AMosand Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Hei. Jeg kunne tenke meg å prøve ut litt infrarød fotografering, og har lest litt av hvert rundt det, men finne så mye svar som motsier hverandre, at jeg ikke helt vet hva som er sant... Kan jeg ved hjelp av et MASSA Camera Lens IR Filter på et av mine objektiver (Tamaron SP60 f2 1:1 Macro, og AF-S NIKKOR 18-105mm f3,5-5,6) med Nikon D90 (kjøpt i 2009), få tatt ok IR-bilder, eller må jeg som jeg har lest et sted, sende inn kamerahuset for å få det bygd om så det kan ta IR-bilder? (dette var da en prosess som ikke gikk ann å reversere... dvs jeg kan ikke ta vanelige fargebilder med det mer(noe jeg ikke ofrer!)) Håper det er noen erfarne entusiaster der ute meg gode råd Mvh Anders Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Du kan ta bilder men må ha veldig lang lukkertid/lang eksponering. Du må også ha mye sollys. Kjøper du et modifisert kamera eller modifiserer et du har kan du ta IR-bilder som om det skulle vært vanlige bilder. Selv har jeg et D90 med blur-filteret og hot-filteret fjernet. Edit: Hvis du bare fjerner IR-fitleret kan du ta vanlige bilder men du må da ha et IR-block-filter for å blokkere IR-lyset. Du må da også ha et IR-filter som blokkerer synlig lys når du skal ta IR-bilder. Endret 15. juli 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
AMosand Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Har litt erfaring med lang lukkertid så det skulle ikke være noe problem. Da blir det å bestille et IR-filter og begynne morroa. Får eventuelt gå til innkjøp av et modifisert kamera senere, når hobbyen får utvilket seg litt. Takk skal du ha for så raskt svar! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Bakdelen med å bruke et eksternt filter for å blokkere synlig lys er at søkeren blir ubrukelig og autofokus vil ikke fungere så det blir litt knotete. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Det er kun på speilrefleks. Og autofokus fungerer i Liveview. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå