Gå til innhold

Nytt lydkort og suround headsett


Anbefalte innlegg

Headsett skal brukes til spilling, kan ventuelt skaffe annet til musikk om ikke spill headsettet fungerer særlig til musikk.

 

Har Asrock x79 Extreme og headsett Roccatt Kave 5.1.

Dette ga suround lyd med intregert lyd på x58 Asus rampage III Extreme men ikke med Asrock HK mitt. (Har prøvd med både realtek og Asrock SB driver)

Gir kun side, front og bass, dvs kan ikke skille mellom lyd bak og side.

 

Har derfor lyst til og benytte anledningen til og teste ut "ekte" suround headsett, dvs med 4 eller 5 elementer i hver klokke.

Har funnet 2 sett som ser intresante ut så langt:

5.1: Sharkoon X-Tatic PRO http://www.sharkoon....ent/x-tatic-pro (1300,-)

7.1: Razer Tiamat 7.1 Elite 7.1 Surround http://www.razerzone...razer-tiamat-71 (1500,-)

Prisforskjellen på disse er uten betydning.

 

Lydkort: Har sett på litt forskjellig og har vel falt ned på etter og ha lest litt rundt forbi at både Asus og Creative ikke frister allverdens.

 

Har sett litt på Terratec Aureon 7.1 Pcie og har kun funnet posetiv omtale av dette kortet.(900,-) Utgått på dato/teknikk? http://www.terratec....CIe_166633.html

Dessuten får dette ofte nærmest uhemmet skryt av ryddig og oversiktlig manual, bruker og oppsett veiledning

 

Så vidt jeg har fått med meg gir lydkort "kun" 5.1 suround ved bruk av optisk utgang, og ved analog tilkobling så gir det 7.1, men at forskjellen mellom 5.1 og 7.1 er virituell(?)

 

Så vidt jeg har forstatt så gir bruk av optisk utgang best lyd/suround?

Vil det derfor kanskje være best og velge ett 5.1 headsett?

 

På Terratec lydkortet la jeg merke til at de nevnte at ved 5.1 suround så var denne virituell slik at ens stereo headsett ville gi virituell 5.1 suround.

Har lagt merke til at det er flere som påstår at den beste totale spill opplevelsen, lyd kvalitet og suround effekt, får man med skillelige stereo headsett med vrituell suround(?)

 

Har nå lest så mye at jeg er mer usikker en før jeg begjynte.

 

Andre og bedre løsninger for og oppnå best mulig suround effekt på headsett?

Endret av edtoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få den beste opplevelsen overall ville jeg ikke kjøpt et headset med "ekte" surround, da det rett og slett ikke er stor nok avstand fra ørene dine til elementene.

 

Dette er selvsagt min subjektive mening, men jeg ville mye heller gått for to "store" elementer, i motsetning til mange små.

 

Jeg vet ikke hva budsjettet ditt er til dette, men personlig ville jeg gått for noe alá Beyerdynamic DT770 Pro i kombinasjon med Asus Xonar Essence STX.

 

Essence kortet har en høykvalitets hodetelefonforsterker, og om jeg ikke husker feil har det Dolby software for virtuell surround. Det finnes selvsagt 3. Parts programvare for virtuell surround også, og jeg tror Razer Surround er et av de beste til spill for tiden.

 

Alt i alt vil jeg anbefale deg å gå for en løsning med stereohodetelefoner, og ikke et sett med flere separate elementer. Lydkortet jeg linket har ikke støtte for surround i det heletatt, da det er beregnet for høy-kvalitets hodetelefoner, men det finnes utallige alternativer.

Endret av mGrytbak
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Fant frem et eldre rimlig stereo head sett og testet Razer suround programmet, hoved inntrykket i spill er at lyden ble utrolig rotete. Før instalasjon av Razer programmet var selve lydkvaliteten bedre enn med Razer settet.

 

Dvs vanskelig/umulig og bestemme hvor lyden kom fra, eneste pluss, legger da godsiden til, er at lyd bakfra var "bedre" en Roccat 5.1 headsettet mitt, dvs igjen med et lass av godvilje kunne kanskje mene at lyden kom neden i fra :hm: . Så lyd bakfra skilte seg bitte litt fra fra siden.

Kunne ikke skille mellom lyd fra siden eller forfra.

Joda har brukt noe tid på kalibrering etc.

 

Faktisk etter kalibrering av Razer programmet fungerte Razer headsettet mitt best, da i stereo modus, følte under avsluttende test at lyden sirkulerte rundt hodet på et vis, hvilken retning i forhold til klokka eller om det var horinsototalt eller vertikalt klarte jeg ikke og bestemme, ga en forvirrende følelse.

Samme test med stereo headsettet følte jeg kun lyd kom fra H+V.

 

Fant ikke hvilket lydkort hardware.no testet Razer Tiamat 7.1 med kunne vært intresant og vite.

http://www.hardware.no/artikler/razer-tiamat-7-1/116716/3

 

Kanske min erfaring med Razer suround programmet ikke er et godt grunnlag, foreløpig ga det ikke noe puff bort fra "ekte" suround sett.

 

Budsjett for og oppnå god surround lyd i headsett: Foreløpig max 5.000,-

Prioritet er god surround og grei lydkvalitet før god lyd og svak surround.

Endret av edtoo
Lenke til kommentar

Så vidt jeg ser så bruker de dyreste interne lydkortene fra Asus og Creative kun 5.1 suround, vil kansje anta det er en grunn til dette?

 

Optisk kontra analoge utganger fra interne lydkort:

1: Hvilken gir best lyd?

2: Optisk utgang gir det "bare" simulert surround?

 

Hvordan er kvaliteten på Sharkoon headsett?

Lenke til kommentar

Har hatt 2 stk sharkoon headsett. X-tactic 5.1 og nå PRO versjonen.

Den første fungerer ennå helt fint, fikk bare hard medfart av mine barn...som var litt for glad i å leke med den. Så nå er festene over klokkene nesten knekt. Tror det er 5-6 år gammelt.

 

Jeg klarer meg ikke uten surround headsett når jeg gamer. Hører jeg en lyd, vet jeg alltid hvor den kommer fra. Det gir en stor fordel i fps-spill. Dette er min subjektive mening, men for meg er det ikke vits å sammenligne virtuell mot skikkelig surround.

 

Hatt pro versjonen under en uke nå, og lyden føles litt større i forhold til forrige headsett. Dvs, "rommet" høres større ut enn med det forrige settet . Er ikke helt vant til dette ennå, men vil ikke si at dette er negativt, bare uvant for meg.

Byggekvaliteten er mye bedre på den nye versjonen enn den gamle. Har ikke testet micen ennå, men denne sitter skikkelig på plass.

 

Eneste jeg likte bedre på det gamle settet er at du kan kjøre de analogt inn i lydkortet, dette er ikke mulig på pro, da volumkontrollen på ledningen er blitt digital. Så nå er det kun gjennom forsterkeren som er mulig + usb min. Da blir det mye kabler: optisk, strøm, usb + headsett .

De kan forresten brukes til ps3 og xbox, micen også.

 

Kan utdype mer i morgen hvis du har spørsmål , sitter på paden med helt super autocorrect....

Har sb surround lydkort, kommer med mer i morgen

Lenke til kommentar

Takker for svar Gelbear, dette er akkurat slik info jeg er ute etter.

Vil gjerne vite hvilket lydkort du har ?

 

Spiller også FPS, faktisk kun det.

 

Vil helst helt bort fra virtuell surround og da ser det ut som en må gå for 5.1, både headsett og lydkort.

Så vidt jeg har forstått er forskjellen mellom 5.1 og 7.1 virituell, samt at optisk utgang på 7.1 lydkorta "kun" er 5.1.

 

Klarer du også og bestemme lyd neden og oven ifra klart? Er det noen lydretning som er vanskligere og bestemme enn andre?

 

Har også funnet et Tritton analogt headsett, som ikke er i salg enda: http://www.trittonau...lusPC-black.asp

Fordeler med analogt kontra optisk?

 

Ser frem til mer utfyllende info, takker.

Endret av edtoo
Lenke til kommentar

Må bare spytte inn litt fakta her: Når vi mennesker hører lyder så avgjør vi hvor dem kommer fra med hovedsakelig 1. vinkelen. Grunnen til at vinkelen teller er fordi lyden treffer forskjellige steder i øret og reflekteres til trommehinnen på forskjellige tidspunkt, det er dette som gjør at vi oppfatter lyder fra forskjellige steder.

 

Om en kan manipulere tidspunktene lyden treffer trommehinnen så får en vituel surround.

Om en plasserer selve elementene ut i forskjellige vinkler så gjør en på en måte det samme bare at en eliminerer den vanskelige software biten med å lage virtuel surround.

Jeg sier ikke at 1 av delene er noe spesielt bedre enn andre, men av personlig erfaring er det langt bedre med et godt stereoheadset og lydkort til 3-4000kr enn f.eks noen true surround headset til rundt 1000 lappen. Da har en ihvertfall noe som duger bra til alle applikasjoner, er ikke noe kult å bruke 5.1 headset til å høre på musikk (med unntak av kanskje musikk med flere kanaler :p)

Lenke til kommentar

Ørene våre er designet for å plukke opp lyd noe bedre forfra enn bakfra, og er derfor kurven smått fremover. Les f.eks her: http://science.howst...gy/hearing1.htm

 

Det blir også litt vanskeligere med headsett å bestemme retning da man også kan bevege litt på hodet om du virkelig skal "pinpointe" hvor en lyd kommer fra. Du vil da få flere referanser. Men selvsagt går ikke dette med headsett, da det følger hodet ditt. :p

 

Er vel ingen spill eller andre ekte lydkilder som har lagt ved et lydspor over eller under deg... Det inngår i hvert fall ikke i 7.1.

 

En høyttaler kan ikek drives av digital informasjon, altså rett fra optisk kabel. Og det en digital kabel gjør er at du overstyrer lydkortet du eventuelt måtte ha, og heller tar i bruk en egen liten forsterker og DAC (digital to analog converter) aka. lydkort.

Med digital kabel vil du altså ikke bruke lydkortet ditt, og signalet blir behandlet av headsettet sitt eget lydkort. Med analog kabel så tar du i bruk forsterkeren og DACen til lydkortet i PCen, og de kontrollerer elementene direkte.

 

Et dedikert lydkort koster jo gjerne en 7-800kr i seg selv og tar opp 20 ganger så mye plass som lydkortet i et headsett. I tillegg så skal de som lager headsettet tjene penger, så en kan jo selv tenke seg hvor bra dette lydkortet er... Ikke veldig bra.

 

Digitale kabler er flott, da de ikke legger til noe støy på et signal, og er utmerket når du skal overføre informasjon lange avstander, eller uansett kan ha en skikkelig forsterker/DAC lokalt. Ergo er det bra for å koble PC til en reciever, men dårlig når du skal koble fra PC til headsett.

 

Det finnes derfor heller ingen headsett som fokuserer på kvalitet, god kontroll eller lydkvalitet med digital kabel. Om det er USB eller optisk spiller i praksis svært liten forskjell (siden de bare overfører en haug 0'er og 1'ere), og sett i henhold til den dårlige DACen så er det i hvert fall KUN et gimmick. Det blir spesielt idiotisk når man uansett må koble seg til med USB, fordi optiske kabler ikke har noen strømtilkobling. Siden forsterkningen og DACen sitter på headsett så må slike headsett ha strøm.

 

Oppsummert: Om du har et dedikert lydkort/bra integrert lydkort:

Analog = bra

USB = dårlig og bortkastet (du overstyrer lydkortet)

Optisk = dårlig + bortkastet + upraktisk (må ha USB uansett)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Takker for informative svar, trenger hjelp da jeg ikke vet mye om dette og tilgjengelig info kan være forvirrende.

 

Med mitt nåværende headsett og intregert lydkort på Asus Rampage III extreme x58 kunne jeg bestemme lydretningen ganske godt med og endre synsvinkelen i spill, også neden og ovenifra. dette er et virituelt oppsett (Hm). Fungere ikke med mitt Asrock extreme11 x79 HK.

 

Finnes virituelt oppsett med stereo headsett hvor man kan bestemme lydretning ved og bevege hodet.

Skal lete frem linken.

 

Hvis man tar de 2 forgående innlegg til etterretning er det kun et av de headsett jeg har nevnt som ikke foringer kvaliteten på et eventuelt pcie lydkort, så vidt jeg kan se(??).

Tritton headsette har kun volum kontroll og ingen programvare og drivere og det er analogt. Dog med usb for strøm

 

Product nr på dette er SKU: TRI903050002/02/1 og er ikke i salg enda:

http://www.trittonau...lusPC-black.asp

 

Finnes det andre headsett med "ekte" suround som ikke foringer effekten og drar full nytte av pcie lydkort?

Endret av edtoo
Lenke til kommentar

Tja, da blir jo spørsmålet om teknologien er så perfekt at den kan emulere noe slikt. Når du har en lydkilde som er statisk, og du står helt stille med hodet så kan det være litt vanskeligere å posisjonere hvor lyden kommer fra, da du ikke vil ha flere referanser.

 

Hvis du beveger hodet så treffer lydbølgende annerledes på øret / tidsforskjellen mellom ørene som hører lydkilden.

 

Når du beveger litt på deg så vil du automatisk beregne hvor lyden bør treffe øret. Om lyden ikke gjør det så vil du nok med en gang merke at du har tatt feil av retningen. Er i hvert fall slik jeg har forstått det, og tatt meg i å gjøre selv.

 

Hvis lydkilden beveger på seg når du beveger hodet så vil det miste hele sin hensikt. Men om den er syncet med headtracking slik at lydretningen endrer seg nøyaktig slik du beveger hodet, slik at det for øret vil virke som en statisk lydkilde, så kan det kanskje gjøre situasjonen lettere. Men det krever jo en fantastisk god tracking, og en virtuell lydkilde som må være bedre enn jeg tror de noensinne kan bli. Men jeg har ikke prøvd det, så vet ikke hvor mye det hjelper.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Jeg har Soundblaster X-Fi Xtreme Audio som lydkort. Jeg fikk i allefall en bakoversveis med dette kortet framfor det realtek greiene som var på forrige hovedkort.

Soundblaster har noen gode lydkort med gode/dyre komponenter. Klart alt er relativt når vi snakker om lyd, da noen alltid vil synes det er greit å bruke 10x eller 100x så mye penger som neste mann for å få det man er ute etter. Jeg har selv brukt 100-vis timer på å få fram godlyden hjemme på hifi-anlegget. Har mange dyre komponenter, men det finnes alltid noe som er bedre.

 

Når det gjelder fps-gaming er det retningsbestemt lyd som gjelder, ikke om mellomtonen er korrekt eller diskanten for myk, for lite bass etc. Når jeg gamer, vil jeg kun vite hvor fienden befinner seg, så tidlig som mulig. Har prøvd diverse stereo headsets og øreplugger og ingen av disse har kunnet gitt meg retningsbestemt lyd som jeg har fått med X-tactic. Har trålet nettet for tester, og de jeg har kunnet finne har anbefalt ekte surroundheadsett for å få retningsbestemt lyd. Bruker ikke dette headsettet til å høre på musikk. Men pro-vesjonen er bedre å høre på enn det forrige jeg hadde.

 

Som nevnt lenger opp vil et digitalt signal forbli digitalt (0'er og 1til det konverterer til analogt og dermed ut som lyd gjennom eks et headset.

 

Tidligere hadde jeg den muligheten med å koble headsettet rett i lydkortet, og da var jeg meget fornøyd med min retningsbestemte lyd. Vet ikke hva du gamer, hos meg går det på cs:go for tiden...og jeg kunne veldig lett stå på cv, og høre om det kommer folk på lang, b-slope, lillemørk, ct-pit etc (hvis dette sier deg noe?) Så ja, det var enkelt å høre om noen er over eller under meg. Har ikke fått testet det nye headsettet mye så mye ennå at jeg kan si om det er bedre eller verre til akkurat dette, men jeg kan komme med rapport så snart jeg har gjort meg opp en mening.

 

X-tactic: Analog inn i Soundblaster; Lydkortet gjør surroundprosesseringen

X-tactic PRO: Headsett forsterekeren gjør denne jobben.

 

Dette er den største forskjellen + det er nye, større elementer i PRO-vesjonen...disse kan jo også være plasser annerledes inne i klokkene. Som nevnt tidligere virker byggekvaliteten MYE bedre på PRO.

 

Kommer tilbake med mer.

Lenke til kommentar

Hei Gelbear takker for utfyllende svar.

Har samme syn som deg at det og kunne bestemme retningen hvor lyden kommer fra er det viktigste.

 

Men for at dette skal ha noen hensikt må lyden være av en viss kvalitet, på mine 2 tidligere HK, Asus og Evga, har det intregerte lydkortet forsåvidt gjort nytten, men enda mer detailrik lyd er nok til stor hjelp.

 

Har hatt en pause fra spilling, borstsett fra Crysis wars, normalt går det i tillegg i BF3 og innom noen andre FPS spill.

Tror ikke jeg har spilt Counter Strike noen gang.

 

Gealbear bruker du oprtisk utgang fra lydkortet eller HK?

Det som er greit med optisk tilkobling på Headsett er at man kan bruke de analoge kun til høytalerne alene.

 

Kan man hente det optiske signalet rett fra GPU fra HDMI og eller Display-Port 1.2 ved bruk av en overgang?

Har 2 stk EVGA GeForce GTX 680 Classified:

http://eu.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=04G-P4-3688-KR&family=GeForce 600 Series Family&uc=EUR

 

Kan ikke finne at Sharkoon headsettet må ha egen driver og programvare(?)

 

Ser frem til mer info.

 

Andrull: Tror ikke Headzone headtracker har noe for seg til spill, da man likegodt eller trolig enda bedre hjelpe til og lokalisere lydens retning ved og endre synsvinkel i spillet.

 

Har bestemt meg for og prøve "ekte" suround, gjenstår da og velge headsett, frister kanskje og prøve det kommende fra Tritton som er analogt, har ingen drivere, programvare eller eget lydkort/"omformer", kun en volumkontroll slik man kan dra full nytte av et pcie lydkort(?)

Endret av edtoo
Lenke til kommentar

Det fra tritton ser veldig lovende ut, men er umulig å vite før man har testet :wee:

Bruker optisk fra dedikert lydkort, kan prøve å bruke fra hovedkortet...men rekker ikke teste dette før sent i kveld.

Skal også koble til det gamle hvis det blir tid, så blir det lettere å sammeligne mtp direktelyden hvis jeg svitsjer fram og tilbake.

Om du kan hente lyd fra GPU med adapter vet jeg ikke, men kan ikke se hvorfor ikke via hdmi.

Lenke til kommentar

Oppdaget akkurat at Tritton headsettet jeg linket til ikke er ment for Europa, men her skal man bruke settet som er ment for xbox 360 + en extra kabel.

http://www.trittonaudio.com/prod/proplus-black.asp#!prettyPhoto

Ser i en test av dette at de nevner medfølgende kontroll boksen er like stor som en normal ruter.

Tritton nevner også med og velge denne versjonen til pc kan man velge mellom analog tilkobling(uten medfølgende lydkort/kontroll box) eller optisk tilkobling

 

Ser i tester at de mener lyden er meget bra, men mer usikker på hvor god suround effekten er, tror de da har testet med optisk tilkobling og medfølgende lydkort. De nevner også at dette settet blir ganske varmt på hodet etter en tid

Lenke til kommentar

Etter hva jeg klarer å finne på nettet så klarer optiske kabler kun to diskrete kanaler. Altså får du bare stereo med ukomprimert lyd. Hvis man derimot ser film osv.. så vil lyden ofte være komprimert i f.eks Dobly Digital eller DTS, hvor det ser ut til at sistnevnte faktisk sender alle kanalene gjennom EN diskrete kanal, og dermed så skal optiske kabler klare 5.1 surround med komprimert lyd.

 

1. Du får ikke 7.1 (DTS MA HD / DD HD) pga mangel på høy nok bitrate, og 7.1-delen blir vel da strengt talt emulert. HDMI, som også er digitalt klarer dog dette uten emulering, da den takler høyere bitrate.

2. Lyd i spill vil ikke være komprimert, og da klarer jeg bare å se at du får stereo via optiske kabler.

 

Dette har jeg testet i praksis for flere år siden, og da stemte det godt. Men om det har skjedd noe spesielt for å unngå dette vet jeg ikke. For meg høres det helt håpløst og idiotisk å bruke optiske kabler for å koble til et headsett. Bortsett fra at produsenten av headsettet kan tjene mer penger. (da de får inkludert egen DAC og annen elektronikk som er billig i produksjon)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Andrull er enig at medfølgende lydkort etc til headsett virker lite fristende, har vel bestemt meg for og gå analogt, finner da ikke så mye og velge i.

 

Razer 7.1Timiat kan jeg ikke finne noe dårlige kritikker på til gaming.

 

Tritton Xbox headsettet 5.1 settet jeg linket til over finner jeg blandede kritikker på, men så vidt jeg kan se så har de testet kun den optiske løsningen, dvs med medfølgende lydkort, ikke den analoge tilkoblingen.

 

Skal en velge "ekte" surround bør en vel ha det gjennom hele lyd systemet(?), dvs 5.1 headsett og lydkort, da 7.1 lyd slik jeg forstår det delvis er virituell.

Vil tro at nye spill i overskuelig fremtid også vil ha et 5.1 valg og ikke kun 7.1(?)

 

 

 

Savner tester hvor forskjellige 5.1 og 7.1 systemer er satt opp mot hverandre.

Lenke til kommentar

For og kunne ta i bruk 5.1 med optisk tilkobling må den ha: Dolby Digital Live

 

 

Egentlig er vel dette et spørsmål om hvordan dette oppleves av den enkelte spiller og at surrounden virker troverdig, ikke hva som er realiteten.

 

Føler det blir litt håpløst og ta et "kvalfisert" valg når man ikke kan få testet selv de forskjellige løsninger før kjøp, virituelt, ekte, 5.1 eller 7.1.

Ikke har de forskjellige butikkene særlig utvalg, ser ut som de få som har ekte suround headsett også ofte ikke har lydkort jeg føler er aktuelle, og så har de gjerne kun et ekte suround headsett.

Så valget må da taes på grunnlag av forum og tester.

 

Slik Gelbear beskriver sitt forrige Sharkoon surround headsett fungerte er akkurat den opplevelsen jeg ønsker

Lenke til kommentar

Siden jeg har kjørt meg litt fast i headsett valget, kunne en kanskje dra oppmerksomheten over på valg av lydkort:

 

Finner vel bare Asus eller Creative kort som er aktuelle i Norske butikker, finner ikke mye ellers heller.

Er det ene generelt og fortrekke ovenfor det andre ?

Da med fokus på at surround effekt trumfer lydkvalitet.

 

Andre merker som er verdt og vurdere?

Endret av edtoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...