_sil_ Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Hei hopp! Har et Canon 550D kamera. Sitter og blar igjennom feriebildene og har oppdaget en knall hvit liten flekk. Zoomer jeg godt inn på den opptrer den som et slags kryss. Antar at dette er en pixelfeil. Spørsmålet er om det er en død en eller en heit en? Er dette noe en bare må godta på et to år gammelt kamera? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Prøv følgende oppskrift for å prøve å fjerne den: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1261600&st=0&p=16232205entry16232205 Lenke til kommentar
_sil_ Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Prøvde det for 15 min. siden, men uten hell. Gjorde det riktignok med objektiv på men med deksel. Tok deretter et bilde med lang lukkertid (fortsatt med deksel på), og herreminhatt, da dukka det opp et hav av diverse prikker i det norske flaggets farger. Det jeg håpet på skulle bli ett ensfarget svart bilde ser ut som en eksplosjon av diverse flekker når jeg zommer godt inn. Uæææh, dette likte jeg ikke. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Et bilde med lang lukkertid med dekselet på vil gi forskjellige farger - dette er på grunn av varme piksler. Det du i så fall kan gjøre er å skru på "Long Exposure NR" - som gjør at det tar dobbelt så lang tid å ta bildet, men som fjerner dette. Ikke bry deg om hotte piksler. Det viktige er heller å unngå døde piksler - piksler som også er der på korte lukkertider. Og - metoden beskrevet pleier å fjerne døde piksler. Lenke til kommentar
_sil_ Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Tok et bilde med lukker på 1/1000 med deksel på, og fant ikke den hvite prikken nå. Kan det ha gjort susen tru? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Det skal du ikke se bort fra! Lenke til kommentar
_sil_ Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Jeg har prøvd å knipse her inne i tussemørket litt nå, og det ser ut til at oppskriften din har gitt resultater Trondster. Tusen hjertelig takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå