Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Feil med bremsene V40


Anbefalte innlegg

Min trofaste V40 (1998mod) er det veldig få problemer med, men når jeg skulle ut å kjøre i dag tidlig merket jeg at jeg syntes at bremsene var litt dårlige. Pedalen måtte trykkes langt inn før bilen bremset. I tillegg kom det opp en rød varsellampe "bromskrets ur funktion". I instruksjonsboken står følgende forklaring under denne varselslampen: "Om denne lampen tennes under kjøring eller nedbremsing, er væskenivået i bremseveskebeholderen for lavt. Stopp umiddelbart og kontroller nivået i beholderen".

Jeg kjørte straks hjem. Jeg sjekket beholderen og bremsevæsken var akkurat på minimumsstreket. Jeg tenkte at det derfor var det som var årsaken, og fikk tak i bremsevæske som jeg fylte helt opp til maksimum. Kjørte meg en liten testtur, men pedalen var fortsatt lik, og jeg måtte trykke den veldig langt inn før nedbremsingen startet. Stoppet og sjekket beholderen igjen, og den er fortsatt på maksimum.

Noen som vet hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror uansett at det er luft i systemet som må ut..

Hvor skulle denne lufta komme fra?

Om væskenivået aldri har vært under minimum kommer det ikke luft inn i systemet sånn helt av seg selv. Det første et verksted vil prøve er å lete etter lekkasjer. Om de ikke finner det vil de antageligvis prøve å lufte, siden det koster minst. Så vil de antageligvis forsøke å bytte hovedsylinderen siden den ikke koster all verden. Deretter begynner feilsøkinga som ikke hvem som helst kan gjøre. Om væskenivået ikke synker er hovedsylinderen er en forholdsvis sannsynlig synder, men jeg heller vel så mye mot innvendig lekkasje i ABS-enheten.

 

Om TS kan gi oss en oppdatering kan jeg komme med et per fornuftige tips for å sannsynliggjøre et del feilkilder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for mange og kloke svar. Jeg har brukt bilen 2-3 mil daglig de siste dagene, da jeg kjører etter forholdene:) Bilen bremser bra når jeg trykker bremsepedalen LANGT inn. Har sjekket bremsevesken i dag, og det ser ut som om den holder seg stabil, dvs. ikke lekker.

 

Jeg kjørte opp bilen på bukk i dag. Bremserørene ser hele og fine ut. Sjekket bremseslangene, og tre av de ser bra ut. Den fjerde (bak til venstre) ser ikke bra ut. Ene festet har løsnet (pga. rust), og derfor henger slangen og slenger litt (den er fortsatt tilkoblet altså).

Det har derfor blitt en rift i den som dere kan se på bilene. Mulig dette er årsaken?

post-150314-0-54741600-1374244215_thumb.jpg

post-150314-0-96481300-1374244229_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Først og fremst, trådstarter: Du er virkelig fullstendig nedsnødd!

 

Man kjører IKKE med en bil der det er reduserte bremser, den finner man feilen på FØR man bruker den igjen!

 

Må den på verksted bestiller man transport slik at man slipper å kjøre bilen.

 

Har vært innom verksted, og de sa at bilen var kjørbar, men at jeg burde ha det i bakhodet når jeg kjørte, for så å fikse det snarest:)

 

 

Har vært innom verksted, og de sa at bilen var kjørbar, men at jeg burde ha det i bakhodet når jeg kjørte, for så å fikse det snarest:)

Lenke til kommentar

Verkstedet lyver, eller du lyver.

 

Bilen skal når du starter på en kjøretur være i forskriftsmessig stand.

Det er IKKE bilen din.

Dette kan være livsfarlig å kjøre med, og hvis du ender opp i en alvorlig ulykke med noe sånt og det blir bevist kan du være 100% sikker på at du får regress mot deg for alle skader du er skyld i.

Det kan koste deg noen millioner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor skulle denne lufta komme fra?

Om væskenivået aldri har vært under minimum kommer det ikke luft inn i systemet sånn helt av seg selv. Det første et verksted vil prøve er å lete etter lekkasjer. Om de ikke finner det vil de antageligvis prøve å lufte, siden det koster minst. Så vil de antageligvis forsøke å bytte hovedsylinderen siden den ikke koster all verden. Deretter begynner feilsøkinga som ikke hvem som helst kan gjøre. Om væskenivået ikke synker er hovedsylinderen er en forholdsvis sannsynlig synder, men jeg heller vel så mye mot innvendig lekkasje i ABS-enheten.

 

Om TS kan gi oss en oppdatering kan jeg komme med et per fornuftige tips for å sannsynliggjøre et del feilkilder.

Over tid vil man miste bremsevæske og spesielt fortere om det ikke ble fylt fullt ved siste sjekk. (opplagt :p )

Når man er på minimum og bremser vil treghet skvalpe væske til fremkant av beholderen og luft kan dras inn i systemet den veien.

 

TS: Fyll beholderen helt full, luft systemet og sørg for å holde beholderen full hele tiden mens du lufter. Fyll den så langt opptil maks du får den etterpå... Problem løst...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...