helbakke Skrevet 18. oktober 2001 Del Skrevet 18. oktober 2001 Har tenkt å begynne på trekassa mi og trenger litt hjelp. Hva er spenningen på lysdiodene til HD og powern fra hovedkortet? Lenke til kommentar
DukerX Skrevet 19. oktober 2001 Del Skrevet 19. oktober 2001 * Frem med multimeteret og mål! * Lenke til kommentar
cyberklad Skrevet 20. oktober 2001 Del Skrevet 20. oktober 2001 spenningen ligger vel på ca 0,7V for det er rundt der lys dioder begynner og virke. Lenke til kommentar
helbakke Skrevet 21. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2001 Vanlige silisium dioder leder ved 0,6 V. Lysdioder har større spenning (trur jeg) i elfa katalogen er spenningen på dem fra ca. 2 V til 5V. Jeg har ikke multimeter og de som er på skolen er utrulig dårlige. Har sett noen multimeter på Europris. Diss er billige i forhold til vanlige multimetere. Er det noen som har "testet" dissa multimetra og hvet om dem er ok til dette formålet? Lenke til kommentar
cyberklad Skrevet 22. oktober 2001 Del Skrevet 22. oktober 2001 euro pris og multimeter ? hmms vet ikke om jeg ville ha tatt i dem med en tang. skikkelige multimeter koster jo flesk min 600 Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 Ta å sjekk en eller annen harddisk produsent's hjemmeside, gå til en eller annen SCSI disk og les spesifikasjonene der. SCSI disker har egne pinner til dioder, slik at hver disk har sin diode..ellers så står det vel 5v på +pinnen til power dioden på hk'et...det gjør det ihvertfall i brukermanualen min.... Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Enkelt å bare sette inn en resistor. Det kan hende du må bruke det uansett for å minske strømmen gjennom dioden, hvis ikke kan den bryte sammen, jeg bruker bare uttaket med +12v og setter inn en 500Ohm's resistor. Det ville jeg anbefalt, men det blir litt vanskelig om du ikke har holdt på med det endel før eller kjenner noen som kan det. Lenke til kommentar
helbakke Skrevet 24. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2001 Men jeg skal ha harddisk og power lys. Si at jeg skal ha blå lysdioder som har en spenning på 5V, da blir spenningen på hovedkortet forliten men jeg fikk en ide. Vis jeg kobler + pinnen til powerled (som sitter på hovedkortet) og kobler den til basis på en transistor via en resistor. Transistoren kobler jeg på 12 V og setter en resistor og den blå lysdioden på kolektor. Vil det funke i praksis. Jeg har ikke drevet med Elektronikk på hobbybasis men jeg går nå på VK1 Elektronikk (IKT er ikke lett å komme inn på) Lenke til kommentar
Clupus Skrevet 29. oktober 2001 Del Skrevet 29. oktober 2001 Quote: On 2001-10-19 18:16, DukerX skrev:* Frem med multimeteret og mål! * Eg målte på mitt Abit KT7-RAID, og fekk ein nokså stabil, fine, greie, ok, kjekk 5.0V Ergo, blå 5V lysdiode rett på Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 30. oktober 2001 Del Skrevet 30. oktober 2001 jeg kjører mine Clas Ohlson dioder på 3V (2xAA). funker helt fint, bra lys. (har ikke fått case mod'a noe enda, nei) Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Jeg mener at HD Diodene går på 5V. Mener det var det iallefall. Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Men jeg skal ha hardisk og power lys. Si at jeg skal ha blå lysdioder som har en spenning på 5V, da blir spenningen på hovedkortet forliten men jeg fikk en ide. Vis jeg kobler + pinnen til powerled (som sitter på hovedkortet) og kobler den til basis på en transistor via en resistor. Transistoren kobler jeg på 12 V og setter en resistor og den blå lysdioden på kolektor. Vil det funke i praksis. Jeg har ikke drevet med Elektronikk på hobbybasis men jeg går nå på VK1 Elektronikk (IKT er ikke lett å komme inn på) Du kan jo bare kjøpe inn noen LED fra MP.no og bytte ut de standard LED`ene. Det funker fint som f*** Lenke til kommentar
Smilodon Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 3 ting: 1. uttaket på hovedkortet til lysdiodene er som regel 5.0v 2. hovedkortet har innebygget motstand... som funker helt fint til både 2.0v og 5v lysdioder (effekten (W) er den samme uansett farge... (med mindre det er en spesiell diode med høyt eller lite strømforbruk) 3. utgangen på hovedkortet er aktiv-lav... så du kan jo ta trøm fra hvor du vil (12v 5v 3.3 v osv) og bare koble katoden på lysdioden på hovedkortet... (må jo ha motstand her da... ) å bruke en transistor går helt greit, men det er overkill og bruke det for kun en lysdiode... hvis du skal ha mange så bør du kanskje vurdere det... går du VK1 elektronikk bør du vite dette... når det kommer til multimeter så annbefaler jeg å kjøpe noe skikkelig... multimeter kjøpt på billigbutikker kan i værste fall være farlige... og 600 for et multimeter er ikke så ille... det jeg har nå kosta over det dobbelte.. (litt billigere nå da)... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå