andrerav Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) Hei! Jeg skal på en temmelig lang MC-tur denne ferien, og ønsker meg et kamera som: Kan ligge i brystlomma (størrelsesmessig) Tåler fukt hvis jeg er uheldig og kjører gjennom et regnvær (jakka er jo vanntett, så det trenger ikke være et typisk toughkamera) Kan påmonteres filter (viktig) Feste for tripod Veier lite GPS og Wifi er nice2haves. Den beste kandidaten så langt er TG-2, dette kameraet kan påmonteres en adapter for 40.5mm filtre (Olympus CLA-T01). Det som er trasig med TG-2 er at maks lukkertid er bare 4 sek, og jeg vet ikke om dette kan stilles inn manuelt heller. Er det andre kameraer som fyller disse kravene som jeg ikke vet om? Endret 16. juli 2013 av andrerav Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Det beste kameraet til formålet er Sony RX-100, det gir suveren bildekvalitet, gir full manuell kontroll over alle parametre inkludert under filming og går i brystlomma. Men det tåler kun normalt med fukt og trenger en magnetisk adapter for filter. Du kan alltids ha det i en pose som er laget for telefon/kamera. Så du må velge et kamera som er veldig bra, eller et ok kamera som tåler veldig mye. Lenke til kommentar
andrerav Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Innebygd HDR er forresten en finfin nice2have. På TG-2 er det dessverre slik at HDR-bilder forsåvidt støttes, men oppløsningen reduseres til 3mpx (ifølge the internets). Artig at du nevner RX100 Kristallo, jeg satt akkurat og kikket på dette. Funker slike magnetiske filtre greit? Henger de på mens jeg har kameraet i lomma eller blir det bare tull? Lenke til kommentar
andrerav Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Jeg ser at man får kjøpt adaptere produsert av Kiwi i aluminium som festes med dobbeltsidig teip til linsa. Begynner å ligne på en brukbar løsning dette Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Hva slags filter er det som er så viktig å ha påmontert hele tiden ? Lenke til kommentar
andrerav Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 @Targa_PC: Polariserende, jeg tar mye bilder av vann/elver/skog/fjell og CPL gir slike bilder en slags "dybde" (eller noe som jeg ikke klarer å sette helt ord på) som jeg liker veldig godt. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Innebygd HDR er forresten en finfin nice2have. På TG-2 er det dessverre slik at HDR-bilder forsåvidt støttes, men oppløsningen reduseres til 3mpx (ifølge the internets). Artig at du nevner RX100 Kristallo, jeg satt akkurat og kikket på dette. Funker slike magnetiske filtre greit? Henger de på mens jeg har kameraet i lomma eller blir det bare tull? I teorien burde det kunne fungere fint men jeg har ikke testet det selv. Lenke til kommentar
andrerav Skrevet 18. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2013 Nå har jeg bestilt et RX100 med 32GB minnekort, nytt stativ, bæreveske, og et sett med adapter + filtre fra USA. I går røk bensinpumpa på motorsykkelen, så kamera har bittelitt lavere pri akkurat nå, hehe (: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå