn det var med Roccat og onboard lyd på mitt X58 ASus rampage III extreme

Lenke til kommentar

Razer Timiat 7.1 elite headsettet opplever jeg nå som annonsert og utbrodert i tester, i forhold til prisen er dette ganske så bra.

Musikk med Dolby 4 påslått og virituell 7.1 opplever jeg en får "best" lyd, da er lyden fyldigst og mest detalj rik. Ålreit lyd når en bare har små drivere og dette er et gaming headsett.

 

Da er alt meget bedre, fant en delvis løsning gjennom og ha lest nær 100 sider på Asus Rog forum.

Asus Xonar Pheobus 7.1har kompalitets problemer med en rekke spill, fant mange som hadde samme erfaringene som meg.

Da spesielt med Dolby V4 delen av programmet til dette lydkortet, som bla annet har til oppgave og endre lyd fra analog 5.1 til virituell 7.1.

Når Dolby V4 er aktiv forsvinner enkelte frekvens områder helt eller delvis, samt at 5.1 eller 7.1 blir gjerne bare gjenngitt i stereo uten surround effekt.

 

Deaktiver Dolby v4.

Setter høytaler settings til 7.1

Aktiverer Flex bassII, setter " cu toff " til 80hz eller lavere og bass level til max 5db(helst rundt 0 med Timiat 7.1)

Sample rate til max 48

Aktiverer Xear Surround max

 

Så skal det fungere i mange spill som er "inkompatible", for meg ordnet dette problemene i Crysis wars og Farcry3 nesten helt.

Siden ikke har en equalizer tilgjengelig får en ikke helt god nok lyd på fottrinn etc

 

Asus skrev i forumet i slutten av Juni 2013 (26?) at det var en ny driver/programvare som kommer meget snart som skal fikse de kjennte problemene

På spesifikke spørmål mot spesifikke problem uteblir svarene fra Asus, isteden reagerte de furtent og med dette viser at de ikke har fått orden på supporten.

 

Stereo (2.0) hodesett delene av programmet tror jeg fungere mye bedre på lyd, ser ut som der har det vært kun problemer med surround i enkelte spill.

Der har de et avsnitt hvor bass og diskant kan justeres med 2 enkle "glidere", brukerne har i lengre tid etter spurt dette til høytaler system og surround headsett delen, igjenn 0 respons ikke en kommentar så vidt jeg vet.

2 slike glidere hadde gjort det enkelt og fått riktigere lyd og surround effekt.

 

Når jeg deaktiverte HK's intregerte lydkort medvirket dette ikke til det bedre.

Aktiverte det igjenn og dekativerte det i enhetsbehandling, samt begge Nvidia lyd drivere ble lyden bedre, dvs nå er det ingen "støy"

 

Heldigvis er www.komplett.no greie på retur av hardware,(de anbefalte denne kombinasjonen) tar en prat med de i morgen, tror nok det blir byttet til et Creative kort(får lese meg opp på problemene de har tatt opp i ...... hmmm finner ikke at Creative har et forum)

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...