Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  wasco skrev (På 15.7.2013 den 8.19):

Her har du fanget et fint øyeblikk, og utsnittet gjør at bildet er lett å "lese"Personlig synes jeg V1 ble litt for varm og V2 litt for kald.Ville prøvd å finne en farge temperatur mellom disse to alternativene

Her slapp jeg heldigvis å gjøre utsnitt i etterkant, for det var slik bildet ble tatt. Takker forresten for rådet om hvordan man "leser bilder". Ser at flere er enig i din beskrivelse. Har nok mye å lære når det gjelder dette, og mye, mye mer naturligvis. Forstår at jeg tenker litt "baklengs" noen ganger :D Rødt, synes jeg er en vrien farge å redigere/rette opp. Synes ofte at kamera fanger opp denne fargen litt "feil", Får jobbe også med dette. Har forresten gått til innkjøp av et Nikon D7100, i går faktisk, og er svært ivrig etter å nå ta i bruk dette :D Takk for fine tilbakemeldinger :D

Lenke til kommentar
  Lisbeth Grendal skrev (På 15.7.2013 den 8.48):
Her har du fanget et fint øyeblikk, og utsnittet gjør at bildet er lett å "lese"Personlig synes jeg V1 ble litt for varm og V2 litt for kald.Ville prøvd å finne en farge temperatur mellom disse to alternativene
Her slapp jeg heldigvis å gjøre utsnitt i etterkant, for det var slik bildet ble tatt. Takker forresten for rådet om hvordan man "leser bilder". Ser at flere er enig i din beskrivelse. Har nok mye å lære når det gjelder dette, og mye, mye mer naturligvis. Forstår at jeg tenker litt "baklengs" noen ganger :D Rødt, synes jeg er en vrien farge å redigere/rette opp. Synes ofte at kamera fanger opp denne fargen litt "feil", Får jobbe også med dette. Har forresten gått til innkjøp av et Nikon D7100, i går faktisk, og er svært ivrig etter å nå ta i bruk dette :D Takk for fine tilbakemeldinger :D

Hvordan de ulike kameratyper leser fargene varierer. Den samme utfordringen hadde vi den gangen vi fotograferte analogt.

Husker at Kodak vanligvis hadde varmere toner, mens japansk film ofte trakk mer mot kjølige toner.

Men i dag har vi heldigvis mulighet til å redigere bildene i etterkant. Jeg er en ivrig Photoshopper, og har ingen problemer med å få fram det fargemønsteret jeg vil ha.

Men Photoshop er som kjent et helt univers, og det tar litt tid å finne fram til hvordan det fungerer.

Lykke til videre

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  wasco skrev (På 15.7.2013 den 10.39):

Lisbeth Grendal skrev (På 15.7.2013 den 8.48):

<br />

Her slapp jeg heldigvis å gjøre utsnitt i etterkant, for det var slik bildet ble tatt. Takker forresten for rådet om hvordan man "leser bilder". Ser at flere er enig i din beskrivelse. Har nok mye å lære når det gjelder dette, og mye, mye mer naturligvis. Forstår at jeg tenker litt "baklengs" noen ganger :D Rødt, synes jeg er en vrien farge å redigere/rette opp. Synes ofte at kamera fanger opp denne fargen litt "feil", Får jobbe også med dette. Har forresten gått til innkjøp av et Nikon D7100, i går faktisk, og er svært ivrig etter å nå ta i bruk dette :D Takk for fine tilbakemeldinger :D<br />

<br />

<br />

Hvordan de ulike kameratyper leser fargene varierer. Den samme utfordringen hadde vi den gangen vi fotograferte analogt. <br />

Husker at Kodak vanligvis hadde varmere toner, mens japansk film ofte trakk mer mot kjølige toner.<br />

<br />

Men i dag har vi heldigvis mulighet til å redigere bildene i etterkant. Jeg er en ivrig Photoshopper, og har ingen problemer med å få fram det fargemønsteret jeg vil ha.<br />

Men Photoshop er som kjent et helt univers, og det tar litt tid å finne fram til hvordan det fungerer.<br />

<br />

Lykke til videre

Har nå skaffet meg Photoshop. Skjønner at jeg får ufattelig mange timer foran skjermen :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...