Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat 1.9 tdi klakker litt mye


Anbefalte innlegg

Passaten har begynt og klakke noe sjukt noen som vet hva dette kan være legger ved en filmsnutt

 

Motoren er gått 40000 men kostet på ny topp fra tyskland ny dynamo ny ac kompressor nye dyser ny dieselpumpe kostet på 45000,- Alle filtre er byttet

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være en ventil, løfter elns, eller f.eks vakumpumpe.

Om du ikke har stetoskop, bruk en lang skrutrekker eller noe slikt.

Legg tuppen mot motor der du vil lytte, og den andre enden mot øret.

Utrolig nok fungerer det ganske bra, og du kan (kanskje) høre hvor klakkingen kommer fra.

 

Er dette noe som har kommet plutselig, eller gradvis, mens bilen har vært i bruk, eller etter at den har stått ?

Endret av avo
Lenke til kommentar

Kan være en ventil, løfter elns, eller f.eks vakumpumpe.

Om du ikke har stetoskop, bruk en lang skrutrekker eller noe slikt.

Legg tuppen mot motor der du vil lytte, og den andre enden mot øret.

Utrolig nok fungerer det ganske bra, og du kan (kanskje) høre hvor klakkingen kommer fra.

 

Er dette noe som har kommet plutselig, eller gradvis, mens bilen har vært i bruk, eller etter at den har stått ?

 

Det er forrige eier som har satt sammen motor,fikk høre at han ikke hadde utstyr til og

justere dieselpumpe at det kan være den som klakker har vært sånn i 1 år :ohmy: jeg har byttet

vakumpumpe ikke noe forskjell,det er ikke noe forskjell om den er varm eller kald.

Klakker så mye at folk på gata snur seg...

Lenke til kommentar

Dette høres veldig ut som en lekkasje mellom eksosmanifold og toppen. Det er vanlig å merke forskjell i lyd med varm og kald bil når det gjelder akkurat dette problemet. En pakning løser dette i de fleste tilfeller.

 

Er lyden slik hele tiden så kan det hende at det er sprekkdannelser o.l. i manifold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett videoen på grunn av treg nettlinje. Men kakling kommer først og fremst av feiljusterte ventiler. Dette kan være varierende fra motor til motor, da noen "skal være sånn", mens andre går helt fint.

En motor vil være mer utsatt for kakling jo flere komponenter som er i sving når løftet skal gå fra kamaksling til ventil. Dvs, overliggende kam er enklere å justere en motorer med lenkearmer, vippetøy etc.

Stikk innom et autorisert VW-verksted og spør hva som er normalt eller forventet mengde kakling. Men justering av ventilene vil nok være en god plass å begynne. I tillegg er det minst kostnad og enklest utført.

Hva som angår lytting til motoren med stetoskop/skrujern. Ta på deg hørselværn, da får du konsentrert lyden bedre enn om du bare har direkte kontakt med øret :)

Lenke til kommentar

Diesel pumpe går rolig tok en støvsugerslange og lytta litt rundt det kommer fra front av motor ser ikke noe

på ventil løftere og kam er ikke slitt når jeg ser på de,trykte løfterne ned og det er ikke stor forskjellen på de

stramme alle sammen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...