Gavekort Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Hei, Jeg tenkte jeg muligens skulle importere en MC når jeg ble 21 år, men vet ingen estimering på forsikring. Jeg kjøper meg muligens en MC på rundt 1300cc av typen cruiser (Ikke Harley Davidson, men samme type). Jeg blir 21 nå til høsten og kommer til å være fersk med MC-lappen. Jeg skal kun ha ansvarsforsikring og har ingen livsforsikring. Så hvor kommer jeg til å ligge, sånn omtrent? Jeg spør ikke om en nøyaktig pris, men bare et område jeg trolig vil ligge i. 2000kr i året? 10000? 30000? Få et forslag på pris fra selskapene er uaktuelt da jeg ikke har lyst til å dele ut personlig informasjon, ringe og kave rundt før jeg faktisk sitter med sykkelen i garasjen. Endret 15. juli 2013 av Gavekort Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Kommer an på endel faktorer - deg, forsikringsselskapet, sykkelen, og diverse sikkerhetsaspekter. Jeg ga 7000 i fullkasko først året for min ER-6f hos Gjensidige, mens Storebrand skulle ha hele 18000 for tilsvarende forsikring. If fortalte meg bare at "hvis du får premie på 7000 kr hos Gjensidige så går du for det" Ulike selskaper gir ulike rabatter. F.eks. gir Gjensidige deg noe rabatt når du fyller 23, mens Storebrand gir tilsvarende rabatt når du fyller 24. Storebrand gir også rabatt for garasjeparkering, mens Gjensidige gir rabatt for FG-godkjent lås. På toppen av dette får jeg diverse rabatter hos Gjensidige fordi jeg har flere forsikringer hos dem, og fordi jeg har medlemsfordeler gjennom Tekna og Nito som jeg er med i. Det lureste du gjør er å sjekke konkrete priser for deg, med den sykkelen du ser for deg, hos ulike forsikringsselskaper. Det er den eneste måten å få noe sikkert svar på det du spør om. Flere forsikringsselskaper tilbyr en automatisk onlinetjeneste der du kan sjekke prisen selv ved å taste inn personnummer (men vær obs på at enkelte kan finne på å ringe deg i etterkant med tilbud dersom du gjør dette). En annen ting: nye regler for motorsykkelførerkort gjelder fra januar i år. Klasse A2 (mellomtung) kan du ta fra du er 18 år, og gir deg førerrett for sykler opptil 35 kW (47 hk) og maks 0,2 kW per kg egenvekt. En mellomtung sykkel kan heller ikke være nedtrimmet med mer enn halvparten av original motoreffekt - altså: du kan ikke trimme en sykkel med 110 hester ned til 47 hester og kalle den mellomtung. Klasse A (ubegrenset) kan du ta enten som "direkte erverv" når du fyller 24 år, eller ettappevis via A2 når du har hatt A2 sammenhengende i to år - sistnevnte krever noe ekstra kurs, men er vissnok ikke så omfattende. Tok du lappen før nyttår kan du kjøre ubegrenset fra du fyller 21. Endret 15. juli 2013 av srbz Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Jeg betalte 2000,- i året hos Storebrand for en RD350 og fikk telefon fra If hvor de kunne gi meg samme til 650,- i året. Så forsikra jeg en puslete moped og måtte betale 650,- i året for den også. Gudene vite hva som bestemmer prisene. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Sant nok. Om jeg skulle ha byttet ut min ER-6f (650 ccm) mot en Ninja 250 (tilsvarende 250 ccm, dog uten ABS) ville premien blitt betydelig dyrere hos samme forsikringsselskap edit: Sjekket bare for moro skyld min egen pris for en 2005 mod Honda VTX 1300S hos Gjensidige med startbonus (20%). Jeg går ut ifra at sykkelen har ABS (gadd ikke sjekke), og huket av for godkjent verneutstyr og lås, men ikke for at alle førere er over 23 år. Med mine rabatter inkludert (flere forsikringer og medlemsfordeler) ville jeg endt på ca 8700 første året. Endret 15. juli 2013 av srbz Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Jeg tenker siden jeg skal ha en cruiser så må jeg ha litt motoreffekt, så det blir nok intet mindre enn 800cc og ikke noe drøyere enn 1300cc. Jeg kan leve med alt under 10000 i ansvarsforsikring iom at jeg er fersk og 21 år, så forsikringselskapene regner med at de skal betale for kollisjoner, begravelse og gudene vet hva. Uansett... Dyrt blir det ja, men 7000kr kunne jeg levd med. Jeg skal som sagt ikke ha kasko da jeg har funnet ut at det ikke lønner seg på mitt budsjett. Liker forsikringselskapene cruisere mer enn racere? Det høres jo ikke utenkelig ut siden 1300cc cruisere ikke går langt på nær like fort som en 600cc racer. Endret 15. juli 2013 av Gavekort Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Jeg vet at R-sykler til tider kan bli i praksis umulig å forsikre. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Jeg tror jeg skal gå for noe lignende Suzuki VL800, men jeg er enda veldig usikker. Den skal kjøpes i UK (forklarer litt om hvorfor jeg er giret på å kjøpe sykkel, ikke bil), forsikres og importeres. Garasje vil den neppe stå i, selv om jeg skal behandle den som en kattunge. Jeg har null kjørehistorie (både MC og bil tas samtidig nå i høst), enslig, student og fattig, men fornuftig og ingen råkjører. Tror dere jeg gjør lurt i å gå for mellomtung til å begynne med, slik at forsikringsselskapene kan like meg før jeg begynner med tung? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Prisene fastsettes mye på grunnlag av ulykkesfrekvens på samme modell. Det betyr at typiske ungdoms-og bajas-sykler er plaget med høye priser, og det er slett ikke sikkert at effektsvakhet betyr billig forsikring. Min gamle NTV 650 er nærmest gratis å forsikre sammenlignet med de fleste nye 125-ere. Noen selskaper nekter rett og slett å forsikre enkelte modeller. Det kan være lurt å skaffe seg et visst overblikk før du går til anskaffelse. Kjipt å finne ut at du har kjøpt en sykkel du ikke har råd til å forsikre. 1300cc cruiser som førstesykkel hørtes litt mye ut. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Jeg tenker siden jeg skal ha en cruiser så må jeg ha litt motoreffekt, så det blir nok intet mindre enn 800cc og ikke noe drøyere enn 1300cc. Motoreffekt og slagvolum er to forskjellige ting, bare for å pirke, som du forsåvidt også er inne på. Jeg ser Suzuki VL800, som du spesifikt nevner, har en motoreffekt på 50 hk (2003-modellen, ref et eller annet sted på interwebz). Såvidt over mellomklasse altså (men det kan sikkert plombes ned), mens R-sykler med samme slagvolum (800 ccm) fort kan ha dobbel motoreffekt i forhold til denne. Jeg skal som sagt ikke ha kasko da jeg har funnet ut at det ikke lønner seg på mitt budsjett. Dette er noe du bør vurdere frem til du har konkrete priser på både ansvar og kasko på bordet. Som regel er det ansvar-biten som er dyr, men det er klart at har du en relativt rimelig sykkel er det ikke sikkert det svarer seg med kasko på noe slikt, særlig når du ikke får fratrekk for din egen alder etc. I utgangspunktet er det en grei regel å (kasko-)forsikre det du ikke har råd til å tape. For min del var det ikke snakk om annet enn kasko når sykkelen koster tett oppunder et års studiestøtte og premien for ansvar kun var om lag 2000 lavere. Her er en ond sirkel: jo lenger du har forsikring, jo høyere bonus får du, men jo eldre sykkelen blir, jo mer taper den seg i verdi, og du vil ha (føle?) mindre behov for kasko. Jeg skulle kanskje ikke blakket meg fullstendig på min første sykkel med kun startbonus sånn sett - lett å være etterpåklok Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Takk til alle for gode råd! VL800 var bare dratt ut av tom luft, men det kommer nok til å være noe rundt den typen. Jeg tror rett og slett at jeg skal velge en slik modell basert på forsikringspremie og import. Jeg trenger ikke den sterkeste sykkelen, men jeg vil gjerne kunne nå fartsgrensen med litt mer å gå på i tilfelle forbikjøring o.l. Så er det jo selvsagt viktig at den har god og høy lyd. Jeg skal tenke litt på det rundt kasko. Nå er jeg nemlig i en slik situasjon at det er bedre for økonomien å bare skrape sykkelen enn det er å betale flere tusen ekstra i året. Nå er alt med en motorsykkel dyrt, slik som med bil, så det svarer seg muligens med kasko, ihvertfall delvis kasko. Frister meg å bare bli boende i UK, siden alt med bil og MC er så fryktelig mye billigere. Jeg ender stort sett opp med å betale så mye avgifter i import at jeg kunne kjøpt meg en sportsbil til samme prisen som en Fiat Panda i Norge. Forsikring er faktisk litt billigere i Norge da, så det er jo en fordel. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Få et forslag på pris fra selskapene er uaktuelt da jeg ikke har lyst til å dele ut personlig informasjon, ringe og kave rundt før jeg faktisk sitter med sykkelen i garasjen. Selskapene skal kunne gi deg pris ut fra alder og bosted sånn ca. Fødsels- og personnummer er ikke nødvendig for å gi deg et tilbud. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Selskapene skal kunne gi deg pris ut fra alder og bosted sånn ca. Fødsels- og personnummer er ikke nødvendig for å gi deg et tilbud. Stemmer det. Men jeg har ikke lyst til å dele det ut før jeg faktisk er villig og interessert i forsikring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå