Gå til innhold

Skal bygge nytt datasenter i Norge

Anbefalte innlegg

Men faen.. Drit i å sentralisert alt! Her er en fin sjanse til å utnytte ting på sørlandet og i nordnorge. Oppgrader og få landet opp å gå for flere muligheter mens dere først er i gang!!!

Det finnes ikke kompetanse på bygda. Bygda = alt utenfor oslo :)

Seriøst. Skatteetaten har jo forsøkt desperat å opprette utviklerkontor i Grimstad, men det er omtrent ikke en kjeft som vil jobbe der til tross for at Høyskolen der utdanner dataingeniører.

Det er i Oslo det skjer - alt annet blir for snevert. Husk at IT folk sin kompetanse er ferskvare. Det å holde på med sære ting litt for lenge kan sende deg på nav for resten av livet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke kompetanse på bygda. Bygda = alt utenfor oslo :)

Seriøst. Skatteetaten har jo forsøkt desperat å opprette utviklerkontor i Grimstad, men det er omtrent ikke en kjeft som vil jobbe der til tross for at Høyskolen der utdanner dataingeniører.

Det er i Oslo det skjer - alt annet blir for snevert. Husk at IT folk sin kompetanse er ferskvare. Det å holde på med sære ting litt for lenge kan sende deg på nav for resten av livet.

Skjønner at det er vanskelig å bygge kompetanse utenfor Oslo. Men umulig er det ikke (vi har en god del utviklere der jeg jobber og jeg vil påstå at Nordland ligger ett stykke utenfor Oslo) men det er færre interresante jobber her, så det er mye vanskeligere å få dyktige folk til å flytte på seg, spesielt til nye jobber. Å si at all kompetanse ligger i Oslo blir veldig snevert, men mye ligger i de største byene. F.eks Trondheim der det blir utdannet ganske mange dyktige folk innenfor IT.

Men, jeg mener at det ikke er det private sin jobb å sørge for jobber i distriktene, men ett datasenter burde legges der det er infrastruktur til det. Det trengs ikke så mye folk til å jobbe på selve datasenteret, utviklingsteam etc. kan man legge en annen plass. Men regner med noen har regnet på hvor det er mest lønnsomt å legge datasenteret. (Nærhet til kundene er ikke noe must, nærhet til fiberlinjer med god overføringshastighet og strøm er mer viktig)

Lenke til kommentar
Men faen.. Drit i å sentralisert alt! Her er en fin sjanse til å utnytte ting på sørlandet og i nordnorge. Oppgrader og få landet opp å gå for flere muligheter mens dere først er i gang!!!
Er det et privat AS sitt ansvar å få "landet opp å gå"?

Tenkte jeg bare skulle nevne at Entra eiendom som er utbygger, og de er statlig eid....

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle nevne at Entra eiendom som er utbygger, og de er statlig eid....

Nope, det er det ikke. Leser du artikkelen så står følgende:
Entra har nå solgt seg ut av hele prosjektet, og Evry har kommet inn.

Entra var med tidligere men da ble det ikke noe av prosjektet.

Lenke til kommentar

Neitakk. Nært bedriftene som skal bruke det, stor mengde tekniske profesjonelle, nært eksisterende fibersamband og nært nasjonal og internasjonale knytepunkt for internett.

Som allerede eksisterer. Om vi bygger ut RUNDT om i landet så kan flere komme til på markedet og vi kan utnytte hele Norges IT-infrastruktur, ikke bare på østlandet.

Enten Entra eller ROM-Eiendom, huh?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...