Gå til innhold

Hvor farlig er salt?

Anbefalte innlegg

Jeg spiser veldig mye salt, på forskjellig mat. Spiser en god dose salt hver dag. Har hørt at det er farlig å spise for mye av salt, men ikke tenkt for mye over det før nå.

Men hvor farlig er det, og er skaden allerede skjedd om jeg har spist en god dose salt (omtrendt hver dag) i noen år? Om jeg stopper å spise salt nå, vil skadene som er skjedd på kroppen bedre seg etterhvert?

(Leste at blodstrømmen i årene blir dårligere av salt. Og jeg har VELDIG kalde hender og lurer på om det kan være årsaken?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen har dårlig blodsirkulasjon fra før, selvfølgelig hjelper ikke sånt som fett, salt og sigaretter noe på det, men jeg går ut ifra at du er 95er, altså 17/18, jeg tror du skal ha spist uhorvelige mengder med salt for å merke det i så ung alder.

Tror heller det er lett å lete etter årsaker til f.eks kalde hender i form av sykdom og årsaker, istedetfor at det bare er slik man alltid har vært.

Lenke til kommentar

Noen har dårlig blodsirkulasjon fra før, selvfølgelig hjelper ikke sånt som fett, salt og sigaretter noe på det, men jeg går ut ifra at du er 95er, altså 17/18, jeg tror du skal ha spist uhorvelige mengder med salt for å merke det i så ung alder.

Tror heller det er lett å lete etter årsaker til f.eks kalde hender i form av sykdom og årsaker, istedetfor at det bare er slik man alltid har vært.

Leste at saltet kan føre til høyere sjanse for hjerte sykdommer, så jeg ned på slatet fra nå.

Og når det gjelder den dårlige blodsirkulasjonen er nok det bare sånn jeg er født. Har hatt det så lenge jeg kan huske. Har også spist mye salt så lenge jeg kan huske og tenkte det kunne ha en sammenheng.

Lenke til kommentar

Om du kutter ned på salt i kostholdet vil jo kroppen din få det bedre igjen. Du blir ikke permanent ødelagt av å spise salt med det første. Men det er bare positivt å kutte ned på salt, men det store problemet blir at mat nå vil smake "kjedelig" fordi du har vent deg til at alt skal smake salt. Tar lang tid før du venner deg til den ekte smaken til maten igjen.

Lenke til kommentar

Jeg spiser veldig mye salt på maten, og spiser også mye potetgull/snacks pluss en del ferdigmat med veldig høyt saltinnhold. Jeg har byttet ut saltet jeg selv bruker i maten med LO salt. Det skal visstnok være bedre.

Jeg anbefaler å trene. Da trenger kroppen mer salt. Jeg var bekymret for saltinntaker mitt før, men ikke nå lengre fordi jeg trener. Har målt blodtrykket hos legen etter jeg begynte å trene. Er normalt i følge legen.

Lenke til kommentar

salt er must for at kroppen skal fungere optimalt, men det finnes en del forskjellig typer salt..

Jeg bruker for det meste

http://en.wikipedia..../Himalayan_salt

I følge lenken er det ikke noe spesielt annerledes enn vanlig salt. Dvs. nesten bare NaCl. Mange av de andre mineralene (5% av himalayasaltet) har andre positive sider, men selve saltet har fortsatt sin negative virkning.

Nordmenn inntar i gjennomsnitt alt for mye salt. I vanlig norsk kosthold har råvarer, halvfabrikata osv nok salt i seg selv til at man aldri skal trenge å salte maten for å få nok salt. (sikkert med unntak av ekstremsituasjoner som utholdenhetsidrett etc)

Det finnes forresten andre salter enn NaCl, der MgCl2 og KCl går for å være litt sunnere varianter fordi de tilfører Mg og K, to mineraler som ikke er så vanlig å få nok av gjennom kosten som Na.

Men det er bare positivt å kutte ned på salt, men det store problemet blir at mat nå vil smake "kjedelig" fordi du har vent deg til at alt skal smake salt. Tar lang tid før du venner deg til den ekte smaken til maten igjen.

I forbindelse med at ungene mine begynte å spise vanlig mat så kuttet vi ut all salt i middagslagingen. Jeg synes ikke det var så vanskelig å venne seg til for de fleste middager, men på noen få ting som Pomes frites så sprekker jeg og må salte litt på min egen tallerken. Kutter man saltet lærer man fort å krydre maten på andre måter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I forbindelse med at ungene mine begynte å spise vanlig mat så kuttet vi ut all salt i middagslagingen. Jeg synes ikke det var så vanskelig å venne seg til for de fleste middager, men på noen få ting som Pomes frites så sprekker jeg og må salte litt på min egen tallerken. Kutter man saltet lærer man fort å krydre maten på andre måter.

Ja små barn kan helt fint(bør) spise slikt uten salt. Bare man aldri begynner med salt så starter man hvertfall opp med gode vaner i livet. Men jeg selv spiser så og si alltid pommes frites med salt. For det første så regner jeg egentlig ikke pommes frites som mat men mer som snacks og med snacks så synes jeg ikke det er spesielt galt å skeie ut når man først spiser det. Men om jeg spiser diverse dips med potetene feks.ketchup, majones, hotsauce etc. så blir ikke saltet så viktig lenger.
Lenke til kommentar

Ja små barn kan helt fint(bør) spise slikt uten salt. Bare man aldri begynner med salt så starter man hvertfall opp med gode vaner i livet. Men jeg selv spiser så og si alltid pommes frites med salt. For det første så regner jeg egentlig ikke pommes frites som mat men mer som snacks og med snacks så synes jeg ikke det er spesielt galt å skeie ut når man først spiser det. Men om jeg spiser diverse dips med potetene feks.ketchup, majones, hotsauce etc. så blir ikke saltet så viktig lenger.

Vanlig salt potetgull har 1,5g salt pr 100g, mens f.eks Grandiosa har 1,2g salt pr 100g.

Mao, det er viktigere å holde seg borte fra ferdigmat enn det er å holde seg unna snacks pga mengden man spiser av mat i forhold til snacks.. Jeg spiser f.eks fort 4-500g grandiosa, men sjelden mer enn 100g potetgull, som da gir 5-6g salt fra ferdigmaten og 1-2g fra snacks.

Hjemmelaget brød smaker helt fint uten et gram tilsatt salt, mens ferdiglagd brød gjerne har over 1g salt pr 100g.

Mao, hvis du vil ha ned saltinntaket så er hjemmelaget mat tingen.

Lenke til kommentar

Vanlig salt potetgull har 1,5g salt pr 100g, mens f.eks Grandiosa har 1,2g salt pr 100g.

Mao, det er viktigere å holde seg borte fra ferdigmat enn det er å holde seg unna snacks pga mengden man spiser av mat i forhold til snacks.. Jeg spiser f.eks fort 4-500g grandiosa, men sjelden mer enn 100g potetgull, som da gir 5-6g salt fra ferdigmaten og 1-2g fra snacks.

Hjemmelaget brød smaker helt fint uten et gram tilsatt salt, mens ferdiglagd brød gjerne har over 1g salt pr 100g.

Mao, hvis du vil ha ned saltinntaket så er hjemmelaget mat tingen.

Grandis har 0,9 % salt i følge Stabburets hjemmesider, men det er uansett riktig at ferdigmat inneholder helt unødvendig store mengder salt.
Lenke til kommentar

Saltet er et hjelpemiddel i gjæringsprosessen så det lønner seg å ikke kutte det helt ut fra brøddeigen. Da tar det lengre tid å heve. Har man i tillegg mye sunne/grove meltyper/bygg så vil det gå ennå tregere og eventuelt forbli svært kompakt.

Suppeposer, taco-pulver og gryterett på pose er stappfult av salt. Jeg orker ikke ete det lengre for det står mellom alt for salt og alt for utvannet. Jeg lager mye heller sånt fra grunnen av uten saltet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vanlig seltin er mye sunnere enn himalaya salt, men det er ikke rosa og koster ikke en formue, så det er klart at det ikke er like trendy.

Leste du bruker for det meste ? koster ikke særlig mer en vanlig salt når man kjøper fra iherb og ikke Norske butikker..

Lenke til kommentar

Leste du bruker for det meste ? koster ikke særlig mer en vanlig salt når man kjøper fra iherb og ikke Norske butikker..

Nei, for all del. Få heller enn liten pose rosa vidundermiddel fløyer rundt en fjerdedel planeten kun for deg enn å gå på kiwi og kjøp noe som er sunnere.

Lenke til kommentar

Saltet er et hjelpemiddel i gjæringsprosessen så det lønner seg å ikke kutte det helt ut fra brøddeigen. Da tar det lengre tid å heve. Har man i tillegg mye grove meltyper/bygg så vil det gå ennå tregere og eventuelt forbli svært kompakt.

Suppeposer, taco-pulver og gryterett på pose er stappfult av salt. Jeg orker ikke ete det lengre for det står mellom alt for salt og alt for utvannet. Jeg lager mye heller sånt fra grunnen av uten saltet.

At det tar lengre tid å heve er vel kun et problem for industrien? For meg som privatperson så betyr det svært lite.

Den største forskjellen for meg er hvor varmt det er der jeg hever brøddeigen. Jeg er litt lat og gidder ikke ha 37 grader varmt vann når jeg lager deigen, så de siste 15 minuttene av hevetiden gjør jeg i formen som jeg setter over bakebollen fyllt med varmt vann fra springen.

... vi er nok rimelig enige her, å spise industrimat er problemet. Jeg leste at 75% av saltforbruket i Norge er det mat-industrien som står for.

Lenke til kommentar

Poenget er vel heller at NaCl er NaCl og det er hovedbestanddelen i vidundersaltet ditt og at det er mengden NaCl som er problemet for kostholdet generellt i Norge.

Lenke til kommentar

Du kan få problemer med nyrene, bestefaren min måtte fjerne en nyre og fikk beskjed om at han hadde spist for mye salt (men han spiste veldig store mengder). Er du glad i salt så pass på å drikke nok, da blir nyrene dine gladere.

Endret av Maxie10
Lenke til kommentar

Nei, for all del. Få heller enn liten pose rosa vidundermiddel fløyer rundt en fjerdedel planeten kun for deg enn å gå på kiwi og kjøp noe som er sunnere.

Hvor har jeg sagt at det er noe vidundermiddel ? jeg liker bare smaken av det de få gangene jeg bruker salt..Ikke minst dette saltet har fult spektrumet av mineraler..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Som det meste annet, en normal frisk person trenger salt for at kroppens funksjoner skal opprettholdes. For lite, og for mye skader disse funksjonene som igjen kan gi forskjellige følgeskader. Med tiden vil skadepotensialet være større (f.eks høyt blodtrykk som følge av for mye salt over lang tid).

Noen trenger mer salt (f.eks mange av de som får tatt vekk tykktarm), mens de fleste trenger å kutte ned.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...