Roar Kneppen Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 De fargematchende 3 Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Terje Solfugl Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Ikke skarpt der det bør være Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Hva bør være skarpt her.? Samtlige tre er uskarpe med forskjellig grad. Roar Lenke til kommentar
Terje Solfugl Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Det som tiltrekker fokuset . I dette tilfellet det midtre . Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Men hva er intensjonen med bildet? Det sier tittelen noe om. Den viser til fargene og da blir alle tre likestilte for det bildet og dets tittel viser til er tre sjatteringer innenfor samme farge og da blir skarpheten underordnet. Dessuten så er det ingen regel som sier at i makro så er det midtpunktet eller det som burde vært fokuspunktet som bør være i fokus. Jeg kunne selvfølgelig lagt ut et skrytebilde der alt er perfekt slik mange i dag mener er perfekt. Men ofte har bilder andre verdier enn full skarphet osv. Jeg forstår jo hva du sikter til fordi den midtre blomsten har noe som er tilnærmet skarpt, men uten likevel å være skarp. Nettopp derfor viser tittelen til noe annet i bildet fordi bildet har andre verdier enn det sylskarpe. Ofte ser man faktisk at uskarpe bilder eller bilder fulle av støy vinner i konkurranser nettopp fordi de har andre kvaliteter i seg. Da ryker plutselig det å ha bare fokus på det teknisk perfekte slik mange har i dag fordi de kan de digitale medium til fingerspissene. Men når man kommer til komposisjon, perspektiv og spenning i bildet som ofte er viktigere er det mange som er på jordet - t.om. på feil jorde. Men nå trekker jeg vel inn litt mer enn det som vedkommer akkurat dette bildet. Normalt skriver jeg ikke mange kommentarer her fordi jeg bruker tia mi på Foto.no. Men jeg burde kanskje gjøre litt mer av det - komme med litt mer analyse av bilder her også. Sjøl går jeg ofte mine egne veier for jeg har gøy med foto. Men det regelmessige kommer fram i mine kommentarer. Roar Lenke til kommentar
Terje Solfugl Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Beklager at jeg kritiserte bildet ditt...trodde det var lov i et forum som heter nettopp "bildekritikk" Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Fullt tillatt å kritisere selvfølgelig. men det må jo være lov å svare på kritikken og kanskje fortelle litt om hva som var intensjonen. men siden jeg har litt skrivekløe så følger det lett litt mer enn det som er strengt tatt nødvendig. Men når det står kun "Ikke skarpt der det bør være" så blir det jo oppfattet litt nedlatende når det ikke utdypes nærmere. Roar Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Beklager at jeg kritiserte bildet ditt...trodde det var lov i et forum som heter nettopp "bildekritikk" Selvfølgelig tillatt å kritisere, men når det står kun "Ikke skarpt der det bør være" så blir det jo oppfattet litt nedlatende når det ikke blir utdypet nærmere og da synes jeg det er på sin plass å svare og utdybe nærmere hva som er intensjonen med å poste bildet. Men jeg har litt skrivekløe så det hender at det kanskje kommer litt mer enn det som er nødvendig når jeg først er i gang. Roar Lenke til kommentar
Terje Solfugl Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Et lite tips, se også på andres bilder..vi har alle mye å lære Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Et lite tips, se også på andres bilder..vi har alle mye å lære Helt riktig.. Roar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg