Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke biler har du eid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opel Ascona 1.6s 1984 modell,første bil,fikk den gratis da jeg fikk lappen.

 

Mercedes 300E 1991 modell,opel ble innlevert til huggeren og Merca ble kjøpt av pengene jeg tjente selv.

 

Smart ForTwo turbo 2007 modell,solgte Mercedes og gikk til innkjøp av denne lille saken som jeg mener er en av morsomste biler jeg har kjørt,84 turbo hester på en 800 kilo bil er artig,eneste som trakk ned er den rare girkassa.

 

Mercedes E200 kompressor 2005,Smart var etterhvert for liten og byttet den inn for denne E200 som hadde det meste av utstyr,kjører bilen fortsatt og er veldig fornøyd.

 

Mercedes GLK220 4matic 2011,denne kjørte jeg som taxi helt til 10 dager siden da jeg byttet den for den nye E300 BlueTec Hybrid facelift 2014 modell.

 

GLK er fortsatt i mitt eie foreløpig til den blir solgt.

Lenke til kommentar

Har eid 10 biler siden 2006.. Tror det er en kombo av at jeg kjører dem ihjel + at jeg fort blir lei.

 

1991 Audi 80 1.8i - Meget komfortabel bil, men mye småfeil

1994 BMW E34 5-Serie sedan 2.0 - Utrolig gøy å kjøre, men måtte avlives grunnet skjevhet i ramma

2001 Citroen Jumper 1.9 Tdi - Svæær kassebil jeg kjøpte på fylla

1998 Seat Toledo - Beste bil noensinne, kjørte den uten olje eller kjøing uten at motoren skar seg

1995 Chrysler Voyager 3.0 - Varte i en måned

2002 Renault Kangoo 1.8 - Grei varebil

1986 Ford Escort 1.6 - Varte i hele 3 mnd før den ble spiker

1971 Fiat 1100 - Gøyeste bilen, fikk masse oppmerksomhet med denne. Manuelle vindusviskerspylere, sofa bak, choke, 40 hk?

1999 Audi A6 2.4 V6 Quattro stv- Denne har jeg enda, må bytte motor. Utrolig komfort og gode kjøreegenskaper

 

Nå går det i motorsykkel..

Endret av ostehøvel
Lenke til kommentar

1994 Citroën BX14TE, 75HK. Fantastisk komfort! Morsom å kjøre (som å kjøre båt), og med de sykeste bremsene jeg noensinne har opplevd! Solgte hjula og kjøperen fikk bilen med i prisen.

 

1996 Citroën Xantia 2.0i, 134HK stasjonsvogn. Også veldig komfortabel og mer driftsikker enn BX'n. Litt stor.

 

2007 Toyota Yaris D4D 1,4l, 90HK, chippet. Billig i drift! Liten og praktisk. God plass innvendig selv om det er en liten fisebil. MYE sprekere enn bensinversjonene! Ganske gode veiegenskaper, men seter som ødela ryggen min.

 

2006 BMW 318i, 2,0l, 129HK. Veldig komfortabel! Seter som ikke ødelegger ryggen min. Sprek nok men den høye vekta knekker en del av morroa. Valgte bevisst bensin da det ser ut som det blir flere og flere restriksjoner og avgifter på diesel. Pluss at jeg er skeptisk til DPF.

Lenke til kommentar

1977 Mitsubishi Galant 1,6 Førstebil. Kjøpt av daværende svigermor. Rustvrak. Spyling på frontruta ga såpebobler på dasbordet. Litt stæsj som just. korsryggstøtte og tiltsete. Motor fra 83' Mitsu L300.

 

1977 Mitsubishi Galant 1,6 Pen, hel og fin. Fikk denne i erstatning for førstebil som ble torpedert av svimmel dame i hard Pajero. Porta og planet topp selv, gikk godt i 2 dager før veivlager sa takk for seg. Fikk motor fra forrige bil.

 

1981 Ford Granada 2,3 Dro på tjuvperm for å kjøpe denne, fikk 5 dager resttjeneste :D Ble opplakkert i ca. original Graphite Grey Metallic. 2,8i motor ble kjøpt og turbo ble nesten kjøpt før ombyggingsprosjektet ble skrinlagt og bilen ble solgt. Drept av ny eier (svimmel rogalending.

 

1987 Ford Escort RS Turbo. Ca. 200 gamp, ca. 1000kg. Spekket med div. koselig stæsj som Recaro seter, RS lærratt, div. trim, og Ford Motorsport demperoppsett. Vanvittig morsom bil å kjøre, fantastiske kjøreegenskaper (i fart), men spant til dommedag og torquesteering fra helvette, man holdt helst begge hender på rattet under aks. Turtallssperra var tenningskutt, med dertil meterlange blåflammer og smell som hagleskudd ut av Magnex rustfritt eksosanlegg.

 

1990 VW Caravelle Syncro 1,6TD. Manuell diffsperre, tok seg helt fantastisk godt fram. Forutenom massiv undermotorisering en fantastisk turbil, dobbel luftmadrass baki på Gatebiltreff o.l. Trengte flyttebil da jeg flytta fra Bodø for å gå på Drammen Tekniske Fagskole.

 

1986 Sierra IS med turbo. Målt til 230hk, estimert å være god for 250hk/400Nm. Kjøpt stort sett ferdig konvertert (oppsett nr.1), modifisert en del videre. Kjørt både på bane og til og fra jobb. Har denne igjen etter en svipptur innom to andre eiere. Har ikke blitt kjørt på flere år pga. rustrep. Har målsetting om å få godkjent effekten og ha den som billig lekebil og prøve ut div. idéer rundt launch control, antil lag o.l. Håper på å skrive motorprogram selv, har rulle på jobb.

 

2000 Honda VTR Firestorm 1000 kubikk V-Twin. Første MC. Avgikk med døden på E6 i Asker da en bilist fant ut han trengte feltet mitt mer enn jeg gjore...

 

2001 Honda VTR SP-1 1000 kubikk V-Twin. Kjøpt mens jeg fremdeles var på krykker etter Firestormens bortgang, ble stjålet et par år senere.

 

1994 Ford Mondeo 2,0 GHIA aut. Ikke mye å si om denne, tyskimportert, mye utstyr, ingen beautu queen.

 

1996 Ford Mondeo 2,0 GHIA. Enda mindre å si om denne. Penere å se på, mindre utstyr.

 

1991 Ford Sierra 2,0 DOHC. Kjøpt for 3000kr, solgt for 5000kr 2 år senere, videresolgt for 20'000 2 år deretter. Kjekk bruksbil med fin balanse og høy min-bil-er-styggere-enn-din-bil-så-flytt-deg-faktor.

 

1986 Ford Sierra XR4X4 2,8i 150hk. Vanvittig rå vinterbil, god balanse til 4x4 å være, ufattelig morsom med ræva først ut av svingen og v6ern på turtallssperra. Kjøpt som lekebil sammen med lillebror, solgt og kjøpt tilbake igjen av brutter.

 

2001 Honda VTR SP-1 1000 kubikk V-Twin.

 

1996 Ford "Frosk" Scorpio 2,0 16v 136hk Stor og tung, ingen ræser... Trengte billig stasjonsvogn i en fart, er glad i Ford og foretrekker bakhjulstrekk. Ble lovet rustfri bil, DET var den ikke, skal avlives snart.

 

1997 Ford Frosk Scorpio Cosworth 2,9 24v aut. 207hk Mye utsyr som 3-programs minne på førerstol og speil, høyre speil har revers-dip, automatisk avblendbart speil, skinn 2-sone klima, oppvarmet frontrute og speil, org. alarm mm. Har lov til å trekke 2 tonn. Bragt tilbake til liv etter en kort karriere som delebil. Super bil på landevegen, litt tørst :p

 

Tror det var alt forutenom div. delebiler av forskjellig fabrikat :)

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noen tiår siden jeg fikk førerkort etterhvert, og det er også ei stund siden jeg har eid en bil. Etter det har jeg kjørt firmabil. De fleste av dem har jeg likevel hatt en ikke heilt liten påvirkning på selv...

 

Mitt første førerkort hadde jeg i en alder av ca 16,5 år og da kjøpte og kjørte jeg en todørs Nash Rambler Custom 1951-modell. En "liten" bil under 15 fot (4,5 meter) lang og altså noenlunde på størrelse med f eks en Volvo V40. Motoren var også liten (les: "bare" 173 kubikktommer eller ca 2,8 liter og "bare" sekssylindret) og var mer kubikktommer enn kraft. Ytelsen var bare 82 HK og 0-60 miles/0-98 m var 21 sekunder, men den hadde en aldeles fantastisk bensinøkonomi. På langkjøring brukte den bare 1,2 liter pr (norsk) mil, på bykjøring rundt 2 liter pr mil. Virkelig flott bil for en gymnasiast og student etter oljekrisen nå når bensinen kostet over 1,20 kr/liter. Bilen kjøpte jeg for øvrig for ca 700 kr. Godt over tjue år gammel,men velholdt og lite rust (noenlunde som en Kia etter et par års bruk i norsk miljø skulle jeg tro ;) ) og etter to-tre hundre timer i garasjen var den i absolutt toppform. Bilen fulgte meg gjennom heile skolegangen og blei faktisk solgt dyrere enn jeg kjøpte den. Motor og drivlinje i de bilene var veldig robuste og resten avgjorde man jo i stor grad selv hvordan tilstanden skulle være.

 

Etter skolegang og da jeg hadde bitt meg godt fast på arbeidsplassen blei det nyere biler. Først en 1966-modell 2-dørs Oldsmobile Cutlass med lengde 30-40 cm over en Skoda Superb eller Volvo V70. Ganske brei også, så 9-10 kvm bil skulle jeg tro. Moderne stil med to frontlykter på hver side, automatgir, 330-kubikktommers (5,4 liter) V8-motor på 240 hk og 0-60 miles (98 km) på ca 9,5 sekund. Siden bilen veide 1600 kg var ikke toppfarten mer enn ca 180 km, men motoren gjorde likevel nytte når lyset skiftet til grønt. Fjæringen var imidlertid særdeles "amerikansk 1960-tall" så bilen var maks komfort og totalt uegnet for rallykjøring. Alt over 55 miles (90 km) og det var som ved seilas i sterk storm, bare å holde seg fast.

 

De bilene var ellers skamdyre nye, nesten tre standard norske årslønner på den tida. (I velholdt stand i dag får man fem ganger den prisen for dem...) Jeg kjøpte altså bilen brukt og gav derfor mindre enn ei halv norsk årslønn. Bensinforbruket var drøyt. Å starte bilen slukte vel i seg selv en halvliter bensin og fem liter pr mil var intet problem med bykjøring. En viss mengde olje gikk også med på de bilene, motorene var alt annet enn pottetette. Altså var jeg en velsett kunde på bensinstasjonen de årene jeg hadde denne. Med god lønn etter forholdene, liten/billig leilighet og ingen familieplikter hadde jeg råd til slike år etter utdannelsen. Til tross for en bensinpris som hadde nådd de astronomiske høyder på heile 2,25 kr pr liter da jeg kjøpte den og over 2,50 pr liter da jeg solgte den. Og det var altså knapt utlegg på bilen utover bensin, olje og dekk. Billig å forsikre husker jeg også at den var.

 

Siden blei det familie og mer fornuftige biler. Først to år uten bil, hva man skal man med bil når man kun har interesse i arbeidet og ektefellen, 1200 meter til arbeid og 800 meter til butikk? Etterpå et drøyt år med to kasser som var tilnærmet utslitt ved kjøp og blei totalt utslitt på fire-fem måneder. Når man i siste halvdel av 1980-tallet betalte mellom 1000 og 1500 kr for en bil var det ingen grunn til å forvente annet uansett merke, og det gjorde jeg heller ikke. Derfor lar jeg være å kommentere merker nærmere, DET er likegyldig for kjøreopplevelsen av slike biler. Årsaken til kjøpene i det heile var videreutdannelse, intet behov for daglig bil, bare "kjekt å ha" og spørsmål om hvor vi bosatte oss etterpå. Vel på plass i arbeid etter siste spissing av utdannelsen en Chevrolet Celebrity 1984 med en liten firesylindret 2,5 liter et par år. Den var trivelig å kjøre og lite tull med (skulle da også bare mangle på omtrent ny bil), men den var amerikansk og tilpasset US-smak, på godt og vondt. Med alt det innebærer.

 

Så begynte firmabillivet: Først en hardt brukt "Big Money Wasted" 528i årgang 1981 som jeg ikke trivdes særlig med (sjefens gamle, han var vel på sett og vis "Big Money Wasted" for vår arbeidsgiver han også...) Etter et drøyt år ny arbeidsgiver og en Ford Granada 1984 stasjonsvogn med V6 2,3-liter motor. Etterpå har det blitt en Volvo 245, en Holden Camira Executive (les: Opel Ascona-innmat med litt flottere karosseri) med en firesylindret liten 1,8 liters motor, en Tata Sumo med en 1,9 liters 4-sylindret dieselmotor (jeeplignende, høy bakkeklaring og god å kjøre, men kun bakhjulsdrift, så last bak en fordel). og en Proton Perdana (les: Mitsubishi Lancer-motor og -drivverk) med en firesylinderet 2,0-liters motor. Og litt til.

 

I dag kjører vi en driftssikker og kjedelig ti år gammel Toyota Corolla/Avensis som ikke er større enn min Nash i ungdomsårene. Den skal for øvrig byttes ut etter sommerferien, så da får vi se. Med et barn som har sertifikat nå og et barn som har om et år kan vi ikke skylde på "stor bil for barnas skyld", og med fire km mellom hjem og arbeid kan vi heller ikke skylde på "stor bil pga lang arbeidsreise". Bilen blir reelt sett mindre og mindre brukt slik vi har bodd de siste årene, men framdeles trenges en firmabil pga kundebesøk. Sitter man som stedlig leder skal en slik bil også ha en smule klasse her vi bor. Man trenger ingen flott bli og den kan gjerne være sju-åtte år, men noen 15 år gammel velrustet Nissan Micra eller Fiat Panda går nok ikke.

 

Jeg tror jeg tør si jeg har hatt et mer variert liv med bilen enn mange ikke-yrkessjåførerer. Det eneste jeg visst ikke har kjørt er biler størrelse det danskene kaller "microbiler" og ser ut til å ha lagt sin elsk på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Toyota Corolla (kjøpt for 7000,-) knokset ettersom jeg glemte fylle på olje.

2. BMW 316i (kjøpt for 15 000,-) solgte videre for 35000,- grunnet umulig å få igjenom EU ettersom den var falleferdig og rusten

3. Opel Astra (kjøpt for 51 000,-) har den fortsatt.

Lenke til kommentar

1993 Alfa 155 ble kjøpt i 2008, eier denne fremdeles.

1994 Alfa 155 ble kjøpt i 2010, eier fremdeles

1996 Alfa 155 ble kjøpt i 2011, vraket.

1998 Alfa 156 ble kjøpt i 2012, solgt.

2004 Alfa 156 ble kjøpt i 2013, eier fremdeles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ford Scorpio 2,0L 95mod. Helt A4, men bakhjuls var stas på vinterføre

Saab 9000cse 2,3L 97mod Konge bil, godt utstyrt og god å kjøre

Volvo S40 1,8 98mod god å kjøre, men saab var bedre

 

Via familie

Volvo 850 2,5b 95mod grom bil, den jeg lærte å kjøre med

Volvo V70 2,4d 09mod drar noe jævlig, men treg dieselrespons og sporer når du kjører på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opel Ascona 1,9 77 mod. motor var en Opel Record 2.2 som var trimma ganske mye.

BMW 320i 88 mod

Ford Fiesta 1.6 95 mod

Ford Mondeo 2.0 96 mod

Lotus Omega 91 mod. ca. 350 hk

VW Polo 1.4 d 94 mod

SAAB 9-3 1.9 ttid Vector 07 mod. Kjøres i dag.

Endret av JoseCuervo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

*Snip*

Lotus Omega er utrolig kule biler. Hvor mye kostet den og gjorde du noe med den?

Husker vi slet en del med rust på vår A Omega, særlig på bakdørene, da døren mer eller mindre gikk i ett med hjulbuene.

Lenke til kommentar

Langt i fra! Svært mange av delene som er på Saab kan du finne på blant annet modeller fra Opel.

I tillegg har du mange nettsider (både norske, svenske, engelske, og amerikanske) som fører deler.

Utrolig synd at Saab gikk konkurs. De nye modellene er fantastiske å se på.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...