ponduzn Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Hei, dette er min første post på forumet. Flyttet til ny plass i slutten av juni, da jeg bestilte nytt nett fra telenor. Hadde modem fra før da jeg hadde 25\5 vdsl fra telenor, nå har jeg 40\10 vdsl. Modemet er ZyXeL p2812- F3. Har testet hastigheten på test.telenor.net , nettfart.no og speedtest.net, Hvor det vises at jeg har på de tre, DL : 44 - 49 mb\s , UL: 8-11 mb\s, MEN, viser også 525-526 ms og 0-4 jitter, noe som medfører en del problemer for meg som gamer og trenger nettet fult ut. Hadde tanker om at det kunne være modemet som tullet med meg, så jeg satt "vdsl" på "broadband" på modemet til bridge, og kjøpte meg en Netgear N600 Gigabit router, i håp om at det skulle hjelpe, noe det ikke gjorde i det hele tatt! Fikk ikke satt Adsl og ethernet på modemet i bridge da det restartet seg, og jeg mangler kunnskapen til å nå komme inn på modemet igjen, om jeg ikke må resete det, men jeg bruker vdsl så burde vel holde. Har også testet nettet på 2 forskjellige pcer, og det er akkurat det samme resultatet. Lurer på hva jeg kan gjøre, eller om dette er feil på telenor sin side av nettverket ? Trenger dere eksperter nå Hilsen Ruben Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Det enkleste er sikkert å resette routermodem og koble PC rett på routermodem. Når du så har løst problemet med latency, så kan du heller tenke på bridge og router igjen. Etter du har resatt routermodemet og fått nett, så gå i CMD (dosvindu) og skriv: tracert vg.no Traceroute viser ved hvilket hopp forsinkelsen oppstår. Sannsynligvis må du uansett ringe kundeservice, men greit å vite hvor problemet ligger. Endret 15. juli 2013 av Jan Skrotnes 1 Lenke til kommentar
ponduzn Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Jeg tenkte det å bridge multimodemet og sette opp en router kunne muligens eliminere at det var feil med multimodemet kanskje.. men jeg har begrenset kunnskap om nettverk. Jeg ringte kundeservice for et par dager siden, men di sa di ikke kunne hjelpe meg og la på, men får ringe inn til dem igjen i morgen tenker jeg! Takk for svar, skal prøve å resette multimodemet og se hva jeg får til. Ruben Lenke til kommentar
ponduzn Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Det enkleste er sikkert å resette routermodem og koble PC rett på routermodem. Når du så har løst problemet med latency, så kan du heller tenke på bridge og router igjen. Etter du har resatt routermodemet og fått nett, så gå i CMD (dosvindu) og skriv: tracert vg.no Traceroute viser ved hvilket hopp forsinkelsen oppstår. Sannsynligvis må du uansett ringe kundeservice, men greit å vite hvor problemet ligger. Da har jeg restatt modemet, og kjørte tracert på vg.no før og etter, og pingen er ok der, viser 24-26 ms på alle 10 testene. Men fortsatt 525 ms og 4 jitter på test.telenor.net, og fortsatt 50-70 typisk eller mer ms i spillservere, tilogmed fra norge. syns det er merkelig at det akkurat er 525 eller 526 ms hver test på test.telenor.net, når andre kjente prøver den testen får di ned til 7ms med ei "dårligere" linje enn jeg har. har ikke stort greie på dette, men takker for svar ! Lenke til kommentar
Sakiko Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Bruker du trådløst eller kabel? Er det bare telenor testen som får den MSen? Eller får du dette på andre speed test sider også? 1 Lenke til kommentar
ponduzn Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Bruker du trådløst eller kabel? Er det bare telenor testen som får den MSen? Eller får du dette på andre speed test sider også? Bruker Kabel. Nei, får samme ms hos alle speedtester, sålenge testen går til telenor sine servere, ms'en er betraktelig bedre til andre servere, f.eks via speedtest.net på kvantel.no sin server får jeg ned til 70ms, som er det aller beste resultatet, men dette er alikvel ikke akseptabelt til å være 40\10 vdsl mener jeg. Ruben Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) Speedtest.net er ikke til å stole på når det gjelder forsinkelse. Det at du får høy forsinkelse kun mot Telenors servere betyr jo ingenting i praksis. VDSL har litt høy forsinkelse på første hopp (5-8ms?), men oppfører seg ellers helt normalt. Tror du skal friskmelde den linjen din, og ikke bry deg om faktorer som er normale på nett. Kjør tracert vg.no eller ping vg.no -t og du vil se at alt er normalt hos deg. Endret 16. juli 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
ponduzn Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 Speedtest.net er ikke til å stole på når det gjelder forsinkelse. Det at du får høy forsinkelse kun mot Telenors servere betyr jo ingenting i praksis. VDSL har litt høy forsinkelse på første hopp (5-8ms?), men oppfører seg ellers helt normalt. Tror du skal friskmelde den linjen din, og ikke bry deg om faktorer som er normale på nett. Kjør tracert vg.no eller ping vg.no -t og du vil se at alt er normalt hos deg. Som nevnt i tidligere post, så var det ikke bare speedtest.net, var hovedsaklig test.telenor.net og nettfart.no. 5-8 ms i ett hopp ? da hadde jeg ikke nevnt noe engang haddet det vært så lite ^^ Jeg spilte på norske servere å hadde fra 50-100ms + , såpass ustabilitet er ikke normalt, Men pratet med telenor eksperten i går, som da oppdaterte firmwaren på modemet mitt, og da hoppet pingen på tracert vg.no fra 24-26 ms, ned til 18-19ms , og test.telenor.net gikk den ned til 512ms i stedet for 525 ms, I spillservere virker linja mer stabil nå, og ligger fra 28ms - 70ms + på norske servere. Men telenor eksperten sa jeg skulle feilmelde linja pga ustabilitet for det var noe galt, selvom alt så greit ut fra dems side, for jeg skulle ikke få så høy ms i test.telenor.net hvis flash var oppdatert, som den er så lar denne feilmld gå gjennom, får di ikke gjort noe nå, får det jo bare være men, mangler bare litt stabilitet på ms'en nå. Takk for svar! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Hvis du ser på tracert på de stedene du har 500+ms, så vil du også se hvilket hopp feilen oppstår på. Du kan gjerne poste resultatet her (sensurer din egen internettadresse som kommer etter 10.0.0.138). Lenke til kommentar
ponduzn Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 Hvis du ser på tracert på de stedene du har 500+ms, så vil du også se hvilket hopp feilen oppstår på. Du kan gjerne poste resultatet her (sensurer din egen internettadresse som kommer etter 10.0.0.138). Får ikke 500+ ms på tracert, vet ikke hvilken server jeg skal trace, som test.telenor.net bruker å teste nettet mitt via :S På vg.no er pingen ok. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Da gjentar jeg at linjen din er 100% OK. Les denne tråden og se på ting som kan gi dårlig resultater: http://productforums.google.com/forum/#!topic/chrome/fSGBeHyCq1s Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Hvor i Norge er det du bor? Er rimelig stor forskjell om jeg skal pinge en server i Nord-Norge, fremfor en server i samme by som meg. Bor litt utenfor sentrum i Trondheim, og får 1-2 ms ping mot serveren til høgskolen i sør-trøndelag som ligger midt i sentrum. Tester jeg opp mot en server på østlandet fra hjembyen min, så snakker vi snarere 10 ganger så mye. Ping 15-20 ms. Vel og merke med fiber, så det vil jo være betraktelig raskere enn kobber. Endret 17. juli 2013 av Andrull Lenke til kommentar
ponduzn Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Jan Skrotnes har rett. Var ingen feil på linjen, var et lite problem med modemet, fikk nytt i dag, så ble pingen betraktelig bedre, Men var feil med flash playeren min som var innebygd i chrome, så lastet ned ny, disablet i chrome, og nå har jeg 9 ms på test.telenor.net, og 10 ms på nettfart.no Telenor selv sa di fant noe galt uansett, di brukte 2 servere å pinge fra elns, og di fikk ingen respons fra den ene, noe som gjorde dem veldig oppmerksomme, og etterpå ble pingen ca 10-20% bedre etter noen justeringer. vet ikke hva. takk for hjelp alle sammen, og beklager at jeg var påståelig ang, linjen! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå