Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skjermkort og 2 skjermer

Pugnax

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg driver å setter sammen en pc etter at min fantastiske ide om gaming laptop ikke funket som planlagt.

Jeg planlegger å ha 2 skjermer. Og lurere da på hva som trengs for at dette skal funke optimalt. 100% optimalt er vel to kort i SLI/Crossfire. Men planlegger ett kort foreløpig iallefall.

Her er de to jeg snuser på:

Gigabyte GTX 770 2GB

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=782229

Gigabyte GTX 770 4GB

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=790147

Leste i gjennom et par tråder jeg googlet meg fram til at 4GB var anbefalt. Men var så mange som også pratet imot det. Så ble veldig usikker, derfor jeg spør her.

Ifølge de trådenen jeg leeste trengte man minst 2gb per skjerm for å kunne åpnå full hd.

Hva mener dere?

Vurderte egentlig en gtx 780, men den svei litt vel i budsjettet. Har lyst til å ete noe mere en nudler ut måneden :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4GB er nyttig om du har tenkt å kjøre Skyrim med enorme teksturmodder i Nvidia Surround med triple monitor.

VRAM-behovene er sterkt oppskrytt av veldig mange, man trenger på ingen måte dobbelt så mye VRAM for dobbelt så høy oppløsning.

For meg virker det som om du har tenkt å spille på en skjerm og se film på en annen, og for den bruken er 2GB VRAM nok i de aller fleste tilfeller, unntaket blir om du kjører to stykker i SLI og det kommer et spill i fremtiden som bruker enorme mengder teksturminne.

Lenke til kommentar

4GB er nyttig om du har tenkt å kjøre Skyrim med enorme teksturmodder i Nvidia Surround med triple monitor.

VRAM-behovene er sterkt oppskrytt av veldig mange, man trenger på ingen måte dobbelt så mye VRAM for dobbelt så høy oppløsning.

For meg virker det som om du har tenkt å spille på en skjerm og se film på en annen, og for den bruken er 2GB VRAM nok i de aller fleste tilfeller, unntaket blir om du kjører to stykker i SLI og det kommer et spill i fremtiden som bruker enorme mengder teksturminne.

Tanken med to skjermer for min del er når jeg bruker photoshop etc og spre programmer utover.

Og til spilling ha spillet på en og nett/programer o.l på den andre. Liten sjangse for at jeg kommer til å bruke 3 skjermer i fremtiden, og gjør jeg det så blir det neppe at alle 3 skal ha spilling på seg.

Lenke til kommentar

Hei

Vet ikke om 2gb for full HD er påkrevd. Kjører selv fortsatt med 2 x 4890 kort i maskina (hvert kort har 1 GB RAM) og kjører 4 skjermer, Har ikke noe problem med å ha f.eks film i full HD på en skjerm, ha et spill oppe på en annnen og samtidig ha browser på nr 3 og evt. regneark, eller annet program på nr 4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...