Tronder84 Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Min trofaste V40 (1998mod) er det veldig få problemer med, men når jeg skulle ut å kjøre i dag tidlig merket jeg at jeg syntes at bremsene var litt dårlige. Pedalen måtte trykkes langt inn før bilen bremset. I tillegg kom det opp en rød varsellampe "bromskrets ur funktion". I instruksjonsboken står følgende forklaring under denne varselslampen: "Om denne lampen tennes under kjøring eller nedbremsing, er væskenivået i bremseveskebeholderen for lavt. Stopp umiddelbart og kontroller nivået i beholderen". Jeg kjørte straks hjem. Jeg sjekket beholderen og bremsevæsken var akkurat på minimumsstreket. Jeg tenkte at det derfor var det som var årsaken, og fikk tak i bremsevæske som jeg fylte helt opp til maksimum. Kjørte meg en liten testtur, men pedalen var fortsatt lik, og jeg måtte trykke den veldig langt inn før nedbremsingen startet. Stoppet og sjekket beholderen igjen, og den er fortsatt på maksimum. Noen som vet hva som kan være feil? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Kan kanskje trenge å lufte bremsene dine.. ? Du finner ikke noen lekkasjer noen plass? Lenke til kommentar
Tronder84 Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Finner ikke noen lekkasjer... Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Tror uansett at det er luft i systemet som må ut.. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Sjekk først om bremsevæskenivået synker. Har nivået blitt synlig lavere etter at du fylte har du lekkasje. Om ikke holder jeg en knapp på feil i ABS-enheten. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Jeg forstår det som at du ikke er særlig erfaren på området, og mitt råd er derfor enkelt. Kontakt fagfolk, og få de til å sjekke bilen. Bremser er ikke noe en amatør skal leke med. 2 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Jeg har byttet bremser rundt om på min bil uten at jeg hadde nok skru-erfaring fra før av.. Er ikke noe spesielt vanskelig.. Feilsøking der i mot kan sikkert by på litt mer problemer, men fremdeles mulig. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Enten har bremsevæska kokt eller så har du dratt luft inn i systemet. Du vet hvordan du lufter systemet? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Det kan da også være andre ting, som defekt masterpumpe.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Hvis det er luft skal ikke da pedalen bli stivere og stivere når du pumper på bremsa? 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Luft vil medføre myk og ekkel pedal. Fast og fin pedal er slik det skal være. Luft komprimeres lettere enn væske, altså vil luft gi svampepedal. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Tror uansett at det er luft i systemet som må ut.. Hvor skulle denne lufta komme fra?Om væskenivået aldri har vært under minimum kommer det ikke luft inn i systemet sånn helt av seg selv. Det første et verksted vil prøve er å lete etter lekkasjer. Om de ikke finner det vil de antageligvis prøve å lufte, siden det koster minst. Så vil de antageligvis forsøke å bytte hovedsylinderen siden den ikke koster all verden. Deretter begynner feilsøkinga som ikke hvem som helst kan gjøre. Om væskenivået ikke synker er hovedsylinderen er en forholdsvis sannsynlig synder, men jeg heller vel så mye mot innvendig lekkasje i ABS-enheten. Om TS kan gi oss en oppdatering kan jeg komme med et per fornuftige tips for å sannsynliggjøre et del feilkilder. 2 Lenke til kommentar
Tronder84 Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Takk for mange og kloke svar. Jeg har brukt bilen 2-3 mil daglig de siste dagene, da jeg kjører etter forholdene:) Bilen bremser bra når jeg trykker bremsepedalen LANGT inn. Har sjekket bremsevesken i dag, og det ser ut som om den holder seg stabil, dvs. ikke lekker. Jeg kjørte opp bilen på bukk i dag. Bremserørene ser hele og fine ut. Sjekket bremseslangene, og tre av de ser bra ut. Den fjerde (bak til venstre) ser ikke bra ut. Ene festet har løsnet (pga. rust), og derfor henger slangen og slenger litt (den er fortsatt tilkoblet altså). Det har derfor blitt en rift i den som dere kan se på bilene. Mulig dette er årsaken? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Hvis det ikke har lekket ut bremsevæske der så er det ikke grunnen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Først og fremst, trådstarter: Du er virkelig fullstendig nedsnødd! Man kjører IKKE med en bil der det er reduserte bremser, den finner man feilen på FØR man bruker den igjen! Må den på verksted bestiller man transport slik at man slipper å kjøre bilen. 1 Lenke til kommentar
Tronder84 Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Først og fremst, trådstarter: Du er virkelig fullstendig nedsnødd! Man kjører IKKE med en bil der det er reduserte bremser, den finner man feilen på FØR man bruker den igjen! Må den på verksted bestiller man transport slik at man slipper å kjøre bilen. Har vært innom verksted, og de sa at bilen var kjørbar, men at jeg burde ha det i bakhodet når jeg kjørte, for så å fikse det snarest:) Har vært innom verksted, og de sa at bilen var kjørbar, men at jeg burde ha det i bakhodet når jeg kjørte, for så å fikse det snarest:) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Verkstedet lyver, eller du lyver. Bilen skal når du starter på en kjøretur være i forskriftsmessig stand. Det er IKKE bilen din. Dette kan være livsfarlig å kjøre med, og hvis du ender opp i en alvorlig ulykke med noe sånt og det blir bevist kan du være 100% sikker på at du får regress mot deg for alle skader du er skyld i. Det kan koste deg noen millioner. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Ehm, problemet er jo ikke at han kan skylde millioner, han kan jo havne i en kollisjon og ta liv. Det er mye viktigere, enn penger. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Pussig nok forstår de fleste økonomiske argumenter bedre enn ting som å ta liv.. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Hvor skulle denne lufta komme fra? Om væskenivået aldri har vært under minimum kommer det ikke luft inn i systemet sånn helt av seg selv. Det første et verksted vil prøve er å lete etter lekkasjer. Om de ikke finner det vil de antageligvis prøve å lufte, siden det koster minst. Så vil de antageligvis forsøke å bytte hovedsylinderen siden den ikke koster all verden. Deretter begynner feilsøkinga som ikke hvem som helst kan gjøre. Om væskenivået ikke synker er hovedsylinderen er en forholdsvis sannsynlig synder, men jeg heller vel så mye mot innvendig lekkasje i ABS-enheten. Om TS kan gi oss en oppdatering kan jeg komme med et per fornuftige tips for å sannsynliggjøre et del feilkilder. Over tid vil man miste bremsevæske og spesielt fortere om det ikke ble fylt fullt ved siste sjekk. (opplagt )Når man er på minimum og bremser vil treghet skvalpe væske til fremkant av beholderen og luft kan dras inn i systemet den veien. TS: Fyll beholderen helt full, luft systemet og sørg for å holde beholderen full hele tiden mens du lufter. Fyll den så langt opptil maks du får den etterpå... Problem løst... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå