Aimles Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Hei oppgaven er slik: Hva er pH i løsningen 0,1 mol/L H2SO4 når vibare regner med første protolysetrinn Det jeg gjør: H2SO4 + H2O <-> HSO4- + H3O + (HSO4 * H3O) / (H2SO4) = 1,2*10^-2 , som er syrekonstant for HSO4 Det jeg tenker: (x * x ) / 0,1 mol/L = 1,2 * 10^-2 x^2 = (1,2 * 10^-2 ) * 0,1 mol/L x^2 = 0,0012 x = 0,034641016 pH = -log 0,034641016 = 1,46 MEN fasitten sier 1. Siden det er ferie nå så har jeg glemt en del kjemi, lurer på om jeg kan få hjelp med å gjøre det rktig og få riktig svar? takker på forhånd Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) I og med at det er en sterk syre, så stemmer det at man får: H2SO4 + H2O -> HSO4- + H30+ Man vet også at konsentrasjonen av svovelsyra er 0,1M, og at det er like store stoffmengder. Man regner da ut pH-verdi ved å gjøre det slik: -log(0,1)= 1 Endret 16. juli 2013 av Potissimus Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Hei oppgaven er slik: Hva er pH i løsningen 0,1 mol/L H2SO4 når vibare regner med første protolysetrinn MEN fasitten sier 1.Siden det er ferie nå så har jeg glemt en del kjemi, lurer på om jeg kan få hjelp med å gjøre det rktig og få riktig svar?takker på forhånd Er pH = 0,96, dvs pH ca lik 1 ? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Hvis bare 1. trinnet tas hensyn til, blir [H^+] = 0,2 M pga sterk 2-protisk syre, ): pH = 0,7 === Tas begge trinn hensyn til, blir oppsettet og regninga litt mer komplisert: da blir pH = 0,96 Lenke til kommentar
Aimles Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 okå, Tusen takk! Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 I og med at det er en sterk syre, så stemmer det at man får: H2SO4 + H2O -> HSO4- + H30+Man vet også at konsentrasjonen av svovelsyra er 0,1M, og at det er like store stoffmengder. Man regner da ut pH-verdi ved å gjøre det slik: -log(0,1)= 1 dette er feil, husk svovelsyre er ei 2-protisk syre. Hvis fasit påstår pH = 1 er rett, er den feil... Lenke til kommentar
Aimles Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 oi :O hvorfor er pH 1 feil? :O oppgaven sier også (når vi bare regner med første protolysetrinn) Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) oi :O hvorfor er pH 1 feil? :Ooppgaven sier også (når vi bare regner med første protolysetrinn) fordi - som nevnt er svovelsyre en 2 protisk syre, imotsetning til HCl og salpetersyre (de er sterke enprotiske syrer). pga 2 oksoniumioner. ergo blir pH litt mindre enn 1. === det som er mer morosamt er å regne den syras pH hvis du tar hensyn til begge protolysetrinna jeg trudde faktisk du prøvde på det, i lys av første posten/forsøket ditt. litt samme approach nemlig Endret 19. juli 2013 av Janhaa Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 dette er feil, husk svovelsyre er ei 2-protisk syre. Hvis fasit påstår pH = 1 er rett, er den feil... Selv om det er en 2-protisk syre, så regner man som oftest bare med det første protolysetrinnet i kjemipensumet på videregående-nivå. Det første protolysetrinnet indikerer på at det er en sterk syre, mens det andre trinnet er en svak syre, i og med at protolysegraden er så liten i det andre trinnet, så regner man som oftest med at svovelsyre er en sterk syre, ergo vil min utregning stemme? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Selv om det er en 2-protisk syre, så regner man som oftest bare med det første protolysetrinnet i kjemipensumet på videregående-nivå. Det første protolysetrinnet indikerer på at det er en sterk syre, mens det andre trinnet er en svak syre, i og med at protolysegraden er så liten i det andre trinnet, så regner man som oftest med at svovelsyre er en sterk syre, ergo vil min utregning stemme? nei, den protolyserer "dobbelt", siden det er en sterk 2-protisk syre. har jo undervist i K1 og K2 på vgs... klassisk oppgave fra vgs: 0,1 M svovelsyre, bare ett trinn, men den er uansett toprotisk. da blir pH = 0,7. legg merke til at masse-og ladningsbalansen stemmer her! hvis begge trinna tas hensyn til blir pH = 0,96 da blir det verre, men mer utfordrende beregningsmessig :=) det gir jo ingen mening at svovelsyre skal ha lik pH som f.eks saltsyre (den er 1-protisk som du vet). ===== når du skriver: har du ikke masse- og ladningsbalanse, da stemmer d ikke. OK? derfor er jeg uenig... ellers :=) Endret 21. juli 2013 av Janhaa Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 helt annet tema en liten stund viss det går fint: uttaler dere mol "mol", "moll" eller "måll"? Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 helt annet tema en liten stund viss det går fint: uttaler dere mol "mol", "moll" eller "måll"? Førstnevnte, altså "mol". Noe slik "mool" Lenke til kommentar
anno19 Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Janhaa skrev (På 19.7.2013 den 22.33): nei, den protolyserer "dobbelt", siden det er en sterk 2-protisk syre. har jo undervist i K1 og K2 på vgs... klassisk oppgave fra vgs: 0,1 M svovelsyre, bare ett trinn, men den er uansett toprotisk. da blir pH = 0,7. legg merke til at masse-og ladningsbalansen stemmer her! hvis begge trinna tas hensyn til blir pH = 0,96 da blir det verre, men mer utfordrende beregningsmessig :=) det gir jo ingen mening at svovelsyre skal ha lik pH som f.eks saltsyre (den er 1-protisk som du vet). ===== når du skriver: har du ikke masse- og ladningsbalanse, da stemmer d ikke. OK? derfor er jeg uenig... ellers :=) samme oppgave: hva er konsentrasjonen av H3O+ i 0,100mol/L løsning av H2SO4 hvis du bruker Ka for å finne protolysegraden i andre protolysetrinn? Ka2 [H2SO4] = 1,0*10^2 er det denne syrekonstanten jeg skal bruke for å beregne H3O+? eller syrekonstanten for HSO4- som er 1,2*10^- Uansett hvilken av de konstantene jeg bruker blir svaret feil i forhold til fasiten, som er 0,108M. Jeg brukte bufferligninga for å beregne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå