Gjest Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Jeg er 163 cm høy og har gått fra å veie 51 kg til 46 kg... Jeg klarer bare ikke å spise som før, jeg er mye ute med venner nå i ferien så jeg "tenker" ikke å å dra hjem for å spise noe særlig... Jeg liker ikke å være så tynn som dette, liker å ha litt på kroppen selv om jeg aldri har hatt det så prøver jeg vertfall å holde 50 kg men nå har jeg plutselig falt ned! -Noen som vet hva jeg bør veie til min høyde? -Og noen gode tips til å få meg til å spise mer mat!? Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Etter BMI-standarder er du undervektig. Jeg synes også at 46kg høres veldig lite ut, men det aller viktigste er hva du selv synes. Se på deg selv i speilet og spør deg selv om du ser bra ut. Prøv å kjenne litt på kroppen om du føler deg sunn og frisk. Hvis alt dette er på plass er det ingen problemer med å veie unormalt lite. Er du gutt eller jente? Med høyden din regnes du som normalvektig mellom 50 og 65kg i følge BMI-standarder. Men igjen, helse og utseende er subjektivt, og du kan ikke regne deg fram til den perfekte vekten eller det perfekte utseendet. Ett tips er vel lag bedre mat. Hvor gammel er du? Lager du mat selv? Det finnes en haug av gode matoppskrifter på nettet. Er maten god spiser du mer, og nyter det også. Det er viktig at du ikke spiser fordi du "må". Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Etter BMI-standarder er du undervektig. Jeg synes også at 46kg høres veldig lite ut, men det aller viktigste er hva du selv synes. Se på deg selv i speilet og spør deg selv om du ser bra ut. Prøv å kjenne litt på kroppen om du føler deg sunn og frisk. Hvis alt dette er på plass er det ingen problemer med å veie unormalt lite. Er du gutt eller jente? Med høyden din regnes du som normalvektig mellom 50 og 65kg i følge BMI-standarder. Men igjen, helse og utseende er subjektivt, og du kan ikke regne deg fram til den perfekte vekten eller det perfekte utseendet. Ett tips er vel lag bedre mat. Hvor gammel er du? Lager du mat selv? Det finnes en haug av gode matoppskrifter på nettet. Er maten god spiser du mer, og nyter det også. Det er viktig at du ikke spiser fordi du "må". Takk for tips, jeg er 17 år og jente! Jeg syntes jeg ikke er så fin når rumpa forsvinner og hoftebeina stikker enda mer ut og puppene mine går fra en stor 70 D til en liten 70 D.. Føler meg også svimmel når jeg reiser meg fort opp, og mister da balansen lett.. Gjør også vondt i ledd og halebein.. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Takk for tips, jeg er 17 år og jente! Jeg syntes jeg ikke er så fin når rumpa forsvinner og hoftebeina stikker enda mer ut og puppene mine går fra en stor 70 D til en liten 70 D.. Føler meg også svimmel når jeg reiser meg fort opp, og mister da balansen lett.. Gjør også vondt i ledd og halebein.. Klarte ikke helt å skjønne førsteposten. Er det slik at du føler en trang for å ikke spise, eller er det bare at du ikke føler for det, at du liksom ikke har lyst på noe? Høres ut som du bør få i deg litt mer næring, men det kan med mange i den alderen være lettere sagt enn gjort. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Klarte ikke helt å skjønne førsteposten. Er det slik at du føler en trang for å ikke spise, eller er det bare at du ikke føler for det, at du liksom ikke har lyst på noe? Høres ut som du bør få i deg litt mer næring, men det kan med mange i den alderen være lettere sagt enn gjort. Er bare ikke sulten, jeg er sulten kanskje en gang om dagen og da spiser jeg! Før så hadde jeg også dilla på godteri, har ikke søt-sug engang nå lenger.. Mat frister meg ikke lenger som fører til at jeg dropper frokost og lunsj og så spiser jeg middag men ikke noe kveldsmat (prøver å spise frukt når jeg ikke orker mat), kan jo hende jeg burde utforske litt ny mat og! Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Er bare ikke sulten, jeg er sulten kanskje en gang om dagen og da spiser jeg! Før så hadde jeg også dilla på godteri, har ikke søt-sug engang nå lenger.. Mat frister meg ikke lenger som fører til at jeg dropper frokost og lunsj og så spiser jeg middag men ikke noe kveldsmat (prøver å spise frukt når jeg ikke orker mat), kan jo hende jeg burde utforske litt ny mat og! Lag bedre mat Det er utrolig mye kult du kan gjøre for å få litt mer smak på maten. En kjedelig brødskive med leverpostei kan bli veldig god hvis du kjapt steker en baconskive, rister brødskiva og river av et lite salatblad og kanskje et basilikumblad. Et par minutter så har du en restaurantrett! Sjekk ut matprat og lignende for enkle oppskrifter. Trening kan også anbefales. Hvis du trener regelmessig vil du øke matlysten betraktelig. Det vil kanskje ikke få deg så mye opp i vekt med det første, men igjen, det viktigste er å ha en sunn kropp Endret 1. juni 2015 av Rampage Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Hvis du ønsker å gå opp i vekt så må du spise mer enn kun ett måltid. Ha faste tider for måltidene dine, f.eks 7-8 for frokost, 12-13 for lunsj, 16-17 for middag og 20-21 for kveldsmat. Ikke vik fra dem. Vet du at du skal ut med venner så pakker du en matpakke. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Man kan også være så sulten at man mister matlysten. I alle tilfeller er i hvert fall greie rutiner veien å gå. Det er kanskje vanskelig å opprettholde rutiner som 17-åring med sommerferie. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Man kan også være så sulten at man mister matlysten. This. Venter jeg for lenge blir jeg kvalm, og etter derigjen så er sulten borte. Det beste er og blir å få i seg litt mat, spesielt hvis man ønsker å gå opp i vekt. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Kroppen blir vandt til å ikke få mat, så da slutter den å be om det. Også kalt anoreksi, noe du definitivt enten har eller er på vei til å få. Det du trenger, er rett og slett å tvinge i deg mat. Det er vanskelig, men det må til hvis du vil ha en sunnere livsstil. Endret 15. juli 2013 av Skurupu Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Kroppen blir vandt til å ikke få mat, så da slutter den å be om det. Også kalt anoreksi, noe du definitivt enten har eller er på vei til å få. Anoreksia er en psykiatrisk lidelse og må behandles deretter. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Anoreksia betyr rett og slett "mangel på appetitt". Det er ikke kun en psykisk lidelse. Endret 15. juli 2013 av Skurupu Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Anoreksia betyr rett og slett "mangel på appetitt". Det er ikke kun en psykisk lidelse. Det er det man assosierer med anoreksia, at man har ett forvrengt syn på sitt eget speilbilde og sulter seg selv deretter. Hvis noen er redd for at de lider av anoreksia så er det helt andre tips og råd man vil få enn hvis man bare ønsker å gå opp i vekt. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Symptomet anoreksi er ganske obskurt å referere til, samtidig som det er ganske intetsigende og udramatisk i seg selv. Eneste plassen man ikke hadde forvekslet det med anorexia nervosa hadde vel vært i medisinsk forskningslitteratur. Sorry, men det her blir jo nesten som å prøve å skape misforståelser. AN er i tillegg en veldig alvorlig, dødelig sykdom så misforståelsen kan jo oppfattes som spesielt kjipt. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 En snarvei til flere kalorier er melk. Du kan f.eks venne deg til å drikke noen glass melk om dagen, gjerne helmelk. Men den beste løsningen er nok å spise oftere og større måltider. Jeg opplever forresten at jeg ikke blir særlig sulten utover dagen om jeg dropper frokost, så jeg foreslår at du tvinger i deg en brødskive om morgenen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå