Gå til innhold

Hvorfor Drm ikke fungerer så bra på konsoll + Steam


LarZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ønsker å kjøpe et spill til PC som krever Steam, hvilke alternativer har jeg da?

Det står en "Advarsel" bakpå spillet at Steam er obligatorisk ved installasjon og utnyttelse.

 

Alternativet da er og ikke godta vilkårene, altså ikke kjøpe eller Piratkopiere, men jeg vil ikke være den som tyr til den slags.

 

Edit: Om du er heldig kan du finne spillet på GoG eller andre lignende tjenester som tilbyr DRM frie spill.

Endret av Dore123m
Lenke til kommentar

Det hele gikk galt fordi Microsoft prøvde å gjøre Xbox One til en PC uten alle fordelene en PC med Steam/Origin har.

 

En av de største fordelene på Steam er prisene. Sommersalget som nå pågår er et perfekt eksempel på hvorfor. Helt nylig kjøpte jeg Just Cause 2 og Fallout New Vegas til under 2 EURO per spill. Slike tilbud ser man ikke på Xbox Live, og det er grunner til dette. Origin, GoG, Steam, Amazon osv. er alle i konkurranse mot hverandre. Istedet for å bli dominert av enten Microsoft eller Sony. Muligheten til å selge, dele, bytte og gi bort spillene våre på konsoll er mer eller mindre den eneste kontrollen og makten vi har igjen. Dette er selvfølgelig ikke mulig på Steam, men de kompenserer med alle de andre fordelene.

 

Steam kjører også tilbud på svært gamle spill. Her får man kjøpt spill helt tilbake fra begynnelsen på 90-tallet. Skal jeg spille eldre konsollspill risikerer jeg å måtte bytte konsoll fordi de ikke lenger er bakoverkompatible.

 

Man må heller ikke koble til Steam hver 24. time. Personlig har jeg vært frakoblet i flere uker uten å måtte sjekke inn.

 

Microsoft introduserte ting som TV, Skype og nettsurfing som noe helt nytt til Xbox One, men det dette er funksjoner som mobiltelefoner, TV-er, og PC-er har hatt ekstremt lenge.

 

Det store spørsmålet jeg satt igjen med var; "Hva er nå poenget med å eie Xbox One over en PC?". Det blir som en PC, bare uten fordelene en PC har.

 

Dere trenger selvfølgelig ikke å være enig med meg, men jeg tror dette var hovedgrunnen til at ting gikk skeis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis jeg ønsker å kjøpe et spill til PC som krever Steam, hvilke alternativer har jeg da?

 

Hvis du ønsker å kjøpe ett spill som krever DirectX 11, hvilke alternativer har du da?

Hvis du ønsker å kjøpe ett spill som krever PS3, hvilke alternativer har du da?

Hvis du ønsker å kjøpe ett spill som krever internett, hvilke alternativer har du da?

 

Det at spill krever spesifikk hardware/software er ingenting nytt, og noe du ser overalt. Ja, DRM som krever at du sjekker online av og til er kjipt, men det er ikke det alene som gjorde at XboX One sitt alternativ ble dårlig motatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at dersom spillutgiveren krever Steam, har man like lite alternativ som ved XBO. At «pc gamere kan fortsatt få kjøpe fysiske disker og har andre alternativer til steam» er en sannhet med modifikasjoner.

 

Det er langt fra alle spillene som krever Steam. Uansett, om man ikke finner et alternativ kan man alltids laste ned en ny startfil og gjøre spillet DRM-fri, så lenge man har betalt for spillet. Friheten er mye større.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at dersom spillutgiveren krever Steam, har man like lite alternativ som ved XBO. At «pc gamere kan fortsatt få kjøpe fysiske disker og har andre alternativer til steam» er en sannhet med modifikasjoner.

Du forstår ikke hva folk mener de sie "andre alternativer". Det de snakker om er at du kan kjøpe spill hvor som helst. Det at spilla krever Steam er irrelevant. Jeg må fortsatt spille PC spill på en PC, og jeg må kanskje spille mange av dem gjennom Steam, men jeg behøver ikke å kjøpe ett eneste av dem fra Steam. Steam driver butikk for digitale spill, ikke noe annet. De har aldri gjort noe som helst forsøk på å kontrollere PC-spill markedet.

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Du forstår ikke hva folk mener de sie "andre alternativer". Det de snakker om er at du kan kjøpe spill hvor som helst. Det at spilla krever Steam er irrelevant. Jeg må fortsatt spille PC spill på en PC, og jeg må kanskje spille mange av dem gjennom Steam, men jeg behøver ikke å kjøpe ett eneste av dem fra Steam. Steam driver butikk for digitale spill, ikke noe annet. De har aldri gjort noe som helst forsøk på å kontrollere PC-spill markedet.

 

Jeg kan kjøpe en kopi av for eksempel Witcher 2 på Steam om jeg ønsker. Om Steam en dag forsvinner vil jeg kunne kjøpe en DRM-fri utgave av det samme spillet via GoG.com. Denne versjonen kan jeg overføre til en DVD, eller beholde på harddisken min for alltid.

 

Om jeg hadde kjøpt en kopi av Forza 5 til Xbox One (med restriksjonene) og Microsoft legger ned tjenesten, da vil jeg aldri kunne få tak i en kopi av dette spillet igjen med mindre neste konsoll er bakoverkompatibel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Dere trenger selvfølgelig ikke å være enig med meg, men jeg tror dette var hovedgrunnen til at ting gikk skeis.

 

Hva som er forskjellene blir vi aldri enig om, så de legger jeg bort.. men til grunnen for at ting gikk skeis. Selv har jeg en følelse av at ulempene ble blåst opp, mye takket være media, som noe nytt sterke restriksjoner som ikke tidligere var tredd nedover øra på forbrukerne, noe som tilsynelatende ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som nevner fordelene xbox one systemet hadde over steam?

 

Man ble ikke tvunget til å kjøpe fra Xbox live, spillene var jo også tilgjengelig på plater i butikk.

 

Så du kunne fortsatt kjøpt billige spill fra utlandet og likevel fått alle fordelene som digitalt hadde. Ingen disc sjekk osv.

 

Man kunne fortsatt selge spillene sine tilbake til gamestop f.eks.

 

Family sharing.

 

For meg var xbox one systemet genialt og det beste som kunne skjedd. Nå har vi samme driten vi har hatt de siste 7-8 år.

Endret av Knuttsen
Lenke til kommentar

Grunnen for at de fleste AAA-spill og flere og flere indie-spill krever Steam er fordi brukerne vil ha Steam. Hver gang jeg er inne på en digital spillbutikk som GreenManGaming, Amazon, GamersGate, GameFly osv. og de har salg på et spill og spillet ikke krever Steam-aktivering består 90% av kommentarene for "No Steam, no buy". Flertallet av PC-spillere vil ha Steam fordi det er så bra som det er.

 

GreenManGaming hadde i fjor en test på brukerne der der de i 48 timer hadde salg på 1 spill. De første 24 timene kunne spillet bli kjøpt DRM-fritt, de siste 24 timene kunne man kjøpe Steam-versjonen av spillet. Ikke så overraskende solgte Steam-versjonen over 5 ganger så mye som den DRM-frie versjonen. Så grunnen for at flere og flere spill krever Steam er fordi PC-spillere vil ha Steam.

 

Og om man da ikke vil ha Steam kan man jo gå til GOG selv om de ikke har alt.

Endret av fantomena
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som nevner fordelene xbox one systemet hadde over steam?

 

Man ble ikke tvunget til å kjøpe fra Xbox live, spillene var jo også tilgjengelig på plater i butikk.

 

Så du kunne fortsatt kjøpt billige spill fra utlandet og likevel fått alle fordelene som digitalt hadde. Ingen disc sjekk osv.

 

Man kunne fortsatt selge spillene sine tilbake til gamestop f.eks.

 

Family sharing.

 

For meg var xbox one systemet genialt og det beste som kunne skjedd. Nå har vi samme driten vi har hatt de siste 7-8 år.

 

Hvilke fordeler? At man fremdeles kunne kjøpe fysiske spill? Det kan man også til PC, uansett om spillet krever Origin eller Steam. På Xbox One og PS4 vil samtlige spill lanseres samtidig som digital nedlasting, så man kan allikevel gå digitalt.

 

Utenom familiedelingen var det ingen fordeler, bare ulemper.

 

- Samme priser som før.

- Kunne bare selge spillene til utvalgte butikker.

- Null eierskap over det man kjøper.

- Måtte sjekke inn hver 24. time. Hver time om man ikke bruker sin egen konsoll.

- Kan kun gi bort spill til noen som har vært på din venneliste i 30 dager, og det funker kun én gang.

 

Alt dette var helt latterlig, og det er ikke i nærheten av de fordelene Steam har. Når Steam titler som Fallout New Vegas, Just Cause 2, Deus Ex osv. til 2 dollar, da er det ingen vits å ha digital deling. Dette er noe som alle har råd til.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som nevner fordelene xbox one systemet hadde over steam?

 

Man ble ikke tvunget til å kjøpe fra Xbox live, spillene var jo også tilgjengelig på plater i butikk.

 

Så du kunne fortsatt kjøpt billige spill fra utlandet og likevel fått alle fordelene som digitalt hadde. Ingen disc sjekk osv.

 

Man kunne fortsatt selge spillene sine tilbake til gamestop f.eks.

 

Family sharing.

 

For meg var xbox one systemet genialt og det beste som kunne skjedd. Nå har vi samme driten vi har hatt de siste 7-8 år.

 

Stakkars deg, det er virkelig synd i deg. Stakkars deg som faktisk har eierskap over det du kjøper til konsoll nå. Du hadde kanskje sett frem til å ikke kunne bruke konsollen hver gang serverne til Microsoft går ned for telling (som skjer ganske ofte).

 

Du hadde kanskje sett frem til å sjekke inn hver eneste time om du logget på din konto hos en kompis. Hva om nettet til de du er hos ramler ut? Da får du nyte dine 60 minutter før du må hjem igjen og aktivere.

 

Du hadde kanskje sett frem til at spillene dine ble omgjort til en digital leietjeneste?

 

Om du trenger å selge spillene dine så hadde du helt sikkert sett frem til å MÅTTE selge de til Gamestop, fordi det var trolig en av de utvalgte butikkene til Microsoft.

 

Ja, stakkars oss. Nå er vi stuck med den samme dritten i 8-10 år til. Stuck med fullt eierskap til det vi kjøper, uten å bli dominert av Microsoft. Uten å trenge tillatelse fra Microsoft til å bruke det vi har betalt for. Faen, jeg som hadde gledet meg til at Xboxen min skulle bli helt ubrukelig den dagen Microsoft tok den serverne som verifiserer den.

 

Det ryktes uansett at hele den digitale delingsfunksjonen bare var en tidsbasert demo. Microsoft sier selvfølgelig noe annet i ettertid, og de er jo så pålitelige.

Endret av petterpann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnen for at de fleste AAA-spill og flere og flere indie-spill krever Steam er fordi brukerne vil ha Steam. Hver gang jeg er inne på en digital spillbutikk som GreenManGaming, Amazon, GamersGate, GameFly osv. og de har salg på et spill og spillet ikke krever Steam-aktivering består 90% av kommentarene for "No Steam, no buy". Flertallet av PC-spillere vil ha Steam fordi det er så bra som det er.

 

GreenManGaming hadde i fjor en test på brukerne der der de i 48 timer hadde salg på 1 spill. De første 24 timene kunne spillet bli kjøpt DRM-fritt, de siste 24 timene kunne man kjøpe Steam-versjonen av spillet. Ikke så overraskende solgte Steam-versjonen over 5 ganger så mye som den DRM-frie versjonen. Så grunnen for at flere og flere spill krever Steam er fordi PC-spillere vil ha Steam.

 

Og om man da ikke vil ha Steam kan man jo gå til GOG selv om de ikke har alt.

 

Helt greit for min del at Steam har DRM, fordi jeg klarer uansett å få tak i det samme spillet andre steder om Steam hadde forsvunnet. Steam greier dette fint, uten at man må sjekke inn en gang i døgnet. Hvem trenger vel digital deling når Steam kjører på med så gode tilbud som de gjør?

 

Edit: GoG har ikke alt, men det står tross alt for "Good OLD games". Mye finner veien dit, men det er først når spillene er så gamle at det ikke gjør noe at DRM-en er fjernet. Laster man ned noe fra GoG, så vil man kunne kopiere spillet til hvem som helst.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12983741234

Er det ikke litt useriøst å dra inn piratkopiering ? Og du bekymrer deg virkelig for hva Microsoft kan gjøre om 8-10 års tid når neste generasjon konsoller kommer ?

 

Skjønner jo at ingen her vil at det skal være likheter, men jeg synes de fleste argumentene var ganske tynnslitt.

 

Hadde egentlig ikke tenkt over dette før jeg så denne posten, men etter å ha lest alle oppslagene trodde jeg Microsoft virkelig gjorde noe nytt med å gå digitalt, men tydeligvis ikke..

 

Nei jeg syntes ikke det er useriøst å dra inn piratkopiering dersom spillutgiverne skulle fjerne funksjonaliteten av et spill. Når tilbudet er borte må man ty til andre kanaler.

Ja jeg bryr meg om hva MS gjør om 10 års tid, ettersom jeg har kjøpt spillene og vil kunne spille dem for altid. jeg drar fortsatt frem nintento 64 spillene mine (som fortsatt fungerer).

 

Du har kjøpt spillet, spillet er ditt, ingen DRM skal kunne ta det fra deg i fremtiden. 500 kroner er for mye penger til at spillet kun er et 10 års leieprodukt.

Du har selfølgelig lov til å ha din egen mening rundt dette og dette var min mening :)

Endret av Slettet+12983741234
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker alle prisene på Steam som et argument på hvor mye bedre det er en XBL? Steam er den dyreste digitaldistributøren av PC-spill. De får konstant pes for altfor høye priser og EUR=USD policyen sin. Ja, de har salg to ganger i året som er bra, men dette er noe både PSN og XBL har begynt å få igang nå. Jeg fikk som tidligere nevnt i tråden, både Max Payne og Borderlands 2 BILLIGERE på XBL enn under steam sommersalget.

Sett bort fra salgene skilter steam med helt håpløse priser. Ta for eksempel fjorårets CoD MW3. Det ligger priset til 60 EUR på steam...

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...